• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleur cellen automatisch aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

petersmith

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2012
Beste allen,

Ik wil een lijst met takenverdeling maken. Als ik de keuzemenu in de cel C4 "collega A" selecteer, dan wil ik de cel C4 groen worden. En als ik "collega B" selecteer, dan wordt de cel C4 rood.
Maar het lukt me niet. Ik heb geprobeerd met "voorwaardelijke opmaak" combineren, maar het is mij ook niet gelukt.

Weet iemand hoe ik moet oplossen?

Bijlagen

Gewoon via "Conditional formatting"

Selecteer de range C4 tem C10
Klik dan in de ribbon Home\Conditional Formatting\Manage rules
Je zal dan een venster krijgen waarin de 2 rules te zien staan, één voor rood achtergrond en één voor groen achtergrond

Selecteer bv de eerste (rode rule) en klik dan op "Edit Rule"
Het type rule is "Use a formula to determine which cells to format"
De formule is =SEARCH($A$2; $C4)>0 voor rood achtergrond
De formule is =SEARCH($A$1; $C4)>0 voor groen achtergrond
Wanneer de tekst van cel A1 of A2 in een cel van het bereik gevonden wordt levert de "Search" functie een getal > 0 en is die rule waar waardoor de achtergrond aangepast wordt.

Merk op dat ik de "Stop if true" heb aangevinkt van de eerste rule omdat het zinloos andere te controleren wanneer de eerste voldaan is.

Hopelijk kan je de UK termen snel terugvinden in een NL versie van Excel.

bedankt voor de uitleg. De (Engelse) formule in excel wordt gelukkig automatisch in NL vertaald. :) . zie bijlage.

Wat ik me ook afvraag, of het mogelijk is om binnen een bereik (bv hele kolom C, of C:C) het woord "collega A" opzoeken en de gevonden cel met achtergrond groen opvullen? En uiteraard, de uitwerking hierboven is ook prima. :)

vind spec.JPG

Onderstaande was voldoende geweest voor de Vw opmaak.
C4:C10 selecteren.
=C4=$A$1 voor groen.
=C4=$A$2 voor rood.

O ja. Het werkt ook. Ik heb zelf geprobeerd de formule in te voeren. Ik ontdek dat ik een gedachtefout heb gemaakt.

Ik voer telkens in: =$C$4=$A$1
Na lang zoeken kom ik pas achter dat de cel C4 ($C$4) de resterende cellen beïnvloedde. Als deze cel groen wordt, worden de resterende cellen ook. Ik heb nu de 2 dollar tekens van C4 inmiddels verwijderd. :)

Bedankt heren. Mijn probleem is opgelost. :)

Zou je het ook nog als zodanig willen markeren Peter?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan