• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleinste uit eengroep en nog iets

Status
Niet open voor verdere reacties.

DenisDaf

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2014
Hallo,

Ik kan zonder problemen cellen van een opeenvolgende rij, of kolom van getallen ergens de grootste, kleinste en wat dan ook laten verschijnen.
Maar hoe kan ik dat doen als de cellen elkaar niet mooi opvolgen? Ik wil bv graag weten in cel I3 welke van de cellen B3 en E3 het goedkoopste is, dus het kleinste getal.

En dan is er nog zoiets.

Ik wil graag met de uitkomst van een optelling (som) en een bij voorbaat vastgelegd bedrag een ander getal veranderen van 0 naar 1.

Reden en bedoeling zijn de volgende.

Stel, ik wil in een onlinestore een bestelling doen.
De verzendingskosten zijn 6,95 Euro, beneden de 100 euro.
Nu heb ik in een bepaalde cel (G11) een uitkomst van de genoemde optelling, en ik wil zolang dat bedrag gelijk aan of hoger is dan 100 euro dat er in cel F10 0 (nul) staat, maar, zolang het bedrag in G11 lager is dan 100, zou er in cel F10 een 1 moeten verschijnen.

Dus,

Kijk eens naar MIN() voor het kleinste bedrag. En kijk eens naar ALS() om waarden te vergelijken. Doe er anders even een voorbeeldbestandje bij.

Kijk eens naar MIN() voor het kleinste bedrag. En kijk eens naar ALS() om waarden te vergelijken. Doe er anders even een voorbeeldbestandje bij.

Ik hoop dat het bestand is meegekomen.
Het kleinste bedrag uit een groep halen is voorlopig gelukt.
Wat ik nu nog zoek is in het geval van het voorbeeld, Als in cel G26 een bedrag staat lager dan 100, zou er in cel F28 een 1 dienen te komen staan. Gevolg het bedrag in cel E28 zou vermenigvuldig met die 1 in F28 in cel G28 komen te staan.
En zou de som van de Cellen G26 en G28 in G30 moeten komen.

Ik hoop dat het bestand is meegekomen.
Het kleinste bedrag uit een groep halen is voorlopig gelukt.
Wat ik nu nog zoek is in het geval van het voorbeeld, Als in cel G26 een bedrag staat lager dan 100, zou er in cel F28 een 1 dienen te komen staan. Gevolg het bedrag in cel E28 zou vermenigvuldig met die 1 in F28 in cel G28 komen te staan.
En zou de som van de Cellen G26 en G28 in G30 moeten komen.
bestand kom niet mee blijkbaar

Svp niet onnodig quoten. Iets vermenigvuldigen met 1 lijkt mij niet zo zinvol.

=ALS(A1<100;0;1) oid voor de ALS() formule.

Svp niet onnodig quoten. Iets vermenigvuldigen met 1 lijkt mij niet zo zinvol.

=ALS(A1<100;0;1) oid voor de ALS() formule.

Vermenigvuldigen met 1 wel zinvol hoor. Als er bv ( en dat zou zo zijn) in een cel een getal staat dat met 0 wordt vermenigvuldig als het niet van toepassing is, doch met 1 als het wel van toepassing is.
Concreet= Cel F28 is nul, cel G28 is bv 6,95.
cel G 26 is de soms van aangekochte goederen.
Als die soms <100 is moet F28 1 worden, en wordt er dus 6,95 euro bijgeteld, anders niet. Zie je wat ik bedoel?

Svp niet onnodig quoten
Blijkbaar gemist. Klik op de knop 'Reageer op bericht'. Zoek even naar het symbool van de paperclip en upload het bestandje. Heb je de ALS() functie al geprobeerd?

Ik gaf dit =ALS(G26>100)=1 en krijg een foutmelding, maar een weinigzeggende melding.

De "=Als" functie heeft drie argumenten.
ALS(logische_test;waarde-als-waar;waarde-als-onwaar)

Het kan ook zo:
=n(G26<=100)

Dat geeft niet toch?
Als je de formule in een cel zet en drukt op de ƒx links van de formulebalk staat daar een prachtige uitleg.
De N functie heb je niet nodig als je het in nestelt in een ander formule.

Bv.
=a1*b1+(g26<=100)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan