• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"Kleuren" aan de hand van hex-code sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Is er een mogelijkheid om aan de hand van de hex-code kleuren te sorteren binnen Excel.

Ik heb nu bijvoorbeeld:
zwavelgeel
zinkgeel
koolzaadgeel
goud
groengeel
zijn deze te sorteren zoals ze in het spectrum, de kleurencirkel staan?

Sorteren is niet het juiste woord. Bedoeling is de kleur/hex-waarde op de juiste volgorde te plaatsen.

Laatst bewerkt:
Je kan van een cel de kleur opvragen.
Die krijg je terug als een Long.
Die kan je vervolgens converteren naar Hex.

Ja, dat laatste weet ik ook wel. Het is de bedoeling dat genoemde kleuren die in de rijen staan een logische volgorde krijgen uitgaande van het spectrum. Ik hoef niets te converteren de hex-waarden staan er, Dus kijken wat long is. Ben ik vergeten.

Iets met het lange termijngeheugen van chips ?

Krijg het sorteren niet voor elkaar en vraag me af of sorteren op Long het schema volgt volgens het spectrum.
Wat dacht je zelf? Nee, dat gaat natuurlijk nooit lukken. Kleuren in het kleurenspectrum zijn gebaseerd op golflengte. Dat heeft niets te maken met de getalwaarde die uit RGB, Hex of Long komt. Je moet dus een behoorlijk ingewikkelde omrekenslag maken om ook maar enigszins in de buurt te komen. Daarbij kun je dan nog wel golflengte terugrekenen naar rgb, maar omgekeerd niet. Schijnt :). Lees hier maar eens wat er zoal bij komt kijken. Wellicht dat je een tabel kunt maken/vinden waarin de meeste kleuren staan beschreven in RGB/HEx code. Dan kun je die een rangnummer geven, en dat gebruiken voor je filtering.

Kijk eens in de VBA bibliotheek:

Code:
Sub M_snb()
  For j = 1 To 6
     Cells(j, 1).Interior.Color = Choose(j, vbRed, vbYellow, vbGreen, vbBlue, vbCyan, vbMagenta)
  Next
End Sub

Alleen oranje ontbreekt.

Is groengeel minder zwavelgeler dan zwavelgeel?
of
Is groengeel meer gouder dan goud?

Je hebt 3 factoren R,G en B dus je kan nooit sorteren.
Stel je hebt kleuren met 2 factoren, b.v. A en B dan zou je wel kunnen sorteren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan