• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleurtje op dag+datum?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kawaknaller

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2009
Tjee dit is wel apart, zit ik vanmorgen een heel verhaal te typen, weet zeker hem gepost te hebben maar kan hem niet meer vinden, dus nog maar een keertje: :thumb:

Wanneer ik via de voorwaardelijke opmaak probeer een cel een kleur te geven dan lukt het niet.
Ik maak nml een backuplijst voor het hele jaar met daarin maar 3 kolommen t.w. datum (in het formaat dag datum jaar (volledig)) server tape, bijzonderheden.
Het jaar is gemaakt en dus zie ik in mijn datum kolom maandag 3 januari 2011, dinsdag 4 januari 2011 enz enz.
Nu zou ik graag willen automatiseren dat zaterdag en zondag beiden in het oranje komen. Kan het ook gaan selecteren en klikken maar ik moet 2 van dit soort lijsten maken en zou het willen vergemakkelijken.
Wanneer ik test met bv. alleen maar zaterdag (dus zonder datum) dan werkt het wel.
Moet ik dan de dag in een aparte kolom zetten?:confused:

Laatst bewerkt:
Beste Kawaknaller ;)

Probeer deze eens in de Voorwaardelijke Opmaak:
Datum staat in cel A1.

=TEKST(A1;"ddd")="za"

Groetjes Danny. :thumb:

Formule is:
=of(weekdag(a1)=1;weekdag(a1)=7)

Beste Kawaknaller ;)

Probeer deze eens in de Voorwaardelijke Opmaak:
Datum staat in cel A1.

=TEKST(A1;"ddd")="za"

wanneer ik deze test dan krijg ik ONWAAR....waar moet ik deze nu precies in kwijt dan
?
Ik begrijp eerlijk gezegt ook de ;"ddd"niet zo goed.
Moet de formule niet de hele kolom "inlezen" ?

Laatst bewerkt:
Die formule is juist, maar je past die waarschijnlijk niet toe op de juiste cellen.
Plaats een voorbeeldbestandje, dan zien we meteen wat er aan de hand is.

Die formule is juist, maar je past die waarschijnlijk niet toe op de juiste cellen.
Plaats een voorbeeldbestandje, dan zien we meteen wat er aan de hand is.

Welke bedoel je nu, die van jou of de 2de??

Laat maar, de 2de is van jou...sorry.
Ik zou niet weten hoe ik je de formule kan laten zien dat het niet werkt want zodra ik hem getypt heb verschijnt de melding al.

Laatst bewerkt:
Je ziet toch wel wat ik gepost heb?
Die met weekdag natuurlijk!

En hier mijn bestandje (zie bijlage).
De oplossing van rdg1314 is een variant op de mijne.

Ik niet. met een iets andere formule.

Knap en bijna met wat ik wil...er ontbreekt nml nog de dagnaam maar waar kan ik die formule nu vinden?

Ik bedoel..waar staat nu exact die formule...in andere excelsheets die ik maak is de formule zichtbaar op de formulebalk..bij jou zie ik niks.

Laatst bewerkt:
En hier mijn bestandje (zie bijlage).
De oplossing van rdg1314 is een variant op de mijne.

Bij jou dezelfde vraag.....waar staat nu die formule??

Voorbeeld uit een andere sheet...=AANTAL.ALS(JAN!$C$2:$C$999;A10)
Das een formule die een iets optelt uit een de maand januari maar die zie ik in de formulebalk als ik op de regel ga staan dus ik zie wat ik doe.

er ontbreekt nml nog de dagnaam
Zulk soort vragen zijn te voorkomen als je je probleem vanaf het begin goed uitlegt en er een voorbeeldbestand bijplaatst.

waar staat nu exact die formule...in andere excelsheets die ik maak is de formule zichtbaar op de formulebalk..bij jou zie ik niks.
Voorwaardelijke opmaak staat niet in de cellen, maar bij voorw. opmaak (dat kun je gemakkelijk in de helpfile vinden hoor). Selecteer een cel waarvan je de voorw. opmaak wil zien en kies in het menu (t/m Excel 2003): Opmaak - Voorw. opmaak.

Hier mijn zelfde bestand maar met dagen bij de datums.
Als dat niet is wat je wil, plaats dan een voorbeeldbestand a.u.b.

Beste Kawaknaller ;)

Ze zullen het hier nooit leren op dit forum van een voorbeeldbestandje te plaatsen.

Uw probleem was allang opgelost na de 2de of 3de post, maar ja ....

In mijn post stond er "Probeer deze eens in de Voorwaardelijke Opmaak"
Dat moet je deze dan ook plaatsen waar hij moet horen.

Beste Kawaknaller ;)

Ze zullen het hier nooit leren op dit forum van een voorbeeldbestandje te plaatsen.

Uw probleem was allang opgelost na de 2de of 3de post, maar ja ....

In mijn post stond er "Probeer deze eens in de Voorwaardelijke Opmaak"
Dat moet je deze dan ook plaatsen waar hij moet horen.

Je hebt helemaal gelijk, ik heb daar compleet overheen gelezne, mijn excuus hiervoor.
Morgen, ben nu weer thuis, ga ik het gelijk even testen.

Sorry voor het ongemak.:o

Daniël,

Komt me bekend voor;)
Ik heb dat ook ergens anders geleerd > afgekeken , gespiekt :p maar onthouden :thumb:
Alles wat ik van Excel weet heb ik eigenlijk gepikt , getraind , geoefend , 'k was te lui om mijn boeken te lezen , ik begon steeds achteraan en dacht dat ik het wist :o

Daniël,

Ik bedoelde dat ik deze ook heb gebruikt.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan