kleuren zijn totaal fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

kristof k

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2002
yo ik zit met een klein probleemke. Vaak wanneer ik print heb ik dat mijn printer de volledige afbeelding paars-achtig afdrukt. ik heb een epson c60. Weet iemand hoe dat komt. En hoe ik dit kan oplossen.
Ik vraag me ook af of je de kleuren van je scherm je scanner en je beeldscherm aan alkaar kunt aanpassen, zodat je uitprint wat je ook op je scherm ziet, enz.
o ja ik heb een epson 1260 van scanner

Het is idd aan te raden je cartridge te controleren. Bepaalde kleuren kunnen op zijn waardoor de printer niet meer (genoeg) kan mengen en dan is de menging niet compleet. Stel hij moet rood, wit en een beetje blauw mengen maar de blauw is op dan krijg je dus roze-achtige kleuren op die plaatsen.

mijn zwart is wel leeg ma het probleem doet zich voor als ik in kleur print.
en ik heb juist een nieuw kleurcardridge en dat probleem deed zich ook voor met het vorige

Ik weet het, het is misschien wat standaard en zo maar probeer je scanner en je printer eens opnieuw te installeren... Het is erg raar dat je printer zo doet. Het kan bijna niet aan de scanner liggen (tenzij je bij het scannen al een paarse gloed ontdekt op het gescande materiaal... Dan is de scanner niet helemaal in orde of er is te veel lichtinval tijdens de scanoperatie...) dus probeer eerst de printer eens opnieuw.

En o ja, je verteld er niet bij welk materiaal je print. Ook al eens geprobeerd een gewone afbeelding van het internet te printen?

Even over de kleuren aan elkaar aanpassen; het is (haast) niet mogelijk om van je printer en scanner de kleuren te veranderen. Dit zijn standaard fabrieksinstellingen. Wel kan je de monitor zo instellen dat de kleuren van de monitor zoveel mogelijk overeenkomen met je print. Er zijn zelfs proggies waarbij je bepaalde kleurinstellingen van je monitor kan laten onthouden. Dus als je gaat printen schakel je b.v. over naar kleurschema 1 en als je klaar bent weer terug naar schema 2.

het ging over een afbeelding dat ik had ingescand en verkleint. maar wanneer ik de afbeelding met een andere printer en op een andere pc wou afprinten ging alles goed

Kijk. Dit sluit nu alweer wat meer uit. Aan je scanner zal het nu hoogstwaarschijnlijk niet meer liggen. Ik heb nog een dingetje te controleren voordat ik de printer als schuldige aanwijs. Controleer het volgende eens (win98):

1. Ga naar Start --> Instellingen --> Printers
2. Klik rechts op de desbetreffende printer en kies Eigenschappen
3. Ga naar het tabblad Kleurbeheer.
4. Bij de profielen moet in ieder geval "sRGB Color Space Profile" staan. Er kunnen er meer staan maar deze moet er in ieder geval bij staan.
5. Zo niet, dan kun je deze toevoegen door op Toevoegen te klikken. Mocht je niet in de goede map beginnen, de color profiles staan in System\Color van je Windows map.
6. Test nu nog eens of hij wel goed uitprint.

Als hij er wel tussen staat weet ik het ook niet meer. Je zou je printer nog eens opnieuw kunnen installeren, kleine kans dat hij het dan wel weer doet. Probeer dat en wat hierboven staat eens uit. Mocht dat niet baten dan wijs ik de printer als mijn enige echte verdachte aan. Ga er mee terug naar de zaak waar je hem vandaan hebt en vraag of zij er eens een blik op willen werpen.

ja het probleem zat bij kleurbeheer de kleuren stonden op EE157__1 ( door windows aanbevolen ,tssssssss ).
bedankt!

:eek:. Dat had ik niet verwacht. Ik dacht "nou dat nog maar ff proberen voor alle zekerheid maar het zal wel niets uitmaken". Ben blij dat dat het was. Mensen zoals jij/u (wat zeggen we?) kan ik wel waarderen: ze melden tenminste nog wat het hem nou uiteindelijk deed en een bedankje. Het is weliswaar een vrijwilligers gebeuren maar het houdt je toch bezig ermee als je weet dat je gewaardeerd wordt :).

(En je moest eens weten hoeveel er zodra de juiste oplossing is gegeven afhaken en nooit meer wat van zich laten horen... Sonde...)

Bovendien kan het te pas komen bij problemen in de toekomst als iemand anders er eens mee komt te zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan