• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleuren optellen voorwaardelijke opmaak + datumverschil vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Juveck

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2015
Beste excel-kenners,

Ten eerste wil ik een vraagje stellen over de functie datumverschil. Voor mijn crediteurenbestand is het relevant om te weten wat ik binnen 1 maand moet af betalen. Hiervoor maak ik in mijn formules gebruik van datumverschil. Stukje van mijn formule is dus zeg maar =datumverschil(vandaag();$H2;"m")>0 en =datumverschil(vandaag();$H2;"m")<1

A1:26 oktober 2015*
A2:26 november 2015*
Bij deze data zal de uitkomst 1 maand zijn maar ik zou willen dat bij deze datum de uitkomst nog 0 maanden is en pas bij 27 november 1 maand aangeeft. Weet iemand hoe ik dat oplos?
EDIT: Eigenlijk heb ik dus PRECIES één maand of minder nodig en meer dan één maand
*Dit zijn fictieve data mijn eigenlijke formule maakt gebruik van een datum uit mijn bestand en de functie =vandaag()

Dan nu de vraag waar ik ook gewoon echt niet meer uitkom (ook na veel zoeken op het forum). Hoe kan je kleuren optellen die door middel van voorwaardelijke opmaak tot stand zijn gekomen. Dus niet hoeveel cellen dat kleurtje hebben maar de bedragen optellen die bijvoorbeeld de kleur groen hebben.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Juveck

Laatst bewerkt:
Ten eerste: graag een .xls of .xlsx voorbeeldje.
Dan nu de vraag.......Gebruik de zelfde formule, die je in de vw opmaak hebt.

Maar beter is een volledig voorbeeldje.

Voor mijn voorbeeld moet je kolom H gebruiken aangezien dat de uitzondering is die ik ingebouwd heb. In kolom L is de voorwaardelijke opmaak met datumverschil. Veel formules kunnen ongetwijfeld makkelijker in mijn bestand maar dit is wat ik met mijn kennis er van gemaakt heb en het werkt tot dusver haha

Bekijk bijlage Excel voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
De kleuren hebben er niets mee te maken. In de VO geef je toch een voorwaarde mee? Dezelfde voorwaarde kan je toch ook gebruiken in bv SOM.ALS()?

Ik heb 5 verschillende VO regels voor iedere cel in kolom L en de bedragen die gekleurd worden horen bij verschillende klanten dus de voorwaarden zullen niet hetzelfde zijn voor de bedragen die SOM.ALS() wil optellen.

Je hebt in jouw voorbeeldje maar één regel staan. Dit maakt het al lekker helder. Als er meerdere voorwaarden rood kunnen kleuren heb je nog steeds voorwaarden die je bij elkaar kan optellen toch? Dus iets van =som.als() + som.als() etc?

Ik krijg het niet voor elkaar met SOM.ALS. Heb je het nou over rijen of over VO regels? Ik heb maar 1 klant staan omdat meer niet nodig zijn voor het voorbeeld. Als je het over VO regels hebt, er staan wel degelijk 5 VO regels ;)

Mijn datumvraag heb ik toch zelf kunnen oplossen door een simpele ingeving haha.. Nu rest me alleen nog steeds de optelfunctie voor kleuren van vo.

Kijk hier eens voor een uitleg hier over.
Code:
[url]http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/Excel_Tip_159.html[/url]

Heb vannacht niet kunnen stoppen met puzzelen in excel maar ben uiteindelijk erop uit gekomen dat ik met hulp van een hulpkolom per rij bekijk of het bedrag binnen een maand betaald moet worden zoja geeft de formule dat bedrag in de cel zonee is het 0. Dit allemaal bij elkaar optellen en ik heb wat ik wil :)

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in de formule: =ALS(ALS(ISLEEG($H2);ALS(OF($B2="1 maand";$B2="binnen termijn");$F2;);DATUMVERSCHIL(VANDAAG();$H2-1;"m")<1);$F2;ALS($B2="2 maanden";;))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan