• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleine vraag: negatieve waarden op 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincentdelbos

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2010
Hallo allemaal,

Even een kleine vraag: hoe kan ik negatieve waarden op 0 zetten in Excel?
Ik heb een formule om de omzet te bereken. Deze formule bevat een aantal variabelen, waardoor de uitkomst negatief kan zijn. Deze uitkomst dient dan op 0 te komen.

Is hier een functionaliteit voor of moet ik een stuk aan de formule toevoegen?
Zo ja, wel stuk?

Grt,
Werner

Als kleiner dan 0

Werner,

begin je formule als volgt:
=als(a1<0;0;hier jouw formule)

Hmm, bij werkt die stap niet helemaal, hij geeft nog steeds een negatieve waarde. Wellicht ligt dit aan de formule die ik in moet voegen.

Ik heb het bestand (met fictieve waarden) toegevoegd.

Op tabblad 1 staan de omzetgegevens van de medewerker (uitzendkracht).
Op het tweede tabblad staan de dagen dat de persoon niet werkt.

Als ik (in dit bestand week 19) ergens een vrije dag invul terwijl hij dan geen werk heeft (en dus geen omzet binnenhaalt), verschijnt er in het omzetoverzicht een negatieve waarde bij deze week 19 (nml €160). Ik wil dan graag dat Excel deze automatisch op €0 zet.

Bijlagen

Daar heb ik even iets voor ingebouwd. Ik kreeg die week in eerste instantie niet goed, maar wanneer je het controleert, zie je dat de weeknummers corresponderen met de datums.

Je kreeg de weeknummers niet goed omdat je de verkeerde formule gebruikt. Als bij jou 1+1 als antwoord 3 geeft doe je toch ook niet 1+1-1?:confused:? Dan ga je toch kijken waarom 1+1 als antwoord 3 geeft.
Zoals je het nu oplost geeft het volgendjaar (of zelfs eind dit jaar) weer een verkeerd weeknummer. Lees eens goed het linkje door hierboven.

Probleem is helaas nog niet opgelost trouwens, als ik de formule ga slepen, gaat er iets mis...

Wanneer ik de formules heb gesleept en een medewerker wel omzet genereert, dan trekt hij door vrije dagen gemiste omzet niet af van de anders gerealiseerde omzet.

Ik heb weer een bijlage toegevoegd ter illustratie.
Ik heb medewerker 2 toegevoegd, die genereert 1.000 omzet per week, maar als hij in week 19 een dag vrij neemt, wordt dit niet meegenomen in de omzet (grijs gearceerde). Die omzet zou dan 800 moeten zijn

Paul: ik zal even kijken, maar ik kreeg het niet goed a.d.h.v. de Excelhulp.

Bijlagen

Weet je zeker dat dit klopt?
Code:
IF(0-(Weekoverzicht!AB3*'Omzet per opdracht'!$H2*8)<0

NUL min iets is altijd kleiner dan NUL, mits dat iets (hier H2) niet kleiner dan 0 is.
In H2 staat een tarief en ik neem aan dat dat niet negatief kan zijn. :D
Dus zal er ALTIJD NUL komen te staan.
Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is want dan kun je er net zo goed meteen NUL in zetten???

Laatst bewerkt:
Voor AD2:
Code:
=MAX(ALS(EN(AD$1>=$D2;AD$1<=$F2);$G2*$H2;0)-Weekoverzicht!AB3*'Omzet per opdracht'!$H2*8;0)

Voor het weeknummer van cel D2:
Code:
=ALS(C2="";"";INTEGER((C2-DATUM(JAAR(C2-WEEKDAG(C2-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(C2-WEEKDAG(C2-1)+4);1;3))+5)/7))
Vervolgens te kopieren naar de D3 t/m D6 en F2 t/m F6.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan