• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleurverwijzing naar ander blad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jamez

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2004
Het leek in eerste instantie makkelijk..... ik wou graag een cel dezelfde kleur geven als een ingekleurde cel op een ander blad (d.m.v. een automatisch verwijzing). Is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Jamez

Denk wel dat je richting vba moet gaan hier. volgens mij ga je dit namelijk niet redden met een voorwaardelijk opmaak.

Post eens een voorbeeld.

Groet,
Ferenc

Laatst bewerkt:
tja,

het is eigenlijk niet simpeler dan ik in sheet2 A1 dezelfde kleur wil laten terugkomen die in sheet1 A1 staat.

Dit is moeilijk, want het veranderen van kleur is geen gebeurtenis die je kan opvangen in VBA. Ik heb ervan gemaakt dat de kleur aangepast wordt als de inhoud van sheet2 A1 verandert.

Wigi

Bijlagen

Beste Jamez,

Via voorwaardelijke opmaak mag je niet naar een ander werkblad verwijzen. Je krijgt dan een foutmelding. Het is echter wel mogelijk een cel op Blad1 een naam te geven, en op Blad2 de opmaak van een cel afhankelijk te stellen van die naam. Je moet dan iedere bepalende cel een naam geven.
Ik weet niet om hoeveel cellen het gaat, maar misschien is het eenvoudiger vanaf Blad2 te verwijzen naar Blad1 en op Blad2 dezelfde Voorwaardelijke opmaak te gebruiken als op Blad1?

Groeten,
Richard

Beste Wigi,
Ik begrijp je sheetje niet helemaal correct vrees ik. Het maakt namelijk niets uit als ik iets verander in de cel A1 van sheet2, ook met andere veranderingen genereer ik geen andere kleur.

Beste Richard,
Het zijn er donders veel! ik kom zelf ook niet verder dat iets in de cel te schrijven en dit vervolgens te laten verwijzen.

Echter concreet is het nog niet gelukt om enkel een opgevulde cel te laten verwijzen.

Beste Wigi,
Ik begrijp je sheetje niet helemaal correct vrees ik. Het maakt namelijk niets uit als ik iets verander in de cel A1 van sheet2, ook met andere veranderingen genereer ik geen andere kleur.

Jamez

nu is de kleur geel. Als je in sheet2 cel A1 de kleur verandert, en ook het getal (of gewoon F2 doen en Enter) dan verandert de kleur mee in sheet1. Weet niet of dat de bedoeling is...

aha, dat is idd wat ik bedoel, geweldig! ik vraag me alleen af waarom je nog F2 moet drukken. Is dit een soort van refresh actie?

Bedankt voor alle moeite!!:thumb:

aha, dat is idd wat ik bedoel, geweldig! ik vraag me alleen af waarom je nog F2 moet drukken. Is dit een soort van refresh actie?

Omdat enkel het veranderen van een kleurtje niet een gebeurtenis tot stand brengt. Het wijzigen van een cel (zelfs F2 is al genoeg) doet dat wel. In de code heb ik daarvan gebruik gemaakt.

Okay, op die manier.

Kan ik op deze manier hetzelfde trucje uithalen voor mijn grotere bereik? van A1:BD10? is dit rechtstreeks in de vba-code aan te passen?

Jamez,

Andere methode:
Code:
Sub kleuren_overzetten()
Dim c As Range

For Each c In Sheets("Sheet1").Range("A1:BD10")
        If c.Interior.ColorIndex > 0 Then Sheets("Sheet2").Range(c.Address).Interior.ColorIndex = c.Interior.ColorIndex
    Next

End Sub

Kopieer de macro naar een modele en laat deze lopen.

Groet,
Ferenc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan