richardkouwie
Gebruiker
- Lid geworden
- 16 feb 2011
Beste allen,
Ik ben bezig met een EK-poule in Excel.
Alles loopt vlekkeloos, alhoewel jullie hebben mij al eerder geholpen.. en dat ging prima!
Heb de poules al verzonden naar iedereen.
Nu heb ik ook een excel bestand gemaakt voor mezelf waarin ik het tussenstand bijhouden gedeelte tot een peuleschilletje wil laten lijken.
Heb dus een lijst staan met: uitslag en dan daarachter voorspelling deelnemer 1, deelnemer 2, deelnemer 3.. etc.
Als ik dan bij uitslag 2-1 invul, en bij voorspelling deelnemer 1 ook 2-1, komrt er automatisch 10 punten achter te staan. (aantal punten voor een compleet juiste stand) Als de voorspelling 1-0 is, dan krijg je dus logischerwijs 5 punten. (aantal punten voor alleen toto goed)
De code ziet er als volgt uit:
=ALS(OF(D2="";$B2="");"";ALS(EN(D2=$B2);1;0)+ALS(EN(E2=$C2);1;0)+ALS(EN(D2=$B2;E2=$C2);3;0)+ALS(EN(F48;B2>$C2);5;0)+ALS(EN(H48;$B2<$C2);5;0)+ALS(EN(D2=E2;$B2=$C2);5;0))
Als ik dit invoer klopt het dus allemaal.
Dan heb ik voor de 2e deelnemer:
=ALS(OF(G2="";$B2="");"";ALS(EN(G2=$B2);1;0)+ALS(EN(H2=$C2);1;0)+ALS(EN(G2=$B2;H2=$C2);3;0)+ALS(EN(I48;G2>$C2);5;0)+ALS(EN(K48;$B2<$C2);5;0)+ALS(EN(G2=H2;$B2=$C2);5;0))
En als ik dat doe dan krijg ik opeens 0 punten ipv 5 wat zou moeten. Het is alleen bij 1-0... dat is het vreemdste.
Kan iemand mij redden?
Zo ziet de sheet er zo ongeveer uit nu met de fout erin:
wedstrijd uitslag voorspelling 1 ptn. voorspelling 2 ptn. voorspelling 3 ptn.
Rusland - Tsjechië 3 1 1 0 5 1 0 0 1 0 0
Ook heb ik nog een ander klein probleempje, in de tussenstand sheet, waarvan allee punten naartoe worden gekopierd....
Heb ik de volgende code:
=SOM('Extra voorspellingen'!J2:J29)
Dan voor de deelnemer deronder:
=SOM('Extra voorspellingen'!L$2:L$29)
Dan die daaronder:
=SOM('Extra voorspellingen'!N$2:N$29)
Zoals jullie zien, sla ik dus iedere keer een letter over. dit is ook de bedoeling.
Maar als ik deze formule doortrek krijg ik:
=SOM('Extra voorspellingen'!J5:J32)
Terwijl de formule gewoon met P zou moeten verder gaan...
Ik ben jullie bij voorbaat erg dankbaar.
Ik hoor het graag!
met vriendelijke groet, Richard
Ik ben bezig met een EK-poule in Excel.
Alles loopt vlekkeloos, alhoewel jullie hebben mij al eerder geholpen.. en dat ging prima!
Heb de poules al verzonden naar iedereen.
Nu heb ik ook een excel bestand gemaakt voor mezelf waarin ik het tussenstand bijhouden gedeelte tot een peuleschilletje wil laten lijken.
Heb dus een lijst staan met: uitslag en dan daarachter voorspelling deelnemer 1, deelnemer 2, deelnemer 3.. etc.
Als ik dan bij uitslag 2-1 invul, en bij voorspelling deelnemer 1 ook 2-1, komrt er automatisch 10 punten achter te staan. (aantal punten voor een compleet juiste stand) Als de voorspelling 1-0 is, dan krijg je dus logischerwijs 5 punten. (aantal punten voor alleen toto goed)
De code ziet er als volgt uit:
=ALS(OF(D2="";$B2="");"";ALS(EN(D2=$B2);1;0)+ALS(EN(E2=$C2);1;0)+ALS(EN(D2=$B2;E2=$C2);3;0)+ALS(EN(F48;B2>$C2);5;0)+ALS(EN(H48;$B2<$C2);5;0)+ALS(EN(D2=E2;$B2=$C2);5;0))
Als ik dit invoer klopt het dus allemaal.
Dan heb ik voor de 2e deelnemer:
=ALS(OF(G2="";$B2="");"";ALS(EN(G2=$B2);1;0)+ALS(EN(H2=$C2);1;0)+ALS(EN(G2=$B2;H2=$C2);3;0)+ALS(EN(I48;G2>$C2);5;0)+ALS(EN(K48;$B2<$C2);5;0)+ALS(EN(G2=H2;$B2=$C2);5;0))
En als ik dat doe dan krijg ik opeens 0 punten ipv 5 wat zou moeten. Het is alleen bij 1-0... dat is het vreemdste.
Kan iemand mij redden?
Zo ziet de sheet er zo ongeveer uit nu met de fout erin:
wedstrijd uitslag voorspelling 1 ptn. voorspelling 2 ptn. voorspelling 3 ptn.
Rusland - Tsjechië 3 1 1 0 5 1 0 0 1 0 0
Ook heb ik nog een ander klein probleempje, in de tussenstand sheet, waarvan allee punten naartoe worden gekopierd....
Heb ik de volgende code:
=SOM('Extra voorspellingen'!J2:J29)
Dan voor de deelnemer deronder:
=SOM('Extra voorspellingen'!L$2:L$29)
Dan die daaronder:
=SOM('Extra voorspellingen'!N$2:N$29)
Zoals jullie zien, sla ik dus iedere keer een letter over. dit is ook de bedoeling.
Maar als ik deze formule doortrek krijg ik:
=SOM('Extra voorspellingen'!J5:J32)
Terwijl de formule gewoon met P zou moeten verder gaan...
Ik ben jullie bij voorbaat erg dankbaar.
Ik hoor het graag!
met vriendelijke groet, Richard