• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleur cel of rij - conditional formatting - bij VLOOKUP #N/A - hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
In kolom K is een VLOOKUP formule.

Bij een foutmelding (#N/A) zou ik (bij voorkeur) die regel of anders die cel middels een kleur gemarkeerd willen hebben.
Formule in kolom K luidt: IF(A2="";"";VLOOKUP(A2;Temp!$A$1:$Y$25005;2;"false"))

Gezocht op Internet, er schijnt iets met IF(ISNA te zijn, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet dat moet toepassen op een bestaande 'IF' formule.

Dan is er nog iets met "Conditional Formatting", daar kwam ik helaas ook niet uit.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Thanks.

Bijlagen

• SnagIt-29032022 053626.png
    SnagIt-29032022 053626.png
    35,7 KB · Weergaven: 19
Die "false" in je formule moet niet tussen aanhalingstekens.
Je kan daar ook een 0 gebruiken.
Daarnaast zou een voorbeeld documentje erg handig zijn.

Naast de opmerkingen over de VERT.ZOEKEN functie hierboven, een ALS gebruiken in een Voorwaardelijke Opmaak (CO) regel hoeft ook niet.

Stel je wilt kolom K kleuren als deze een foutmelding bevat (waarom de gehele kolom...) De VO-regel wordt dan:
Code:
=ISFOUT(K1)

Of als je specifiek N/A wilt:
=ISNB(A1)
Voor deze keer heb ik er een klein voorbeeldje bij gedaan, maar het is toch handiger als jij dat voortaan doet. De functies worden dan meteen vertaald bijvoorbeeld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie.
Ik dacht dat het een aanpassing zou zijn van de formule o.i.d.

Dat 'False' enzo.
Tja, ik heb de nodige formules in een bestandje staan en ik copy paste die dan.

Bijgaand voorbeeldbestand.

Misschien dat dit e.e.a. verduidelijkt.

Dank nogmaals.

Bijlagen

Het is wel handig iets te doen met de aangereikte oplossingen. In je voorbeeld staat de VERT.ZOEKEN nog verkeerd, en een formule uit post #3 staat ook niet bij de voorwaardelijke opmaak. Wat ging er niet goed?

Bijlagen

Heel hartelijk dank!

Ook dank voor het geduld...

Ik zie nu hoe ik het moet doen.
Voor wat betreft kennis van Excel, ik sta niet eens in jullie schaduw.
Sterker nog, als je omkijkt ben ik nergens te bekennen.

Dat van 'Conditional Formatting' was, sinds gisteren, nieuw voor mij.

Ik zat gisteren op een verkeerde golflengte.
Bij post 3 zag ik mijn eigen formule niet, terwijl ik dácht (verkeerd dus) dat de ISERROR of ISNA om de bestaande VLOOKUP formule heen zou moeten komen, m.a.w. iserror(bestaande formule) dan een kleur en dát in Conditional Formatting.
Ik kwam dus niet verder.

Nogmaals dank! :thumb: :thumb:

Geen probleem. Weer wat geleerd dus.

Er kan ook een ALS.FOUT (of IFERROR) functie om jouw formule heen, maar grijp je in op de daadwerkelijk INHOUD van de cel. Met voorwaardelijke OPMAAK geeft je alleen aan wat voor kleurtje, lettertype e.d. de inhoud moet krijgen onder welke omstandigheden. De voorwaarde is ofwel een formule, een waarde, o.i.d. Dan kun je allemaal instellen.

Laatst bewerkt:
Geen probleem. Weer wat geleerd dus.

Inderdaad..! :)

En je bericht (nr 3) nalezende "(waarom de gehele kolom...)" heb ik het hele blad geselecteerd.
( range =$1:$1048576 )
Werkt ook.

Tjonge jonge jonge...

Ik troost mij met de gedachten dat er uiterst zeldzame gebruikers zijn,
die, ongelofelijk maar waar, nóg minder kennis van Excel hebben.

VO toepassen op een geheel werkblad (1.048.576 rijen x 16.384 kolommen = 17.179.869.184 cellen...) heeft wel gevolgen voor de omvang van je bestand en snelheid...

Ik zou het bereik iets kleiner nemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan