• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleuren optellen (velden gevuld door conditional formatting)

Status
Niet open voor verdere reacties.

descheep

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2009
Er is al veel over geschreven en er is dus genoeg te vinden, maar een 'echte' oplossing ben ik nog niet tegengekomen.

Ik wil dus het aantal velden weten dat in een bepaalde range een bepaalde kleur heeft.

Mijn vraag:
Kan ik middels conditional formatting niet alleen kleur geven aan een veld, maar hier ook een waarde aan toevoegen?

Stel een veld is op basis van een waarde groen, kan dat veld dan ook automatisch een groene 1 krijgen, zodat ik deze kan optellen?

Ik hoor het graag.

Dat lijkt me eenvoudig: nee. Conditinal format is, zoals de naam al doet vermoeden, niets meer of minder dan opmaak. Als je een waarde in die cellen wilt hebben, zal je de voorwaarden van de opmaak ook gewoon in een formule in de cel moeten toepassen om daar een waarde te krijgen. Dat hoeft niet heel ingewikkeld, kan in de meeste gevallen gewoon met een simpele ALS()

Met een macro kan je dit ongetwijfeld weer omzeilen, maar de vraag is of je dat wilt. Je moet wel een beetje weten waar je mee bezig bent, anders is een macro echt abracadabra.

Laatst bewerkt:
Als je bovenstaande wilt realiseren kan je bijgaande code gebruiken
Code:
Function AANTALCELKLEUR(Bereik As Range, Kleurnummer As Integer) As Integer
Application.Volatile
Dim Cel As Range
For Each Cel In Bereik.Cells
    If Cel.Interior.ColorIndex = Kleurnummer Then
        AANTALCELKLEUR = AANTALCELKLEUR + 1
    End If
Next Cel
End Function
Plaats deze in een module in de VB Editor en je krijgt de formule in Excel =AANTALCELKLEUR(bereik;kleurcode)
De kleurcodes kun je terug vinden op het net. VOORBEELD COLORINDEX

kijk, dat VBA werkt al niet hier....

ik heb het bestand even bijgevoegd ter verduidelijking.

het is de bedoeling dat kolom DB en DC worden gevuld met resp. het aantal weekenddagen en het aantal feestdagen dat kwartaal.
de weekenden en de feestdagen worden dus gekleurd adhv een conditional format op basis van formules, zijnde.

=WEEKDAG(AJ$6;2)>5
en
=VERGELIJKEN(D$6;Feestdag;0)

zoals madmuppet aangeeft, zouden de aantallen dus verkregen kunnen worden een aantal.als in combinatie met de formules.

HELP :shocked:

Bekijk bijlage vakantieplanning 2013.xlsx

Conditional formating is opmaak zoals al aangegeven, het veranderd niet de echte cel. De macro van spaarie werkt niet omdat de cellen niet ECHT een kleur hebben. Je kunt beter aan de hand van ingegeven gegevens optellen. Als het met conditional formatting de juiste kleur kan krijgen kun je het ook met een formule optellen.

voor de week einden kun je deze bebruiken:
Code:
=SOMPRODUCT(--(ALS(D7:CT7="";0;WEEKDAG(D7:CT7))=7))+SOMPRODUCT(--(ALS(D7:CT7="";0;WEEKDAG(D7:CT7))=1))
wel afsluiten met Ctrl,Shift,Enter (het is een matrix formule)

groet sylvester

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Sylvester,

Da's een keurig nette oplossing!
Helemaal top...ik ben nu bijna zover dat ik kan aantonen dat mijn collega's vaker vrij zijn dan werken ;-)

Heb jij toevallig ook nog een oplossing om de feestdagen te tellen?

groeten Marco

Op zich is de vraag beantwoord dus hij staat op opgelost, maar dat van die feestdagen bepalen per kwartaal, zou nog een prettige zijn.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Hi Sylvester,

Doe ik morgen even.

Met de ipad gaat het allemaal net minder makkelijk ;-)

bedankt alvast!

groetn Marco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan