Kloksnelheid???????????

Status
Niet open voor verdere reacties.

reinvb

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2009
Hoi,

Kan iemand mij uitleggen wat precies bedoelt wordt met de kloksnelheid van mijn laptop? Ik heb een acer 5100 1.60 kloksnelheid. Ik lees ook dat andere laptops een hogere kloksnelheid hebben. Heeft deze kloksnelheid te maken met de prestaties van delaptop? Hoor het graag wat die kloksnelheid nou precies inhoud.

Groet,
Reindert

Clocksnelheid houdt in hoeveel berekeningen een processor per seconde kan maken.
Mhz betekent miljoen berekeningen per seconde, Ghz betekent miljard berekeningen per seconde.

1.6 Ghz = 1600 Mhz (net zoals meters en kilometers).

In principe was het altijd zo dat hoe hoger de clocksnelheid hoe sneller een processor.
Nu spelen echter ook andere dingen mee zoals opbouw van de chip en of de geheugencontroller geintegreerd zit op de chip van de processor of niet.

Om te kijken of een processor beter is dan een ander kun je het beste naar benchmarks kijken van een onafhankelijke partij zoals tweakers.net of tomshardware.com.

Clocksnelheid houdt in hoeveel berekeningen een processor per seconde kan maken.
Mhz betekent miljoen berekeningen per seconde, Ghz betekent miljard berekeningen per seconde.

1.6 Ghz = 1600 Mhz (net zoals meters en kilometers).

In principe was het altijd zo dat hoe hoger de clocksnelheid hoe sneller een processor.
Nu spelen echter ook andere dingen mee zoals opbouw van de chip en of de geheugencontroller geintegreerd zit op de chip van de processor of niet.

Om te kijken of een processor beter is dan een ander kun je het beste naar benchmarks kijken van een onafhankelijke partij zoals tweakers.net of tomshardware.com.

Hoi,

Dus als ik het goed begrijp, kan mijn laptop met gemiddeld 1.70 ghz dus 1,7 miljard berekeningen maken:eek: Das aardig wat:) Ik ga zeker even kijken op de site`s die jij aangeeft. Want ik zie ook regelmatig laptops staan met een kloksnelheid van 2,5/2,6 enz enz. Bedankt voor het antwoord:thumb:

Je moet ook nog letten op, of het een duo- of gwn een single core is. Dat maakt namelijk wel wat verschil XD. duo is 2 cores en single core is 1 core. Dus stel je hebt een single core van 2.5 ghz. En een duo van 2.0 ghz. Dan is de duo beter:thumb:. O en bij een computer heb je ook nog een quad core. Dat zijn dus 4 cores

Laatst bewerkt:
Je moet ook nog letten op, of het een duo- of gwn een single core is. Dat maakt namelijk wel wat verschil XD. duo is 2 cores en single core is 1 core. Dus stel je hebt een single core van 2.5 ghz. En een duo van 2.0 ghz. Dan is de duo beter:thumb:. O en bij een computer heb je ook nog een quad core. Dat zijn dus 4 cores

Hoi,

Je moet dus op aardig wat dingen letten:) Doe mij is een plezier en kijk even voor mijn op het forum laptop. Ik heb daar een vraag gesteld over een toshiba satelitte laptop. Leg mij even uit of dit een goede laptop is? Ik hoor het wel.

Groet,
Reindert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan