kleuren van afbeeldingen heel anders op internet dan op computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

BjornMengerink

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2006
Hoi Allemaal,

Ik weet niet helemaal zeker of ik hier goed zit, maar ik heb het volgende probleem:
Ik ben bezig met het ontwerpen van logo's voor de site ontwerpen-voor-geld.nl
De logo's die ik plaats zijn op internet veel feller dan dat ik ze in illustrator maak.
Dit heeft volgens mij niet te maken met de kleurprofielen in Illustrator want hij geeft de kleuren ook al heel anders weer in de PhotoViewer van windows7 zelf dan op internet. De viewer en illustrator geven wel de zelfde kleuren

Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik dit aan kan passen.

Alvast bedankt,
Bjørn

Heb zelf geen verstand van opmaak.
Het zou kunnen liggen aan de gebruikte viewer.
Speel eens met rgb en cmyk en kijk of er dan nog zo'n enorm verschil optreed.

Feitelijk geef je te weinig info.
Het hoeft niet iets te zijn wat fout is maar het internet protocol laat minder kleuren toe als je desktop.
Ik weet niet wat voor formaat je de logo's wegzet,
maar internet is standaard png, gif en jpg bestanden je beperkt dan feitelijk al naar minder kleuren als dat je desktop en elk grafisch pakket op je pc aan kan.

Feitelijk geef je te weinig info.
Het hoeft niet iets te zijn wat fout is maar het internet protocol laat minder kleuren toe als je desktop.
Ik weet niet wat voor formaat je de logo's wegzet,
maar internet is standaard png, gif en jpg bestanden je beperkt dan feitelijk al naar minder kleuren als dat je desktop en elk grafisch pakket op je pc aan kan.

Ik schrijf ze weg in JPG omdat de site waar ik ze heen stuur dat vraagt.
Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat ik in Illustrator het zelfde te zien krijg als op internet?

Je kunt een viewer installeren zoals Irfan Viewer die zag ik hier ook onder handige softare en is gratis.
Dan heb je in JPG nog 2 formaten n.l. JPG en JPG2000 ik zal is kijken wat daar nog voor verschil inzit

Hoi Bjørn ,
Bij vragen waarvan ik het antwoord niet weet, word ik altijd heel erg nieuwsgierig.
Vooral als het om programma's gaat die ik ook niet ken. ;)

Dus fluks een Google gewaagd aan [gebruiksaanwijzing Adobe Illustrator].
De eerste hit komt inderdaad bij de te downloaden Adobe handleiding uit:
Met wat grasduinen vind ik:
  • In dit ILLUSTRATOR CS3 Handboek staat op blz. 125, dat er een aparte kleuren-workflow is voor publicatie op internet.
  • Op blz. 126: Kleurbeheer instellen > Selecteer een kleurinstelling in het menu Instellingen en klik op OK.
    Op basis van de geselecteerde instelling wordt bepaald welke kleurwerkruimten door de toepassing worden gebruikt, wat er gebeurt wanneer u bestanden met ingesloten profielen opent en importeert en hoe kleuren door het kleurbeheersysteem worden geconverteerd. Voor een beschrijving van een instelling selecteert u de instelling en plaatst u de muisaanwijzer op de naam ervan. De beschrijving wordt onder in het dialoogvenster weergegeven.
  • En op blz. 129 lees ik: Kleurbeheer toepassen op documenten voor online weergave.
    Wanneer u kleuren in documenten beheert die alleen op het web worden gebruikt, raadt Adobe aan de sRGB-kleurruimte te gebruiken.
    sRGB is de standaardwerkruimte voor de meeste Adobe-kleurinstellingen. U kunt controleren of sRGB is geselecteerd in het dialoogvenster Kleurinstellingen (Photoshop, Illustrator, InDesign).
    • Wanneer u werkt met afbeeldingen met een ander ingesloten kleurprofiel dan sRGB, moet u de kleuren van de afbeelding converteren naar sRGB voordat u de afbeelding opslaat voor gebruik op het web.
    • Als u wilt dat de toepassing de kleuren automatisch naar sRGB converteert bij het openen van de afbeelding, selecteert u Omzetten naar werkruimte als het RGBkleurbeheerbeleid. Zorg ervoor dat de RGB-werkruimte is ingesteld op sRGB.
Zou dat het zijn, of is dit voor jou bekende kost, en heb je dit allemaal al toegepast?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
CMYK is voor drukwerk, RGB voor web. Moet je instellen bij nieuw document of hier: zie bijlage.

Bijlagen

• illustrator cmyk rbg.PNG
    illustrator cmyk rbg.PNG
    34,6 KB · Weergaven: 46
  • illustrator cmyk rbg 2.PNG
    illustrator cmyk rbg 2.PNG
    23,9 KB · Weergaven: 49
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan