• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleuren cel bij handmatig overschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlonadeGroot

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Goedemorgen allen,

Ik ben benieuwd of het volgende mogelijk is.
Ik heb een bestand (die ik helaas niet toe kan voegen als voorbeeld i.v.m. de info die erin staat).

V.b.

In Cel A1 wordt een waarde ingevoerd, waardoor in Cel A10 d.m.v. vlookup de waarde opgezocht wordt die daarbij hoort, of de cel wordt leggelaten.
In Cel A2 wordt vervolgens een waarde ingevoerd, waardoor de waarde in Cel A10 overschreven wordt d.m.v. vlookup (of leeggemaakt).
Dan is er nog de optie dat Cel A10 handmatig wordt overschreven. Is het mogelijk om die cel alleen een kleur te geven wanneer deze dus handmatig wordt overschreven, dus niet door een vlookup b.v.

Ik hoor graag van jullie.

Afhankelijk van welke versie je gebruikt en wat er in A10 komt te staan zijn er meerdere mogelijkheden met voorwaardelijke opmaak.

Vanaf XL2013 kan je toetsen of er een formule in een cel staat (dacht ik)
Als de uitkomst een tekstwaarde is dan kan je
PHP:
=CEL("voorvoegsel";A10)="'"
gebruiken

Of met een UDF die kijkt of er een formule in de cel staat.

Code:
Function VenA(r As Range)
  VenA = r.HasFormula
End Function

Bedankt voor jullie berichten:thumb:.
Ik ben bang dat ik te veel een leek hiervoor ben.
Ik ben totaal niet bekend met PHP of UDF.
Ik dacht dat er misschien een mogelijkheid zou zijn met conditional formatting o.i.d.
Ik gebruik idd Excel 2013.

Weet iemand nog een andere manier?
Anders is het pech hebben denk ik.

Hallo Wieter,

Ik kom er nog niet helemaal uit.
Bij mij werkt het ook net iets anders.

De formule voor het ophalen van de juiste informatie staat bij mij in cel A10. (niet in Cel B zoals in jouw bestandje)
Als in cel A1 een waarde word gevuld (1ste actie in het document) dan verwijst deze naar een range in in een ander gedeelte van mijn document, b.v. F1 en de juiste waarde wordt dan gevuld in cel A10.
Als in cel A2 een waarde word gevuld (2de actie in het document) ,een toevoeging, want cel A1 moet altijd gevuld zijn, dan verwijst deze ook naar een range b.v M1, dan wordt de waarde overschreven in cel A10 door de gevonden waarde in M1.

Ik ben nog niet echt bekend met macro's, maar hoe krijg je eigenlijk de kleur rood erin?
Ik kan dat er zo niet uithalen bij je macro?
En is het ook mogelijk om een andere 'lichtere' kleur te kiezen i.v.m. eventueel printen?
Ik ben aan het Googelen geweest, maar kom er echt niet uit.

Zonder voorbeeld blijven we gokken.
Plaats het uitgeklede bestand (zonder gevoelige info).
Een ding staat vast: Als in A10 een formule staat, en je gaat A10 manueel overschrijven, is die formule weg.
Via een hulpkolom zou dat wel moeten lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan