• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

km stand per dag

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbiehutje

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2019
hoi, ik wil graag de km stand van mijn auto laten uitrekenen per dag. dus een begin stand en een eindstand over bv 10 maanden. zodat ik per dag kan zie hoeveel km ik zou kunnen rijden zodat ik uitkom met de eindstand. iemand een idee hoe ik dat zou kunnen doen? de datumreeks is inmiddels gelukt.

ik hoor graag
gr. Rob Hut

Je kunt de km-stand van je auto per dag berekenen in Excel door een formule te gebruiken die de afstand tussen de beginstand en de eindstand verdeelt over het aantal dagen tussen de twee datums. Hier zijn de stappen die je kunt volgen:

1. Zorg ervoor dat je een kolom hebt met de datums waarop je de km-stand wilt berekenen, laten we zeggen dat deze kolom zich bevindt in kolom A, beginnend bij A2 en eindigend bij A32 (voor 31 dagen in een maand).
  2. In een andere kolom, laten we zeggen kolom B, voer de beginstand van de km-stand in op de eerste rij, bijvoorbeeld B2.
  3. Voer in een andere cel (bijvoorbeeld C2) de eindstand van de km-stand in.
4. In de cel naast de eerste datum waarvan je de km-stand wilt berekenen (bijvoorbeeld cel B3), voer de volgende formule in:
=($C$2-$B$2)/(A3-A2)

Deze formule berekent het dagelijkse gemiddelde van de gereden kilometers tussen de beginstand en de eindstand en verdeelt ze over de dagen tussen de twee datums.
5. Kopieer de formule in cel B3 naar beneden voor alle datums in kolom A waarvoor je de km-stand wilt berekenen.

Nu zou je in kolom B de dagelijkse km-standen moeten hebben voor de gegeven datums. De formule houdt rekening met de beginstand en de eindstand om de dagelijkse km-stand te berekenen op basis van de opgegeven datums.

Thnx to ChatGPT

Of doe zoals gevraagd, plaats een voorbeeldbestandje.

dat is idd wat ik bedoel volgens mij, kan ik die formule dan automatisch naar beneden laten gaan of moet ik dat handmatig instellen

alleen kilometerstand van de betreffende datum hoef je maar in te voeren.
Je ziet toch dat de formules in de hele kolommen staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan