• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleuren in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bloodflower

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 aug 2004
Ik wil in Excel een aantal cellen blauw en rood maken.
Dan moet het de bedoeling worden dat de kleuren rood en blauw worden opgeteld, waarbij de kleur rood een optelling van 1 moet worden en blauw een optelling van 0.5. Dus het totaal van 1 rode cel + 1 blauwe cel = 1,5

Kan zoiets?

Ik snap niet 100 % de bedoeling maar kun je het niet oplossen door het cijfer 1 en 0.5 in de cellen te zetten(rood/blauw) en de tekstkleur van het cijfer hetzelfde als de achtergrond zodat het cijfer onzichtbaar is ????
Of vat ik het te simpel op ????
Laat je nog iets weten ?:confused:

Nee, dat is het juist. Het moet alleen met het invullen van kleuren worden berekend. Ik wil dus geen waardesn in een cel gaan zetten, want dan wordt er sowieso geen onderscheid gemaakt tussen de kleuren. Ik dacht aan het maken van een script in visual basic ofzo, maar weet niet hoe.

Korten

Je begint dus met een blanco sheet en dan moet de gebruiker een aantal cellen opvullen met blauw en rood ? Die kleuren gaan dan wel in een voorafbepaalde range liggen (bijv. A1:K30).
Afhankelijk van de ingevulde kleuren wil je dan buiten de range een optelsom maken.
Dan zul je inderdaad VB moeten gebruiken en via een loop iedere cel in de range testen op de kleur (vbRed 0xFF of vbBlue 0xFF0000 en eventueel op wit vbWhite 0 x FFFFFF zodat je een foutmelding kunt geven als er een andere kleur is ingevuld.

Je zou het misschien ook andersom kunnen doen via voorwaardelijke opmaak (Format -> Conditional Formatting...), dus dat de kleur afhangt van het getal. Als het getal 0.5 is stel je de kleur in op blauw en voor 1 op rood.

Wil je dit niet dan kun je een stukje vba code schrijven bij het Worksheet_SelectionChange event, deze code controleert dan het worksheet op gekleurde cellen. Hierbij wordt dan bijvoorbeeld in de verkleurde cel de getal waarde geschreven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan