• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleuren tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marloes1998

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2009
Ik de bijlage worden een aantal cellen met voorwaardelijke opmaak gekleur. Nu zou ik graag het aantal per kleur willen bepalen. Hoeveel cellen zijn rood, geel en blauw.

Hoe krijg ik het voor elkaar?:)

Marloes

Bijlagen

2 vraagjes:
  • Wat is precies de bedoeling van je spreadsheet?
  • Wat is de voorwaarde dat de cel rood/blauw/geel wordt?

De voorwaarden zijn niet van belang.:D. I

Ik heb al zaken gevonden waarmee ik kleuren kan tellen, maar niet iets om de kleuren te tellen waarbij gebruik is gemaakt van voorwaardelijke opmaak.

Dus waar het mij om gaat is dat ik de kleuren kan tellen van de cellen die door voorwaardelijke opmaak een kleurtje hebben gekregen .:o

Marloes

Ik begreep eerst niet waarom B21 rood is en C21 niet, terwijl het de zelfde waarde is.

Zo tel je de blauwe:
AANTAL.ALS(B13:M27;"")

Zo tel je de rode:
{SOM(ALS((B13:M27)<>"";ALS(ABS((A13:L27)-(B13:M27))>5000;1;0));0)}
(CTRL-SHIFT Enter als je deze formule intikt. Zonder de accolades, deze geven aan dat het een matrix formule is)

Alleen met de gele kom ik niet uit.

Beste Marloes1998 ;)

Waarom de kleuren tellen ?

Als je de formules in je voorwaardelijke opmaak gebruikt in een aantal.als formule heb je het ook.

VB = AANTAL.ALS(B13:M27;"") dit zijn alle blauwe cellen, uitkomst is 50

Groetjes Danny. :thumb:

Ik ben dit onderwerp al eens tegengekomen op internet.
Hierbij een werkende knutsel.

groetjes, Romé

Bijlagen

Beste Efsix en Haije ;)

Deze bestandjes werken op zich heel goed

MAAR

Als je kleuren aanmaakt in de Voorwaardelijke Opmaak dan telt hij deze niet.
Handmatige invoer wordt enkel geteld.

Ik wil eigenlijk wel iets meer uitleg over de gele voorwaardelijke opmaak.
Waarom is het een relatieve verwijzing naar kolom L, als je in cel B13 staat.
Dus bij doorvoeren naar rechts, gaat het naar M. N, O, P, waar verder lege cellen zijn.

=EN(ABS(B13)>5000;ABS(B13)>ABS((1,3*(SOM($B13:L13))/AANTALARG($B13:L13))))

Ik wil eigenlijk wel iets meer uitleg over de gele voorwaardelijke opmaak.
Waarom is het een relatieve verwijzing naar kolom L, als je in cel B13 staat.
Dus bij doorvoeren naar rechts, gaat het naar M. N, O, P, waar verder lege cellen zijn.

=EN(ABS(B13)>5000;ABS(B13)>ABS((1,3*(SOM($B13:L13))/AANTALARG($B13:L13))))

Sorry dat de formule van voorwaardelijke opmaak niet duidelijk is, maar hier gaat het mij ook niet om/:o

Het probleem is niet de formule van de voorwaardelijke opmaak, maar ik wil graag de kleuren tellen van de voorwaardelijke opmaak.

Marloes

Dat begrijp ik Marloes,

Zie topic #5 van PSVsupporter.
Hier heb je al twee oplossingen, maar voor de gele niet.
Het is niet via kleuren tellen, maar een indirecte via waarden.
Dus om een formule te bedenken om de zgn. gele cellen te tellen, zul je de formule van de gele Vw.opmaak moeten doorgronden.

Is het misschien wel mogelijk om cellen te tellen die gekleurd zijn. Dan maakt het immers niet uit welke kleur het betreft.:)

Marloes

Is het misschien wel mogelijk om cellen te tellen die gekleurd zijn

Marloes, Om héél kort door de bocht te gaan? Nee!
Niet met de voorwaardelijke opmaak waarmee jij je cellen kleurt. De helpers proberen je dat al vele reacties lang uit te leggen en geven je daarbij aan dat je de formules die je dus gebruikt in die voorwaardelijke opmaak, óók kunt gebruiken om je telling te verrichten.
Stap dus ff uit je 'kadertje' en kijk wat anderen je nu aanbieden...

Het tellen van 'gewone' kleuren, ofwel de cellen waarbij je via celformat de achtergrond hebt gekleurd, kan je eventueel wel tellen. In de versies vóór 2007 moet dit nog met VBA-code die je overal en nergens op het www kan vinden. In versie 2007 heeft MS dit officieel geregeld.

Groet, Leo

Leo,

jammer dat je zo reageert. :o

Ik probeer een oplossing te zoeken voor mijn probleem.

Marloes

jammer dat je zo reageert. :o

Marloes, Het is zeker niet bedoeld als een 'nare' post, maar wel als een eye opener. Soms zie je als helper een draadje ontstaan waar het einde lijkt zoek te raken. De helper en de vraagsteller zijn dan meer druk bezig met langs elkaar heen te praten, dan dat er werkelijke oplossingen komen. Dat is toch jammer?
Zoiets zag ik bij het lezen van jouw topic dus ook ontstaan, vandaar mijn reactie naar jou.

Met mijn reactie vroeg ik je dus eigenlijk om met de helpers mee te gaan denken over de aangeboden oplossingen zoals die worden voorgesteld. Snappie?

Groet, Leo

Rudi,

deze internetpagina had ik inmiddels gevonden. toch bedankt voor je input:thumb:

Marloes

Beste Marloes1998 ;)

Rudi,

deze internetpagina had ik inmiddels gevonden. toch bedankt voor je input:thumb:

Marloes

Je moet ze dan ook gebruiken want U antwoord op uw vraag staat hier in vermeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan