Knipperende knop

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenMioch

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2007
Hallo beste forummers,

Ik heb een formulier waarin de gebruikers een aantal gegevens invoeren. Regelmatig vergeet iemand een bepaald veld in te vullen, Nou weet ik dat daar oplossingen voor zijn maar in dit geval kies ik er niet voor om bijvoorbeeld het veld verplicht te maken.

Ik wil het eigenlijk oplossen door een knop (bijvoorbeeld de knop "opslaan") te laten knipperen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, Dus als bepaalde velden zijn ingevuld.

Stap twee is dan dat indien men toch op de knop (die dan "greyed-out" is) drukt je een messagebox te zien krijgt, bijvoorbeeld:
"Veld XXXXX is niet ingevuld, weet je zeker dat je door wilt gaan ?" Maargoed stap één vind ik even belangrijker.

Groet : Jeroen

Even los van de vraag of wat jij wilt mogelijk is raad ik je deze weg af.
Laten knipperen van wat dan ook is erg irritant voor gebruikers.
Los van het feit dat er mensen zijn die minder goed zouden kunnen reageren op knipperingen.

Hou het bij een stukje VBA code, hetzij op control level ("veldniveau") hetzij op form level.

Tardis

Helemaal mee eens. Ik zou de knop Opslaan disablen, zodat-ie altijd grijs is, en dan actief maken als aan alle voorwaarden is voldaan. Bijvoorbeeld door een check op Formulierniveau te maken, waarin je bij elke wijziging de velden controleert. Maar een knipperende knop zou ik ook zeer irritant vinden als gebruiker...

Klinkt logisch inderdaad.

Probleem is alleen dat in mijn formulier de gegevens eigenlijk gelijk worden opgeslagen, De opslaan knop is er wel maar dat is eigenlijk niet meer dan bedrog omdat je dan naar een nieuw record gaat.

Maar toch wil ik iets verzinnen waardoor mijn gebruikers erop worden gewezen op het feit dat ze niet alle velden hebben ingevuld. Een soort controle op het form waarbij als alle velden zijn ingevuld je een groen icoontje met een vinkje te zien krijgt, en bij ontbrekende gegevens een rood icoontje met een kruisje bijvoorbeeld zou ook goed zijn.

Dan knippert er niks en je ziet dan dat er iets niet klopt in een oogopslag, Maar hoe dat te maken ? :P

Hoe bedoel je? Heb je een procedure die bij elke wijziging van het veld het record opslaat? En zo ja, waarom zou je dat doen? Dat kan ook alleen maar als je in de onderliggende tabel geen verplichte velden hebt die geen null-waarden mogen bevatten...
En dan nog, ik zou niet bij elke wijziging het record laten opslaan, maar dat doen als alles (correct) is ingevuld. Dan heb je ook het probleem niet dat je niet goed kunt controleren op verplichte velden die je wel in wilt laten vullen, maar dat nog niet zijn...
En wat logica betreft: een knop Opslaan op een formulier, die de functie Nieuw record heeft? Waarom niet de tekst <Nieuw Record> op de knop? Dan weet de gebruiker ook wat hij aan het doen is... Een record Opslaan is in mijn boek toch echt iets anders als een Nieuw record maken. Misschien wil ik dat wel helemaal niet op dat moment.... Ik raad je toch echt aan om knoppen te maken die doen wat ze zeggen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan