Knop formulier: bestel aantal - voorraad aantal = nieuwe voorraad

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
Ik ben op zoek naar een functie/expressie waarbij ik een knop op een formulier wil plaatsen die het veld [bestel aantal] aftrekt van het veld [voorraad] en dat het resultaat de waarde overschrijft die op dat moment in het veld [voorraad] wordt weer gegeven.

Dus bijvoorbeeld:

Bestel aantal: 10
Voorraad: 50

KNOP (bij klikken dus bestel aantal - het voorraad aantal berekend en vervolgens dit getal in het veld voorraad neerzet) resultaat na indrukken knop

Bestel aantal: 10
Voorraad: 40

Waarom wil ik dit met een knop en niet automatisch omdat niet altijd alle voorraden kloppen.

Volgens mij is dit eenvoudig op te lossen maar ik kom er zo 1, 2, 3 niet uit... wie wel?

Ik weet nog wel meer redenen om het niet automatisch te doen met een gebeurtenis op het veld [Aantal] (verkeerd invoeren bijvoorbeeld) maar dat maakt niet zoveel uit. Een functie werkt natuurlijk op dezelfde manier als een berekening die je automatisch (al dan niet in een query) laat uitvoeren. Hij kent maar één regel:
Code:
     Me.Voorraad = Me.Voorraad - Me.Aantal

Overigens zou ik voorraad mutaties niet op een gekoppeld formulier uitvoeren, maar op een niet-gebonden formulier. Op die manier moet je wel met een recordset (toevoegquery) werken, en vookom je dus dat iemand 2 keer achter elkaar hetzelfde artikel afboekt. Want bovenstaande formule voorkomt dat natuurlijk niet: als je twee keer op de knop klikt, heb je twee keer de voorraad afgeboekt.

Wat op zich ook nog wel aardig is... als direct de me.refresh opneemt zodat de voorraad direct zichtbaar is bijgewerkt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan