• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleur letter zelfde als kleur cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

mwtzsb

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2005
Ik zoek een formule, die past in de voorwaardelijke opmaak, die ervoor zorgt dat de waarde in een bepaalde cel, als deze 0 (nul) is, het lettertype dezelfde kleur krijgt als de kleur van de cel.

Cel C192 is paars. De uitkomst is (in dit geval) 0 (nul).

Dus, als de waarde in de paarse cel C192 0 (nul) is, dan moet het lettertype ook in paars.

Wie helpt mij??

mwtzsb,

Ik weet niet of dit mogelijk is.
Je kunt natuurlijk Excel zo in stellen dat hij als de uitkomst nul is deze dan niet te tonen.

letters zelfde kleur als cel

Dat kan natuurlijk met voorwaardelijke opmaak.
Kies voor Opmaak - Voorwaardelijke opmaak en vul dan in:
Celwaarde is .. gelijk aan.. 0 en kies dan bij de opmaak de letterkleur hetzelfde als de celkleur. En dan gaat het goed volgens mij.

Niet echt opgelost.........

Het probleem is niet echt opgelost.... Ik ken deze voorwaardelijke opmaak al, maar de data veranderen ieder jaar..... Ik gaat om feestdagen; soms moet ik dan wel werken, en soms niet. Als ik niet moet werken staat er nu dus die 0 (nul). Voorlopig heb ik deze maar handmatig even via voorwaardelijke opmaak ingesteld. Ik zal nu eerst eens op zoek gaan naar een manier hoe je de feestdagen automatisch kan aangeven, en misschien dat er dan wel een formule is die in dat geval mijn vraag kan oplossen.

Tot die tijd zal ik de vraag nog niet op opgelost zetten; wie weet is er iemand die me kan helpen met de combinatie feestdagen en de formule die ik zoek.

Toch bedankt.

Martin

Een voorbeeldbestandje zou misschien iets duidelijk kunnen maken want ik snap het niet helemaal.

nu met voorbeeldbestandje

Het paarse zijn de paasdagen. De nu zwarte 0 (nul) moet automatisch ook paars worden als het 0 (nul) blijft. Mocht ik die dag ook gaan werken, dan moet er in zwart de juiste waarde komen te staan.

Hopelijk is het nu iets duidelijker.
En MOCHT iemand mij kunnen vertellen hoe ik de feestdagen automatisch kan laten tevoorschijn komen, dan hoor ik dat ook graag..... Ik vind wel iets van een matrix gemaakt door Ingrid Baplue, maar daar begrijp ik (helaas) niks van.... Ik ben leergierig, dus als iemand mij dat ook kan uitleggen, ben ik nog veel dankbaarder dan ik al ben.....

Alvast bedankt.

Martin

Bijlagen

Martin,

In bijgaand voorbeeld van een deel van een kalender is jouw vraag met het tevoorschijn laten komen van feestdagen opgelost. Vanwege de grootte heb ik e.e.a. op 1 tabblad gezet, maar in het origineel is dat op verschillende bladen gezet. Voor de werking maakt dat echter niet uit. Als je het op een ander blad zet, moet je natuurlijk wel de verwijzingen ook aanpassen.
Ik hoop je hiermee op de goede weg te hebben gezet.

Succes ermee :thumb:

Laatst bewerkt:
Het ziet er ingewikkeld uit... maar het is denk ik wel iets dat ik kan gebruiken...
Ik wil alleen altijd begrijpen hoe de formule is opgebouwd, zodat ik niet klakkeloos iets overneem, maar er ook iets van leer.....

en de formule bij GULDEN ziet er voor mij uit als chinees........
Ik ga proberen te ontdekken of ik het begrijp, en anders kom ik zeker terug om nog wat uitleg te vragen.

In elk geval super bedankt voor dit deel van de vraag.......

Ik ben blij dat er een forum als helpmij is......

Bedankt!!

mwtzsb,

Cel C192 selecteren, rechtermuisknop, celeigenschappen, aangepast en onder "Type:" in het vak waar "Standaard" staat ingeven 0;;

Wat er gebeurd is wanneer de uitkomst van je formule 0 is zal deze niet getoond worden in cel C192, alle andere waarden wel.

Zie bijgevoegd plaatje

Suc6 ermee

Bijlagen

• Celeigenschappen.JPG
    Celeigenschappen.JPG
    38,2 KB · Weergaven: 68
mwtzsb,

Cel C192 selecteren, rechtermuisknop, celeigenschappen, aangepast en onder "Type:" in het vak waar "Standaard" staat ingeven 0;;

Wat er gebeurd is wanneer de uitkomst van je formule 0 is zal deze niet getoond worden in cel C192, alle andere waarden wel.

Zie bijgevoegd plaatje

Suc6 ermee

Dit had ik graag in een voorbeeldje gezien , want bij mij werkt dit niet .:confused:
Ik kan dit wel heel snel door de ASAP utilities > Show or hide all zeros

Trucker10,

In bijgevoegd voorbeeld wordt de uitkomst berekent uit A2 x B2 x C2
Maak in 1 van deze cellen de waarde 0 en de uitkomst zal 0 zijn.

De formule in D2 en E2 zijn identiek, het verschil zit in de celeigenschappen.

Cel D2 laat de oude situatie zien, celeigenschap = standaard.
Cel E2 laat de nieuwe situatie zien, celeigenschap = 0;; (nul puntkomma puntkomma)

Grtz

Bijlagen

Trucker10,

In bijgevoegd voorbeeld wordt de uitkomst berekent uit A2 x B2 x C2
Maak in 1 van deze cellen de waarde 0 en de uitkomst zal 0 zijn.

De formule in D2 en E2 zijn identiek, het verschil zit in de celeigenschappen.

Cel D2 laat de oude situatie zien, celeigenschap = standaard.
Cel E2 laat de nieuwe situatie zien, celeigenschap = 0;; (nul puntkomma puntkomma)

Grtz

Bedankt :thumb:, ik heb daarnet een foutje getypt ik had komma puntkomma .

wederom bedankt!!!
nu nog proberen het te combineren met de feestdagen.....
lukt me toch nog niet zo.....
pfffffffffffffff

Martin,

Wanneer je de 0:00 notatie weg wilt hebben maar iedere andere notatie wel wilt zien kun je de volgende code ingeven bij celeigenschappen:

:mm;0;;

(:mm puntkomma 0 puntkomma puntkomma)

Grtz

Wanneer opgelost, de vraag op opgelost zetten

Ok, bedankt...
Ik zet de vraag op opgelost, maar als er nog iemand is die mij over de feestdagen nog meer kan uitleggen, dan hoor ik het graag.......

Martin

mwtzsb,

Wat bedoel ja dan precies met die feestdagen?

Grtz.

Er zwerven hier op het forum een aantal varianten naar aanleiding van een door Ingrid Baplue gemaakte matrix. Dat matrix van Ingrid Baplue heb ik inmiddels ook, maar ik kom er echt niet uit. Ze gebruikt gedefinieerde namen, en daar gaat het bij mij al mis.... Ik begrijp dat nog niet. Ik heb geen idee hoe je die maakt en waar je die dan plaatst, en dus ook niet hoe je ze dan kan gebruiken. Maar in dat matrix is wel een mooie verwijzing naar feestdagen. Zoiets zou ik dus graag willen maken.

Ik zal dat bestandje van Ingrid Baplue er nog even bijsluiten. Dan is het wat duidelijker, en kan er misschien iemand mij een en ander hierover uitleggen. Want formules zoals dit:

=ALS(wd;p_5+ALS(fa;0;p_6);0)+ALS(omn;ALS(vdwd;p_3+p_4;ALS(vdza;p_4;0));ALS(wd;p_3+p_4;ALS(za;p_4;0)))

begrijp ik echt (nog) niet.......

Martin

Bijlagen

Martin,

Gedefinieerde namen zijn makkelijk terug te vinden:

Ga naar Invoegen > Naam > Definiëren en daar staat de hele lijst die gebruikt is.
Als je een gedefinieerde naam hebt aangemaakt kun je hem herhaaldeijk gebruiken in een formaule en kun je de formule zo erg leesbaar maken.

Hiermee is hopelijk ook je vraag van de formule opgelost.

Grtz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan