kleuren wijzigen in cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sylvietoin

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2007
Hoi,

Ik heb een vraag(je)

Is het mogelijk om cellen automatisch van kleur te laten veranderen wanneer er vandaag iets in deze cel wijzigd?

Ik ben nl een lijst aan het maken waarin tekeningen met datum bijgehouden worden.
steeds als ik in kolom A (bLad 1) een nieuwe omschrijving toevoeg, wordt deze info overgenomen op blad 2 en hierin alleen de omschrijving + laatste revisie en laatste revisiedaum overgenomen.
Nu wil ik dat de vandaag gewijzigde info automatisch blauw wordt op blad 2.

Sla ik het bestand op en open ik het later op de dag nogmaals, dan wil ik dat de info van eerder op de dag blauw is gebleven.
Open ik het bestand morgen,dan wil ik dat de (gisteren blauw gekleurde cellen) weer blaco zijn.

Mogelijk voegt mijn bijlage iets toe aan de vraag die ik zojuist heb gesteld.

Toin

Bijlagen

sylvietoin,

Dit kan volgens mij met Voorwaardelijk opmaak.
Zoek eens in de database van helpmij in het Excel gedeelte, volgens mij al vaak behandeld.

re. op kleuren wijzigen in cellen

Bedankt Wim voor je reactie, maar had daar al gekeken,
hier zie ik niets bij zitten wat mij op het juiste spoor zet.

heb wel vannacht een brainwave gehad en vraag me nu af of het via het commando wijzigingen bijhouden.kan
Ik weet uberhaubt niet of deze info. is uit te lezen en om te zetten is in kleuren?
Hiervoor is mijn kennis van excel te beperkt (ben een gebruiker)

Misschien weet jij dit??

Alvast bedankt

Toin

sylvietoin,

Ik ben ook een gebruiker.
Ik moet nu weg en als er ondertussen geen oplossing is, dan zal ik vanmiddag kijken of het mij lukt.

Zie de bijlage.
In de kolom B heb ik dat datum weergave naar mm-dd gezet om van het datum formaat in excel af te komen
Op de velden in kolom b heb ik de conditional formatting aangezet.

Ron

Bijlagen

bedankt haaren101,

had deze optie al geprobeerd, maar deze werkt alleen als de datum van de tekening ook de datum van vandaag ( =vandaag() ) is, en dit is doorgaans niet het geval (tekening wordt gemaakt, ik ontvang deze, en schrijf deze dan b.v. enkele dagen later pas in in mijn tekeningenlijst)

Had inmiddels een brainwave gehad, maar ben er nog niet uit of dit mogelijk kan gaan werken.
zie hiervoor de hierboven gestarte discussie.
Toch bedankt voor je reactie!

Toin

Ik had de vraag niet helemaal goed gelezen.

Voor deze zaken moet je naar VBA. Op het moment dat je een wijziging maakt op een bepaalde rij zet je dan met VBA de datum van vandaag in een bepaalde kolom op die rij. Op deze kolom kan je dan weer de conditional formatting loslaten.
Je kunt ook met VBA bij het openen van het workbook de regels van vandaag laten kleuren.
Ik zie niet zo snel hoe dit met de standaard Excel formules te doen, kan dus wel met VBA.

Ron

bedankt voor je reactie,

maar ik ben niet goed thuis in VBA.

Kun jij mij een voorzetje geven van hoe ik dit dan kan doen in VBA.

Heb voor de duidelijkheid ff mijn bijlage meegestuurd.

Bijlagen

Hallo Sylvietoin !

Probeer het bestand in bijlage eens.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt MND101,

Echter wanneer ik de bijlage open krijg ik de melding

fout 53 tijdens uitvoering, kan bestand niet vinden

daarna met foutoplossing:

Option Explicit

Function DateLastSaved() As Date
Dim fs, f, s
Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set f = fs.GetFile(ThisWorkbook.Path & Application.PathSeparator & ThisWorkbook.Name) <=== fout over deze regel.
DateLastSaved = FormatDateTime(f.DateLastModified, vbShortDate)
End Function

Kijk ik vervolgens bij macro's dan staat hierin geen macro???

waar moet het bestand gezocht worden? staat bij mij op bureaublad (naartoe gekopieerd) nadat ik deze foutmelding kreeg.)

Daarna:

Na openen op bureaublad geen foutmeldingen maar ik zie ook geen verandering van kleur indien ik vandaag in zowel blad 1 als 2 in de kolommen a t/m d iets invul/wijzig.

Misschien weet jij raad?

Alvast bedankt

Toin

Hallo !

Als je het vanaf het forum opent dan werkt het niet. Je moet het eerst downloaden op je HD, maar dat heb je reeds uitgeprobeerd.

Als ik het bij mij test, dan werkt het wel. Heb je met "Ja" geantwoord als Excel bij het openen vraagt of de macro's mogen uitgevoerd worden?

Ter info: De macro om de celkleur te laten veranderen staat in de code van "Blad2". Die om de achtergrondkleur te doen verdwijnen als je het 's anderendaags opent, staat in de code van ThisWorkbook en de functie DateLastSaved() staat in Module1.

Het is wel zo opgevat dat de kleur wijzigt als je de cel in "Blad2" wijzigt. Maar blijkbaar wens je dat de kleur van de cel in "Blad2" wijzigt als je in de overeenkomstige cel in "Blad1" invult. Is dat je bedoeling?

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Nogmaals bedankt MDN111,

Heb geprobeerd jouw bestandje te bekijken maar,....

bestandje gecopieerd naar bureaublad \ testen \
geopend
krijg geen meldingen ( ook niet over macro's)

Kijk ik of er macro's aanwezig zijn dan zie ik niets staan???

Kan dit met een bep. vinkje aan / uit te maken hebben? wire walls ? virusscanner (scanner ==> uitgezet) ? p.s. heb versie 2003

en vanwege je vraagstelling over waar iets in te vullen / wijzigen heb ik (een deel) van mijn bestand hieronder geplaatst.
misschien dat ik het daarna wel "aan de praat" krijg.

ff uitleg over mijn bestandje:

Is een tekeningenlijst, hierin vul ik documenten in die ik binnenkrijg.

op blad 1 (teklijst) vul ik de gegevens in van omschrijving t/m de rev. + datum deze rev. ( 0 + A t/m Z)
(deel ontbreekt i.v.m. de grootte van het bestand)
Vul ik op blad 1 in de ( LEGE RIJEN ) van de kolommen A t/m I iets in (kan tekst zijn of getal), dan wil ik op blad 2 (laatste rev.) de gehele desbetreffende rij (A t/m R) blauw maken.

Dit heb ik op dit moment opgelost d.m.v. valideren (NIEUW)

Indien ik een nieuwe revisie van een reeds bestaande tekening ontvang vul ik deze in op blad 1 onder de desbetreffende rev. + dd. (b.v. tek. 10 rev. A dd 16-12).
Dan wordt deze rev + dd. overgenomen in blad 2 (kolom L + N).

Op dat moment moeten de cellen in kolom L + N van tek. 10 blauw worden.
(Hiermee kan ik zien wat er vandaag gewijzigd is)

Dit heb ik proberen op te lossen d.m.v. voorwaardelijke opmaak (= vandaag() ) maar dit werkt alleen als de datum ook inderdaad ook van vandaag is (eigenlijk nooit dus)

Ik hoop dat mijn info hiermee duidelijk genoeg is en dat jij jouw oplossing hierin kan of wil verwerken.
Vervolgens hoop ik natuurlijk dat ik deze info weer wel kan openen en bekijken

Alvast heel erg bedankt dat je tot zo ver hebt willen ,meedenken!!

Toin

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ben ik weer MDN111,!!!!!

Ik ben weer eens aan het proberen geweest, en FireWall uitgezet.

Dit bleek het probleem te zijn. ik krijg echter geen meldingen (over wat dan ook)

jouw oplossing werkt inderdaad goed.

maar....... ik zie nergens terug hoe jij hem dat nu geflikt hebt.

Geen marco, of voorwaardelijke opmaak.
Waar heb je de info verstopt ?

Je rept over code thisWorkbook en functie DateLastSaved in module 1

Allemaal abra cadabra voor mij!!

Kun jij mij hierover enige uitleg geven?? ben zeer benieuwd !!

Toin

Waar heb je de info verstopt ?

Je rept over code thisWorkbook en functie DateLastSaved in module 1

Allemaal abra cadabra voor mij!!

Met alle respect Toin, maar als ik dan de complexiteit van jouw laatste vraag op het forum bekijk (en ondertussen ook al op een ander forum :confused:) denk ik dat een basiscursus VBA meer prioriteit zou moeten krijgen.

Wigi

Hallo,

De code is natuurlijk niet verstopt. Hij staat in de genoemde codemodules. Om die te zien moet je de VBA-editor openen. Dat kan je vanuit Excel met Alt + F11. Maar zoals Wigi het reeds zei, zou dat wel heel wat zijn om het allemaal verder uit te leggen. Een basiscursus VBA lijkt mij een must. Het is nu eenmaal onmogelijk om het leerproces over te slaan. Misschien kan je eens kijken op http://members.home.nl/t.idema/excel/index.html.

Wat betreft je bestand denk ik het begrepen te hebben: Blad1 is een registratie van de tekeningen die je ontvangt waarin je naast de omschrijving ook de datums van de verschillende revisies registreert terwijl Blad2 een soort samenvatting is met daarin van iedere tekening de omschrijving, de datum van de rev 0 en de letter en datum van de laatste revisie. Volgens mij hoef je dan alleen in Blad1 de nodige gegevens in te vullen en met een macro automatisch Blad2 aan te vullen. Als je mij nog wat tijd geeft, kom ik wel met een oplossing.

Tenslotte verbaast het mij dat je helemaal geen bericht over macro's te zien krijgt bij het openen van het bestand. Dat zou er op kunnen wijzen dat je beveiliging is uitgeschakeld. Kijk vanuit Excel eens in het scherm dat je bereikt via Extra -> Macro -> Beveiliging -> Beveiligingsniveau. Een instelling als Gemiddeld is wel minimum aangewezen. Je virusscanner of noch je firewall moet (mag) je niet uitschakelen.

Grtz,
MDN111.

Laatst bewerkt:
Dank je voor de moeite MND111 !!

Ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen dat een op het oog eenvoudige vraag niet vanzelfsprekend ook een eenvoudige oplossing is.

De opm. van WiGi is dan ook op zijn plaats.
Ben inmiddels al aan het zoeken geweest voor boeken VBA en of cursusen.

Inmiddels VBA handleiding gedownload van dit forum.

Voor wat betreft mijn porbleem !!! (groter dan ik vooralsnog dacht)

Ik heb tijdelijk mijn FireWall uitgezet en toen werkte jouw file-tje dus wel.

zag via macro's geen macro's en dacht dus dat het ergens verstopt zat.

weet inmiddels dat m.b.v. alt F11 ik bij de codes kan komen.

ik heb jouw codes overgenomen in mijn bestand en aangepast, werkt heeeeeeel erg mooi.
op de verschillende bladen, echter niet alleen voor vandaag.

Nu bljkt dat de kleur blauw ook na 1 dag nog gehandhaafd blijft.
Mijn doel is om iedere dag d.m.v.de blauwe kleur in blad laatste rev. de wijzigingen zichtbaar te maken.
De volgende dag alles weer blanco totdat er een nieuwe wijziging komt

Echter mijn enige vraag over de kleurtjes is nu, hoe krijg ik de nieuwe info op blad tek-lijst gekleurd op blad laatste rev.?

Ik begrijp dat je hiermee aan de slag wilt gaan, erg tof van je, maar... ik ben inmiddels ook wel aangestoken door het VBA-firus dat ik het met misschien enige tips ook hiermee uit de voeten kan.

Alvast heeeeeel erg bedankt, en.... inderdaad als je de termen en commando's kent, (VBA) dan gaat er een hele wereld voor je open en hoeft het niet moeilijk te zijn volgens mij. of heb ik het hiermee weer bij het verkeerde eind???

Toin

Laatst bewerkt:
Hallo !

Bijgevoegd vind je de laatste versie. Je hoeft nu alleen in de sheet "Blad1" te werken en Blad2 wordt automatisch bijgewerkt.
Zodra je een nieuwe omschrijving toevoegt in de eerste kolom wordt die overgenomen in Blad2, hetzelfde voor de datum van rev 0. De vier cellen van deze nieuwe inschrijving komen in 't blauw. Als je een nieuwe revisie registreert in Blad1 wordt automatisch de kenletter + de datum van deze revisie geactualiseerd in Blad2 en in 't blauw gezet.
Voor wat betreft het verwijderen van de blauwe achtergrond als je het bestand 's anderendaags opent, heb ik nog iets moeten wijzigen. Ik heb ondervonden dat de eigenschap DateLastModified op de huidige datum komt te staan als je het bestand opent. Daarom heb ik de datum waarop men het bestand bewaart, opgeslagen in de cell(1,1) van Blad2. Die mag je dus niet verwijderen.

Ik stel voor het hierbij te laten. Als ik jou was zou ik trachten de huidige code te doorgronden en volledig trachten te begrijpen. Dan heb je reeds een basis om verder te bouwen. Het leuke ervan is dat je iedere dag wel iets bijleert. Let op dat je niet verslaafd geraakt.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Hoi MDN111, :thumb: kanjer :thumb:

Heel erg bedankt voor het meedenken en het geven van oplossingen.
De codes werken echter deels bij mij, nadat ik ze heb aangepast voor mijn bestandje.

Excel loopt vast op het moment dat ik op blad tek-lijst, na kolom L ,(rev. 0) een datum probeer in te vullen.
vanaf Else 'Andere cel gewijzigd.

Ik weet niet hoe dit op te lossen, ondanks je toch duidelijke uitleg.
Heb krijg dmv foutopsporing een melding destinationcell ligt buiten bereik.
Overigens werken de codes over dit gedeelte wel !?

Kan het iets te maken hebben met het feit dat er naast de dd van een bepaalde rev. ook kolommen voor kunnen komen ,met datum's welke ik niet nodig heb voor mijn overzicht op laatste rev.
(overigens heb ik in de kolommen tk (b.v. P) of kr (Q) niets in kunnen vullen vanwege het vastlopen van excel.

Ik heb een deel van mijn bestandje bijgevoegd.

Ik zou het heel fijn vinden als je nogmaals de moeite wilt nemen mij te helpen!

Toin

Bijlagen

Hallo !

De macro is gemaakt voor het bestand dat u bij de topic had gevoegd. Als u die wil omvormen voor een bestand met een tamelijk andere structuur dan gaat dat niet zomaar.

De reden voor het blokkeren is de volgende: Op de 88ste lijn van de code van de sheet "TEK-LIJST" staat: nCol = nCol. Dat is foutief overgenomen want het moet zijn: nCol = nCol + 1.

Vooraleer ik nog iets programmeer wil ik graag een duidelijk doel voor ogen hebben, anders komen we er nooit uit. Gelieve mij dus exact en nauwkeurig mee te delen wat u wenst te bekomen.

Grtz,
MDN111.

PS.
Hierna enkele overpeinzingen aan de hand van je laatste bestand. Als ik dat bekijk dan vermoed ik dat de bedoeling de volgende is: U heeft een lijst met tekeningen. Bij iedere tekening horen een aantal vaste attributen zijnde reg.no, Disipline, vak, Drawing no., Description en verzoek. Daarnaast horen bij iedere tekening nog een veranderlijk aantal revisies (rev 0 is in feite een vast attribuut). Verder horen bij iedere revisie de attributen dd, tk en kr. Al deze gegevens noteert u in de sheet "TEK-LIJST". De kolommen CO t/m CS van deze sheet lijken mij de gegevens betreffende de laatste revisie en dit is een dubbele registratie want die gegevens staan ook nog eens in de sheet"LAATSTE REV."(?).In deze sheet vind ik ook nog de attributen Adjustments en Status. Ik vermoed dat die attributen bij de laatste revisie horen, maar zeker ben ik niet. Vermoedelijk hebben alle revisies die gegevens, maar bewaart u alleen degene van de laatste revisie.Wat ik ook vreemd vind is dat de revisies 0, A t/m E en Z allen de attributen dd, tk en kr hebben en de andere revisies alleen dd en tk. Misschien is dat wel de bedoeling.Verder zie ik nog zaken die alleen het uiterlijk aanbelangen en niet bijdragen tot de functionaliteit. Het nut van bijvoorbeeld de gekleurde lege rij 8 en kolom K is mij niet duidelijk. Het is natuurlijk jou eigen bestand en jij werkt er zelf mee, maar een degelijke functionele analyse van wat je wil registreren en welke functionaliteiten je wil bekomen lijkt mij aangewezen om misschien een andere structuur te overwegen.

Heel erg bedankt mede forumleden

Hallo ben ik weer,

Geachte forumleden,

Nogmaals heeeel er bedankt voor het meedenken en het aanpassen en begeleiden van mij met mijn vragen.

MND111, ik heb een deel van je code gebruikt, deels aangepast en het werkt nu volledig naar mijn zin.

ff over de functiomaliteit en evt. andere structuur waarover jij repte,

Het is goed mogelijk dat het beter / sneller kan dan de wijze waarop ik mijn bestandje heb gemaakt maar, ik ben begonnen met niets heb er iets van gemaakt en vervolgens blijkt achteraf dat het (met meer kennis) dat het ook anders zo niet beter of sneller kon.

heb er inderdaad erg veel tijd in gestoken er erg veel van geleerd mede door al jullie voorzetjes.
Ik zal dus zeer zeker in de toekomst me gaan verdiepen in VBA.

Ik heb het als zeer prettig ervaren dat er door een ieder zo goed en belangenloos werd meegewerkt aan het ontwikkelen van iets tot iets erg moois en functioneels.

Mogelijk treffen we elkaar nogmaals op dit forum

Groeten Toin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan