• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleur in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomlebom

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Op het onderstaande bestand wil ik dat cel C5 de kleur krijgt die hetzelfde is van de datum die in A5 staat .de kleur moet hij halen uit kolom B van sheet 2 .
VB is de datum bv 12-11-2010 dan moet cel C5 de kleur blauw krijgen .
Hoe maak ik dit ?

Bijlagen

In het bijgaand bestand is je probleem opgelost met behulp van een macro. Voor het geval je niet bekend bent met VBA: met de toetscombinatie <Alt>+<F11> ga je naar de VBA-editor.

Het bestand is in .xls formaat, bij gebrek aan een nieuwere versie van Excel.

Succes,
Erik

Bijlagen

De macro heb ik per ongeluk gewist zou je hem weer willen maken en kun je mij dan uitleggen hoe hij gemaakt is , alleen de formule.
Alvast bedankt

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$C$3" Then
        With Sheets("Blad2")
            [C5].Interior.ColorIndex = .Cells(Application.Match(CLng(Target), .Columns(1), 0), 2).Interior.ColorIndex
        End With
    End If
End Sub

Plaats een Active-X (uit de werkset Besturingselementen) knop op je werkblad, rechtsklik dan op de tab van je werkblad en selecteer Programmacode weergeven, plak hier de macro.

tomlebom,

Je kunt natuurlijk ook het bestandje opnieuw Downloaden.

Warm bakkertje

Als ik het bestandje open van Winte E dan blijft cel c5 blauw terwijl hij in de eerste instantie goed werkte .Bij een andere datum een andere kleur .
Mijn uiteindelijke vraag is hoe maak ik de formule,s die in de macro gebruikt zijn?
Zodat ik het bestand kan uitbreiden .

Als ik het bestandje van WinteE test krijg ik bij 12/11/2010 geen blauwe kleur, maar groen. Daarom mijn macro die mi wel de juiste kleur weergeeft.
Op jouw vraag Hoe maak ik deze formules >>> zelf schrijven of een goed boek kopen of de codes op dit forum ontleden.

Kopieer onderstaande code over de bestaande. Aan de code heb ik wat uitleg toegevoegd.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

'De variabele i krijgt hier het nummer van de rij met de laatste waarde in kolom A
    'op Blad2, in je bestand dus 365
    i = Worksheets("Blad2").Cells(Cells.Rows.Count, "A").End(xlUp).Row

'Met Intersect kijk ik of de huidige selectie (Target) in een bepaalde range valt
    'dus alleen wanneer je cel C3 verandert loopt in dit geval de macro
    If Not Intersect(Target, Range("C3")) Is Nothing Then
        'Met For Each loop de macro door alle cellen in het opgegeven bereik, een voor een dus
        For Each c In Worksheets("Blad2").Range("A1:A" & i).Cells
            If c.Value = Range("A5").Value Then
                'Met OffSet(0,1) verwijs je naar de eerste cel rechts van c
                Range("C5").Interior.ColorIndex = c.Offset(0, 1).Interior.ColorIndex
            End If
        Next c
    End If

End Sub

Succes,
Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan