• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleine problemen met formules doortrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

richardkouwie

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2011
Beste allen,

Ik ben bezig met een EK-poule in Excel.

Alles loopt vlekkeloos, alhoewel jullie hebben mij al eerder geholpen.. en dat ging prima!
Heb de poules al verzonden naar iedereen.

Nu heb ik ook een excel bestand gemaakt voor mezelf waarin ik het tussenstand bijhouden gedeelte tot een peuleschilletje wil laten lijken.

Heb dus een lijst staan met: uitslag en dan daarachter voorspelling deelnemer 1, deelnemer 2, deelnemer 3.. etc.

Als ik dan bij uitslag 2-1 invul, en bij voorspelling deelnemer 1 ook 2-1, komrt er automatisch 10 punten achter te staan. (aantal punten voor een compleet juiste stand) Als de voorspelling 1-0 is, dan krijg je dus logischerwijs 5 punten. (aantal punten voor alleen toto goed)

De code ziet er als volgt uit:

=ALS(OF(D2="";$B2="");"";ALS(EN(D2=$B2);1;0)+ALS(EN(E2=$C2);1;0)+ALS(EN(D2=$B2;E2=$C2);3;0)+ALS(EN(F48;B2>$C2);5;0)+ALS(EN(H48;$B2<$C2);5;0)+ALS(EN(D2=E2;$B2=$C2);5;0))

Als ik dit invoer klopt het dus allemaal.
Dan heb ik voor de 2e deelnemer:

=ALS(OF(G2="";$B2="");"";ALS(EN(G2=$B2);1;0)+ALS(EN(H2=$C2);1;0)+ALS(EN(G2=$B2;H2=$C2);3;0)+ALS(EN(I48;G2>$C2);5;0)+ALS(EN(K48;$B2<$C2);5;0)+ALS(EN(G2=H2;$B2=$C2);5;0))

En als ik dat doe dan krijg ik opeens 0 punten ipv 5 wat zou moeten. Het is alleen bij 1-0... dat is het vreemdste.
Kan iemand mij redden?

Zo ziet de sheet er zo ongeveer uit nu met de fout erin:

wedstrijd uitslag voorspelling 1 ptn. voorspelling 2 ptn. voorspelling 3 ptn.
Rusland - Tsjechië 3 1 1 0 5 1 0 0 1 0 0

Ook heb ik nog een ander klein probleempje, in de tussenstand sheet, waarvan allee punten naartoe worden gekopierd....

Heb ik de volgende code:
=SOM('Extra voorspellingen'!J2:J29)
Dan voor de deelnemer deronder:
=SOM('Extra voorspellingen'!L$2:L$29)
Dan die daaronder:
=SOM('Extra voorspellingen'!N$2:N$29)

Zoals jullie zien, sla ik dus iedere keer een letter over. dit is ook de bedoeling.
Maar als ik deze formule doortrek krijg ik:

=SOM('Extra voorspellingen'!J5:J32)

Terwijl de formule gewoon met P zou moeten verder gaan...

Ik ben jullie bij voorbaat erg dankbaar.

Ik hoor het graag!
met vriendelijke groet, Richard

Kleine probleem enz

Hallo Richard,

Een beetje lastig zonder een voorbeeld bestand. Er staat b.v. F48 en H48 zonder een vergelijking?.
Kan je een voorbeeld plaatsen?

Groet

Dirk

Mijn excuus, kon in eerste instantie niet vinden hoe ik een bijlage kon plaatsen.

Zal de 2 tabbladen zodra ik thuis kom direct bijvoegen!

Met vriendelijke groet,
Richard

klein enz

Hallo Richard,

Daar is nog weinig van te bakken. Ik zou een cel leeg laten indien de uitslagen nog niet zijn ingevuld. Verder begrijp ik het 2e deel van de formule niet omdat in de betreffende cellen F48 enz alleen maar WAAR en ONWAAR instaat,

Groet

Dirk

Dirk,

Het is erg lastig uit te leggen aangezien ik niet de complete excel sheet kan versturen als bijlage.
Is er een mogelijkheid de 'grotere' bijlage als nog te kunnen plaatsen?

mvg
Richard

probleem

Hallo Richard,

Je kunt het bestand zippen of rarren of gebruik maken van mijnbestand.nl

Groet

Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan