• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

(Kleine) formule gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djoane

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2010
Ik zou graag willen dat als er in een tweede rij die later is toegevoegd, dat het eind getal daar dan ook mee gaat rekenen. Echter deze rij is daar niet altijd, en ik weet even niet hoe ik dat in een formule moet plakken.

Let op: Bij is is dit bestand heel groot, dus 1 regeltje zoals in het voorbeeld omschreven, daar heb ik er een paar honderd van onder elkaar staan, misschien belangrijk voor de formule.

Bedankt alvast. Uitleg verder in de bijlage.:D

Bijlagen

Paar vragen:
Kan het zijn dat er ook een 2a komt, zodat L13 en L15 moeten worden opgeteld? Of is het zo dat altijd de laatste twee cellen opgeteld moeten worden?
Kan het voorkomen dat de laatste drie cellen opgeteld moeten worden?

Groeten,
Richard

Hoi Richard,

Ja 2a kan ook. Soms moeten beide opnieuw gedaan worden, dan is de nieuwe situatie dus 1a en 2a. Die oude vervallen dan.

Het zijn altijd 2 cellen aan het einde per onderwerp (Kolom A)

Alvast bedankt voor het meedenken! :D

Ontzettend stom van mij, vergeet iets heel belangrijks. (wat ik net uitgelegd heb is namelijk het oude systeem) Nieuwe systeem is -dankzij mensen hier op het forum- stuk kleiner geworden door de automatische opmaak met maximum en minimum in de getallenreeks.

Is het mogelijk om dat ook mee te nemen? In mijn andere vraag, zie je veranderd origineel stukje bestand, (dat stukje met die kleurtjes, daar gaat het om)

Ik moet namelijk het Maximum én Minimum van 1 en 2 opgeteld aangeven. (dat moet binnen een bepaalde grens zitten) (er komen dus 2 kolommen achter de reeksen, met minimum en maximum)

Hoop dat je het nog kan volgen...........

Het is dan ook niet meer zo'n kleine formule, sorry :-(

Laatst bewerkt:
zet tussen L en M een kolom met achter elke regel deze formule:
=ALS(GELIJK(DEEL(B$13;1;1);B$12);0;L$12)
en tel deze met SOM op in de volgende kolom

Als ik dat doe, dan werkt het opzich wel. Maar niet als er een 2a staat. Enn liever heb ik geen extra kolom, dus het zou fijner zijn als de formule verwerkt kon worden in het antwoordkolommetje.

Ook heb ik nu te maken met een maximum en minimum waarde die bepaald zijn met automatische opmaak. Deze moet hij nu tellen, niet meer standaard de laatste. (voorbeeldfile: Bij de vraag over enkele cellen dubbel plakken, 2e bestandje van mij "iets met meer duidelijker")

(en de $ voor het vastzetten van de kolom moet voor de kolomletter ;
B1 = Kolom en rij los
$B1 = Kolom vast, rij los
B$1 = Rij vast, kolom los
$B$1 = Kolom en rij vast)

2a, 3a enz zou ook moeten werken, want er wordt gekeken naar het eerste teken van de volgende rij.
En inderdaad: de $ moet voor de kolom ipv de rij, sorry mijn fout.
De extra kolom zou je kunnen verbergen, of de formules combineren in één cel (maar dan moet je de samengevoegde cellen laten vervallen).
Voor minimum en maximum moet je eens kijken bij (de hulp van) Functie invoegen - MIN en MAX.

Het gaat niet om het eerste teken, maar om het eventuele 2e. (1, 1a, 2 of 2a, het gaat om die a)

Min en Max is opgelost, dat staat in het andere bestand. Ik zal hem hier nog een keer bijzetten met wat meer uitleg, dat is wat makkelijker. (opzij scrollen tot het grote gele vlak, daar gaat het over, de rest is niet van toepassing)

Bijlagen

Dit lijkt me een heel andere vraag. Is dit wat je zoekt:
In AB3: =MIN(R3;S3;T3;U3;V3;W3;X3;Y3;Z3;AA3)+MIN(R4;S4;T4;U4;V4;W4;X4;Y4;Z4;AA4) en
in AC3 hetzelfde met MAX, dus =MAX(R3;S3;T3;U3;V3;W3;X3;Y3;Z3;AA3)+MAX(R4;S4;T4;U4;V4;W4;X4;Y4;Z4;AA4)
Daarna formules in AB en AC naar beneden kopiëren, zodat de cellen automatisch worden aangepast.

Dat is precies wat ik zoek! :D:D:D:D

Bedankt! Dat scheelt mij zo'n berg werk, echt bedankt hoor! Nu hoef ik dat dus niet meer met de hand te doen, waardoor de foutmarge ook niet meer zo groot is. (als je dat de hele dag doet, of om 3 uur 's nachts omdat je niet klaar bent, dan maak je weleens fouten die je pas een week later ofzo weer ziet)
:D:D Ben er heel blij mee.

Misschien iets te vroeg de vraag gesloten, ik mis nog 1 dingetje.

Die min en max in die laatste cel is helemaal goed. Dat moet ook. MAAR hoe krijg ik het voor elkaar dat als er onder 1 of onder 2, een 1a of 2a is neergezet? (dat zijn vervangers van de 1 of 2, die moeten wel blijven staan ivm documentatie.) (de 1a of 2a komen in de plaats van 1 of 2. Dat betekend dat dat onderdeel kapot is gegaan, waardoor er met een nieuwe testjes zijn gedaan, dus de originele 1 of 2, bestaat dan niet meer, maar blijft wel in het bestand staan ter informatie.)

In de min en max op het laatste stukje, zou het fijn zijn als de formule automatisch de 1a of 2a pakt indien van toepassing. Is dat mogelijk? Hopelijk begrijp je het, zo niet dan maak ik even en voorbeeld bestandje....:D:thumb:;)

Keuze uit diverse methodes:

=MIN(links(R3;1);waarde(links(S3;1));substitueren(T3;"a";"");Waarde(substitueren(U3;"a",""));0+links(V3;1);W3;X3;Y3;Z3;AA3)+MIN(R4;S4;T4;U4;V4;W4;X4;Y4;Z4;AA4)

Dat zal mogelijk zijn door de formule iets te veranderen; zeg maar te combineren met de formule die ik eerder heb gegeven. Maar ik begrijp dat je dan liever kijkt of er op de volgende regel een 1a of 2a voorkomt. Misschien kun je even een nieuw xlsx-voorbeeld plaatsen? Liefst alleen het relevante deel om het niet te ingewikkeld te maken.

@snb, ik ga hem even uitproberen.:D

Ik heb zojuist dit ervan gemaakt:

=ALS(B7="1a";(MIN(R7;S7;T7;U7;V7;W7;X7;Y7;Z7;AA7)+MIN(R8;S8;T8;U8;V8;W8;X8;Y8;Z8;AA8));(MIN(R3;S3;T3;U3;V3;W3;X3;Y3;Z3;AA3)+MIN(R4;S4;T4;U4;V4;W4;X4;Y4;Z4;AA4)))

Maar dan is het probleem, dat als ik 2 regels invoeg om een 1a bijvoorbeeld te maken, dat hij dan doorschuift, en regel 7 en 8 pakt, ipv regel 5 en 6. Is dat op te lossen door een $ tekentje of iets in die geest? (hierboven staat in de formule regel 7 en 8, heb dus een copie gemaakt nadat ik 2 regels ingevoegd heb om te kijken wat er met het antwoord gebeurd als ik een 1a creëer.

@snb, bij mij krijg ik de ene foutmelding na de andere, hij doet het niet bij mij. :(

@ Jan R, Ik ga even een voorbeeldje maken, komt eraan.:D

Duurde even, maar hier is het voorbeeld. Zie net tot mijn grote schrik, dat ik iets ben vergeten. Heb dit vermeld in het bestand, (niet alle rijen, alleen de richting 1 telt mee ---> belangrijke dingen heb ik geel gemaakt)

Bedankt voor het meedenken:D

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit
=ALS(B7="1a";(MIN(R7;S7;T7;U7;V7;W7;X7;Y7;Z7;AA7)+MIN(R8;S8;T8;U8;V8;W8;X8;Y8;Z8;AA8));(MIN(R3;S3;T3 ;U3;V3;W3;X3;Y3;Z3;AA3)+MIN(R4;S4;T4;U4;V4;W4;X4;Y4;Z4;AA4)))
schrijven we toch zo: ?
=ALS(B7="1a";(MIN(R7:AA7)+MAX(R8:AA8));(MIN(R3:AA3)+MAX(R4:AA4)))

Ja dat is een heel stuk korter. Bedankt, :thumb:

Maar het is min+min en max+max :)

Experimenteer hier mee verder:
In T17
=ALS(B19="1a";MIN(M19:S19);MIN(M17:S17))+ALS(B23="2a";MIN(M23:S23);MIN(M21:S21))

Succes, Jan

Daar kan ik wel wat mee.

Bedankt allemaal hoor! :thumb:

Ik ga de vraag sluiten, ik kom er wel uit denk ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan