Kleuren in een bar chart

Status
Niet open voor verdere reacties.

patricw

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Berichten
218
Beste allemaal,

Ik heb een bar chart en een parameter keuzelijst te weten Year. Er zijn meerdere values mogelijk.

Nu wil ik graag dat voor elk jaar dat ik kies de bars van dat jaar een andere kleur krijgen; dus 2018 rood, 2019 blauw etc.

Ik heb in de series properties zitten stoeien met IIF, Switch maar ik kom er niet uit. Telkens worden alle jaren dezelfde kleur.

Heeft iemand suggesties?

groet, Patric
 
Wat je kan doen is de kleur meegeven in je SQL expressie, iets in de aard van:

Code:
SELECT        custid, COUNT(orderid) AS CountOrders, YEAR(orderdate) AS Orderyear,
[B]case YEAR(orderdate) when 2016 then 'red' else 'blue' end as Yearcolor[/B]
FROM            Sales.Orders
GROUP BY custid, YEAR(orderdate)

en dan kan je dat veld als expressie gebruiken bij de Series property 'Fill'
 
Hoi Noella, dank voor je reactie. Het was me intussen toch gelukt met IIf...

Het enige dat nu nog niet zo mooi is is dat de lijn serie doorloopt over de jaren, zie plaatje. Is daar nog iets op te verzinnen?

Picture11.png

groet, Patric
 
Je kan misschien wat spelen waar je de 0-lijn legt op de 2de as, maar ik vind de grafiek er al heel duidelijk uitzien.
 
Gebruik de volgende expressie in het kleurveld:




=IIF(Fields!Year.Value = 2018, "Red", IIF(Fields!Year.Value = 2019, "Blue", "Black"))






Vervang "Year" door de naam van je veld waarin het jaar is opgeslagen. Dit voorbeeld gaat ervan uit dat de waarden in het veld "Year" integer-waarden zijn.
Je kunt deze expressie aanpassen en uitbreiden op basis van het aantal jaren dat je hebt en de kleuren die je wilt toewijzen aan elk jaar. Zorg ervoor dat je de kleurnamen als tekst in dubbele aanhalingstekens plaatst, bijvoorbeeld "Red" of "Blue".
Met deze aanpak zouden de balken in je staafdiagram verschillende kleuren moeten hebben op basis van het geselecteerde jaar. Ik hoop dat dit helpt!
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je oplossing. Alleen de doorlopende lijn bevalt mij nog niet, maar daar heb ik nog geen oplossing voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan