• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleuren in een dropdown menu Excel 2011

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denkren

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2014
Hallo allemaal,

Ik probeer een soort van verlofrooster te maken.
Daarin wil ik dus de uren registreren die ik ga verbruiken komend jaar en uiteraard jaren.
Ik wil die verlof uren indelen in kleuren, en die kleuren heb ik ook al in het bestand gezet.
Maar om nu te voorkomen dat ik elke cel afzonderlijk moet vullen met de juiste kleur, wil ik die kleuren in een dropdown menu hebben.
Ik weet niet of dit mogelijk is, want via gegevens validatie krijg ik het niet voor elkaar.

Daarbij weet ik ook niet of het mogelijk is om dan nog in die gekleurde cel (via dat dropdown menu) nog het aantal uren te zetten.

Mijn vraag bestaat dus uit 2 delen.
Is het mogelijk om een dropdown menu van kleuren te maken? Zo ja hoe?
En als dat mogelijk is kan ik dan ook nog gegevens in die cel zetten?

OF
Kan ik het ook zo maken dat ik bijvoorbeeld een cijfer aan een kleur verbind, zodat als ik dat cijfer in een cel zet, de juiste kleur automatisch ingevuld wordt.

Bedankt alvast voor het antwoord!
Bekijk bijlage Leeg Rooster 2.xlsx

Hallo,

Dat kan met 'Voorwaardelijke opmaak', zodra die cel een tekst of waarde bevat die bij die voorwaarde is gemaakt geeft dit automatisch de gewenste kleur.

Jaaaa!
Helemaal goed.
Enorm bedankt!
Maare zou je ook willen zeggen hoe je dat hebt gedaan?

Bij een dubbelklik in een cel van het rooster wordt er een userform geopend. Deze bevat labels met de door jou opgegeven kleuren en de omschrijving. Als je op een kleur klikt wordt de achtergrond van de actieve cel van die kleur voorzien. E.e.a. is uiteraard dan in VBA gedaan.

Laatst bewerkt:
Graag gedaan :)
Kijk nog even naar #3. Ik heb document nog wat aangepast.

Wat de kleuren betreft werkt dat prima, maar dan kan je er geen uren meer invoeren.

toch wel, maar dan moet je het bestand wel een beetje aanpassen......

Dit is inderdaad ook een mooie optie, maar inderdaad dan moet ik hem eerst nog gaan aanpassen zodat ik de uren erin kan zetten!

Top!
Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan