• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleuren van rijen op basis van tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

BasHD

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2008
Berichten
99
Hallo mensen,

Als ik via Data naar Subtotalen ga dan kan ik een lijst met gegevens bewerken. Ik kan dan aangeven dat ik per deelnemer een gemiddelde wil hebben bijvoorbeeld. Nu wil ik dat die koppen met gemiddelde een kleur krijgen. Bestaat er in excel een manier om te zeggen als de eerste 10 karakters van cel A gemiddelde is dat dan de rij geselecteerd wordt en vervolgens een kleur krijgt:

If Left(a2; 10) = Gemiddelde Then Row.Interior.ColorIndex = 6

en dan via een offset naar beneden laten gaan o.i.d.

Groet,

Bas
 
Als ik via Data naar Subtotalen ga dan kan ik een lijst met gegevens bewerken. Ik kan dan aangeven dat ik per deelnemer een gemiddelde wil hebben bijvoorbeeld. Nu wil ik dat die koppen met gemiddelde een kleur krijgen. Bestaat er in excel een manier om te zeggen als de eerste 10 karakters van cel A gemiddelde is dat dan de rij geselecteerd wordt en vervolgens een kleur krijgt:
If Left(a2; 10) = Gemiddelde Then Row.Interior.ColorIndex = 6
en dan via een offset naar beneden laten gaan o.i.d.
Dat kan ook wel zonder vba lijkt me.
Maar zeg eens PRECIES wat je wil: is het zo dat - als in een willekeurige cel in KOLOM A de eerste 10 letters uit "Gemiddelde" bestaan - dat dan de gehele rij een kleur moet krijgen, of kan "Gemiddelde" ook in andere kolommen voorkomen en moet dan eveneens die rij een kleur krijgen?
 
Nee, in dit geval gaat het alleen om kolom a.

Na het gebruik van subtotaal krijg ik :

Gemiddelde Arie
Gemiddelde Piet
Gemiddelde Victor

etc.

Als ik dan op een plus druk om te kijken waar het gemiddelde uit bestaat druk en het gemiddelde zou gekleurd zijn dan pik je de gemiddelde regel er wat makkelijker uit.
 
Dan zou dit het moeten doen (zie bijlage).
 
Ik heb je bestandje geopend. Het lijkt alsof je hier een regel gewoon geselecteerd heb en dan kleuren maar. Ik heb eigenlijk een macro lopen die subtotalen maakt. Hij geeft de gemiddelden per deelnemer weer. De ene keer bestaat dat aantal uit 4 regels en de andere keer uit 16. Afhankelijk van hoeveel informatie er beschikbaar is.

De ene keer moet regel 2,6,13,24,55 en 63 gekleurd worden maar bij een volgende uidraai als mensen weer meer info hebben geleverd dan kan het 2,10,17,29,60, 68 zijn als de 1e persoon 4 maal een record heeft toegevoegd en persoon 3 1 record heeft toegevoed. Dit even als voorbeeld. Ik kan dan wel handmatig alles kleuren maar dat duurt me veel te lang. Dat gaat wel als er maar 5 deelnemers zijn en dit 1 maal in de week moet. We doen dit echter meermalen per dag en met veel meer deelnemers.

Een macro die in kolom A gaat zoeken naar tekst met de eerste 10 karakters gemiddelde
en dan die rij kleuren zou dus handig zijn.
 
Ik heb je bestandje geopend. Het lijkt alsof je hier een regel gewoon geselecteerd heb en dan kleuren maar.
Dat is niet zo. Ik heb in een willekeurige cel in kolom A het woord "Gemiddelde" getypt en op basis daarvan wordt de gehele regel automatisch gekleurd.
Dat is wat je vroeg.
Een macro die in kolom A gaat zoeken naar tekst met de eerste 10 karakters gemiddelde en dan die rij kleuren zou dus handig zijn.
Dat is dus precies wat mijn oplossing doet!!
Als in kolom A (althans in de eerste 30 rijen) de tekst in een cel begint met "Gemiddelde", dan wordt die regel gekleurd.
Niet via vba maar via voorw.opmaak.

Natuurlijk kan een oplossing via vba ook, als je dat zou willen. Plaats dan hier wel een bestandje , zodat voor iedereen duidelijk(er) is wat je bedoelt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom als ik iets, niets, wel, waar of onwaar invul kleurt excel het ook ????
 
[quote="BasHD]Waarom als ik iets, niets, wel, waar of onwaar invul kleurt excel het ook ????[/quote]
Foutje in de opmaak.
Probeer dit, zie bijlage.
 
Laatst bewerkt:
BasHD,
Is je probleem nu opgelost?
Waarom laat je niets meer van je horen?
 
BasHD,
Is je probleem nu opgelost?
Waarom laat je niets meer van je horen?
Dat is kennelijk iets te veel gevraagd.
Vragen stellen is voor BasHD kennelijk eenvoudiger dan een halve minuut de tijd te nemen om er 1 te beantwoorden.
 
Hallo zapatr,

Je bijlage werkt. Ik wilde in de te kleuren rijen nog wat andere dingen doen.

Ik heb daarom in VBA een stukje geschreven wat zowel kleurt en in de gekleurde rij nullen en deel door nul etc weghaalt.

Het werkt nu.

Jouw oplossing werkt ook alleen ik wilde nog wat meer als ik je gevraagd heb.

gr

Bas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan