• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleur van cellen verandert om de haverklap

Status
Niet open voor verdere reacties.

hawkie

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Berichten
994
Waarschijnlijk is het volgende probleem eenvoudig op te lossen, alleen: ik zie het even niet.
De situatie: er is een formulier/boekingsagenda gemaakt wat door meerdere mensen tegelijk kan worden bewerkt. (gedeelde werkmap)
Essentieel is dat zowel vóór als ná iedere ingave in het formulier er ook wordt opgeslagen zodat iedereen steeds het laatst bijgewerkte formulier op zijn scherm heeft en dus geen dubbele boekingen kan doen.
Zodra de opdrachten in het formulier zijn afgewerkt moeten de cellen gekleurd/opgevuld worden.
Er is afgesproken dat iedereen hiervoor dezelfde kleur gebruikt en dat gebeurt ook.
Het vreemde is nu dat op alle werkplekken deze kleur anders wordt weergegeven.
Sterker nog, op de PC waar lichtrose aan de cel als kleur is gegeven verandert de kleur naar donker rose zodra één van de andere mensen "zijn" formulier opslaat.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat vanaf alle PC's de kleur gelijk blijft.

Edit: ik werk met Office 2010
 
Laatst bewerkt:
Het "palet" van kleuren kan per template wijzigen. Indien het lokale template van de gebruiker wordt meegesaved kan dit mogelijk gebeuren.

Mocht dit aan de orde zijn, kan je dat zien aan de "colorindex" van de cel. Indien de colorindex niet veranderd is er iets anders aan de hand (of het palet wordt veranderd meegesaved in de file)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een celstijl gemaakt met daarin de juiste kleur voor de opvulling.
Wanneer ik deze celstijl toepas is de cel licht roze. Wanneer mijn collega dezelfde celstijl toepast is de cel op haar PC ook lichtroze.
Wanneer ik later op mijn PC de pagina bekijk is de door haar ingevulde cel ineens donker roze.

Het lijkt er dus op dat de colorindex op haar PC anders is.
Vraag: hoe kan ik de colorindex bekijken en vergelijken?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt twee functies toevoegen aan excel (alt-F11, insert: module en vervolgens dit in de module plakken:

Code:
Function geefindex(decell As range) As Long
    If decell.Count > 1 Then
        geefindex = -1
    Else
        geefindex = decell.Interior.ColorIndex
    End If
    
End Function

Function geefkleur(decell As range) As Long
    If decell.Count > 1 Then
        geefkleur = -1
    Else
        geefkleur = decell.Interior.Color
    End If
    
End Function

gebruik vervolgens ergens in je spreadsheet de volgende formules:

=geefindex(C12) 'geeft kleurindex van cel C12
=DEC2HEX(geefkleur(C12)) 'geeft kleur in hexformaat HTML stijl van C12

*edit* let op dat deze formlues niet automatisch verversen indien je de kleur veranderd. na een verandering even in de cel met de formule gaan en op enter drukken. OF even de inhoud van de gekleurde cel veranderen
 
Laatst bewerkt:
Oh oh oh, wat een gedoe.
Werken met excel is één, maar VB , formules etc is een ander verhaal :)

Ik heb de module toegevoegd, maar om het even waar ik ook klik in de sheet, gekleurde of ongekleurde vakken, hij geeft overal de colorindex 2
Vervolgens maakt ie dan de gekleurde vakken weer ongekleurd. ???

En dat is dus tot nu toe alleen op mijn PC. Ik heb nog niks vergeleken met de andere PC's

Wat doe ik fout? Het lijkt me toch dat bv. een grijs vlak een andere index moet laten zien als een rose vlak.

Overigens zit mijn werktijd er op voor vandaag. Ga er morgen mee verder.

Bedankt voor de hulp tot zover.
 
Lucky you ;). Mocht het niet lukken kun je altijd even een voorbeeldje posten met alleen je kleurenindex en zonder gevoelige informatie, dan kunnen wij er altijd eventueel nog een formule in plaatsen
 
Daar ben ik weer :)

Ik zal maar een bestand toevoegen want ik krijg het nu al zelfs niet meer voor elkaar om de kleurindex zichtbaar te maken. Ik haal volgens mij nogal wat zaken door elkaar.

Ik heb de bovenstaande code in VB toegevoegd, maar als ik nu ergens in de sheet de geefindex formule typ dan krijg ik een foutmelding NAAM?
 

Bijlagen

  • TestAgenda-Helpmij.xlsx
    23,5 KB · Weergaven: 36
Ik heb de data even op de juiste plaats geplakt. De colorindex'en zijn inderdaad verschillend (logisch ook). Waarschijnlijk zit de kleur dus op verschillende plaatsen bij verschillende mensen. Wat je kunt doen is een index met kleuren maken en mensen vragen die met "formatering plakken" over te nemen in de juiste cellen. Je kunt ook het palet meesaven met de file, maar ik weet niet of dat met het standaard xlsx formaat kan.
 

Bijlagen

  • TestAgenda-Helpmij.xls
    57 KB · Weergaven: 39
Wat je kunt doen is een index met kleuren maken en mensen vragen die met "formatering plakken" over te nemen in de juiste cellen. Je kunt ook het palet meesaven met de file, maar ik weet niet of dat met het standaard xlsx formaat kan.

Dank voor het plaatsen van de data. Maar.....
vind je het heel erg als ik nu zeg dat dit compleet adacadabra voor me is.:eek:
Misschien in jip-en-janneke-taal proberen?

1. Hoe maak ik stap voor stap een kleurindex?
2. Wat bedoel je met formatering plakken?
 
Ik neem aan dat een kleur een betekenis heeft. Je kunt een begeleidende lijst maken wat elke kleur betekend en mensen die kleuren laten plakken.

Afhankelijk van wat de kleuren betekenen kun je ook wat doen met validatie en conditional formatting. Omdat bovenstaande ook geen makkelijk antwoord is, even voorbeeldje toegevoegd met wat ik bedoel.

Misschien is het makkelijker als je een meer algemene vraag steld over hoe je dit het beste aan kunt pakken. De reden waarom je huidige oplossing niet perfect werkt is blijkbaar een werkplaats / persoon gebonden probleem. Dit is voor ons als helpers moeilijk op te lossen. Maar als een oplossing zoals in mijn voorbeeldje voldoet kunnen we misschien wel helpen er omheen te werken ;)
 

Bijlagen

  • TestAgenda-kleurtjes.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 45
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan