Kleurenlaserprinter: Waar moet ik op letten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

James007

Meubilair
Lid geworden
7 jan 2005
Beste hardwarefanaten,

Ik ben een softwareliefhebber, van hardware ken ik tot mijn grote spijt niet al te veel. Kunnen jullie mij tips geven van waar ik op moet letten bij de aankoop van een kleurenlaserprinter? Wat is het belangrijkst? Welke merken staan gekend om hun degelijkheid, hun goede prijs/kwaliteitsverhouding?

Ik ben hier eens aan het kijken geweest, kan er iemand een suggestie doen met een paar goede argumenten?
http://www.pixmania.be/be/nl/rf/kleuren-laserprinter/__106?t=3_1

Waar zitten die printexperten hier? :D Alvast bedankt!:thumb:

Waar je vooral op moet letten is de prijs van de toner cardridges.
Dit is veruit de grootste kostenpost van een printer.
Dan de levensduur van de drum.
en de afdruk kwaliteit,dus hoeveel dpi kan de printer afdrukken.
Hoeveel werkgeheugen heeft de printer.
Welke fonts kan de printer afdrukken
Is de printer singlepass of multipass.
de samsung clp 315 is een multipass.
dat houd in dat iedere kleur er apart opgedrukt wordt.
Je zit te wachten tot sint juttemus op je printje.

Die multipass/singlepass-info zie ik niet staan op de site die ik eerder gaf. Ken je een site die dat wel vermeldt?

zelf gebruik ik een samsung clp310N
een printer met een netwerkkaart erin.
een rainbow pakket (alle cartridges in 1 doos) kost 150 euro.
Ik heb de printer nu 1 jaar en ga binnenkort voor de eerste keer de cartridges vervangen.
mijn print gedrag toch elke dag minimaal drie kleuren printen, dit is een gemiddelde vandaag waren het er al 7.
Voor mij de ideale printer...redelijk laag geluid niveau en redelijk snel met printen.

Dat model lijkt op die andere Samsung. Ik veronderstel dat het ook zo'n multipass is? Voor mij maakt de snelheid eigenlijk niet zo uit aangezien die "multipass" enkel betrekking zal hebben op de kleurenprints en het mij eigenlijk niet zo uitmaakt hoe snel die gaan. Bij zwart-wit ligt dat anders.

Mijn absolute bezorgdheid is hoe lang de toners gaan meegaan. Als ik kijk bij een HP-model zie ik alvast 4 aparte toners die elks maar 500 pagina's meegaan. Daar word ik niet vrolijk van. In dat geval scoort die Samsung wel beter.

En samsung heeft ook vier toners.

Ik heb alleen ervaring met HP's maar merk wel dat de tonercapaciteit eenvoudig verlengd kan worden door te spelen met de instellingen. Door op lagere kwaliteit af te drukken zijn je printjes nog gewoon netjes, maar gaat de toner langer mee. Wel wil de capaciteit nogal verschillen per printer, dus je moet er toch op blijven letten, daar het een slag duurder is dan gewone inkt.

Bedenk ook dat een lasterprinter bepaalde dampen uitstoot die je liever niet in wilt ademen. 500 vel afdrukken in een slaapkamer zou ik niet aanraden bijvoorbeeld.

Met Samsungs heb ik zelf geen ervaring, maar over de CLP-310 hoor ik lovende woorden. Toevallig ook degene die Pupmans heeft :).

Ja, het is voor thuis maar ik zou hem willen gebruiken voor semi-professionele doeleinden. Ik leid een non-profitvereniging waarvoor ik wel eens wat brieven wil gaan afdrukken e.d.

edit: fout model, zie lagere post.

Misschien kan ik mij beter meteen een all-in-one aanschaffen? Ik las in de CHIP van 9/8 (al even terug natuurlijk) dat er een all-in-one kleurenlaserprinterscannerwonder bestaat onder de naam HP Color LaserJet CP1515N aan +/- €250

http://www.computertotaal.nl/web/Ar...el/Kleurenlaser-HP-Color-LaserJet-CP1515n.htm
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/be/n...-3328060-3328070-3328070-3422465-3422469.html

De minpunten van de kleine papierlade en de afdruksnelheid zijn geen issue voor me.

70/80 euro voor de aparte toners, is dat aannemelijk trouwens?
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/be/n...-3328060-3328070-3328070-3422465-3422469.html

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je exact met all-in-one? De genoemde HP is alleen een printer.
De HP LaserJet M1522NF MFP is er bijvoorbeeld wel een.

Bedenk ook of je het prettig vindt om alle kleuren in één drum te hebben. Mijn ervaring met de inkjet-variant is dat de kleuren ongeveer rond dezelfde tijd op zijn bij normaal gevarieerd gebruikt, maar wanneer je weet dat je een bepaalde kleur vaker zal gaan afdrukken (logo, bepaalde letterkleur) dan neem je beter gescheiden kleuren.

De toners kunnen wel goedkoper dan dat, maar houdt wel rekening met meerdere tientjes per toner.

Voor jouw laatstgenoemde printer:
http://tweakers.net/pricewatch/229037/hp-cb540a-black-print-cartridge.html

Kleur is meestal zo'n 10-20% duurder.

Vanwaar trouwens de keus voor een laser? Je zegt dat de snelheid je niet uitmaakt, en de papertray ook niet. Doet doet mij vermoeden dat we niet over hoge volumes spreken. De kwaliteit van laser is beter, maar ik kan me persoonlijk nooit zo storen aan de kwaliteit van een goede inkjet.

Ik heb zelf ook een thuislaser overwogen (de prijzen worden steeds interessanter), maar het tot op heden nog niet gedaan.

Laatst bewerkt:
Spannend. Hardware.info, bestaat wel niet in België, maar kom. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan