Koeler Aldi pc 1.8GHz vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

@temptation

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 aug 2002
Hoi mensen, ik zit met een probleem.
Mijn bijna 3 jaar oude pctje maakt zóveel herrie, dat mijn huisarts mij heeft aangeraden om minder achter de pc te gaan zitten.:(
Nu kan ik mezelf hier niet in vinden en wil ik graag mijn koeler vervangen door een papst om zo de geluidsproduktie te in te drukken.

Volgens een medewerker van gsc op hun forum mag de koeler gewoon vervangen worden zonder verlies van garantie op de rest v.d. pc mits je het zaakje maar niet verneukt en dus degelijk handelt. Dit zou dus verder geen problemen op hoeven leveren...

Nu ik heb echter totaal geen ervaring hiermee, dus ik zit met wat vraagjes:

Wie kan mij wat tips/handleiding geven?
Welke koeler(papst lieft) is er geschikt voor mijn pc?
Ik las op het gsc forum ook een mogelijkheid het toerental te verlagen mbv een potentiometer, hoeveel kost zoiets en is dit meer aan te raden dan de koeler te vervangen?

TIA voor alle info alvast!

Laatst bewerkt:
De koeler (fan) in mijn Aldi pc heb ik ook vervangen
(4 jr.). Waar je even naar moet kijken is of het een los vierkant Fannetje is die met 4 parkers vastzit ofdat het een hele unit is (boxed). Het is niet moelijk maar je moet toch wel een beetje handig zijn.
Ik hoor het wel.
Het gebeurd veel dat hij dicht zit met stof, het mooiste is uitblazen met perslucht (fannnetje met een vinger vasthouden anders gaat hij op hol).

Laatst bewerkt:
Ik zie 4 schroefjes aan de zijkanten van de koeler en een best groot koelblok:)

Als ik de koeler eraf haal/schroef, kan ik dan gewoon de nieuwe papst er opduwen en vastschroeven of heb ik een nieuw blokje nodig?

Laatst bewerkt:
Als je het fannetje los kan schroeven van het koelblok dan kan hij blijven zitten want dan moet je weer aan de gang met koelpasta. Ga met de koeler naar een PC zaak en vraag een low noise koeler (een stille dus).
Hij mag niet kleiner zijn en let op het voltage (12 volt) en de stekker.

Ok bedankt. Ik ga maandag even bij m'n plaatselijke hardware winkel kijken. Als je maandag niet meer van me hoort dan heb ik wat fout gedaan...;)

Als je de nw. gemont. hebt even testen met de kast open of hij draaid en geen herrie maakt.
Als je hem onder spanning (scheef) vastschroefd kan hij ook lawaai gaan maken. Ik weet niet wat papst is maar dit ding heet een CPU koeler (centrale processor unit).

:D Papst is een merk koeler, zijn vooral berucht om de stille fans. Prijzen zijn echter wat minder positief te noemen...

Ik heb nog ff met een halogeen lamp in de case gekeken, er zit een soort plastic houder tussen de koeler en het blok.
Is dit een probleem voor de nieuwe koeler?(damn! waarom heb ik geen digitale camera liggen )

Laatst bewerkt:
Ik heb net m'n case even schoongemaakt met een stofzuiger(geen perslucht hier helaas) en ik moet zeggen dat het toch wel iets scheelt in de geluidsproduktie:)
Toch wilk'm graag nog stiller gaan maken, had de uitdaging al aangenomen dus...:D

Bij het schoonmaken heb ik de koeler er ff afgehaald(om koelblok uit te zuigen), en kom tot de conlusie dat het plastic tussenstukje vast op het aluminium zit, is dat gebruikelijk?:confused:
De koeler is een Delta AFB0612HHC zag ik, valt deze in de categorie oorverdovers met 35dB-A?

Laatst bewerkt:
kom tot de conlusie dat het plastic tussenstukje vast op het aluminium zit, is dat gebruikelijk?:confused:

Dat om de warmte overdracht te verbeteren.

De betere merken zijn Coolermaster, Zallman en volgens jou Papst. Wat ze tegenwoordig veel doen is een grotere cooler die een lage snelheid draaid.
Ik heb er ook een maatje groter opzitten.

Ik ben bang dat er bij mij geen grote fan in kan, dat plastic stukje daar valt deze koeler precies in als het ware, het omsluit de koeler.
Zal een grotere koeler dan passen, of moet/kan ik dat tussenstukje verwijderen?

Ja idd eerst maar eens goed laten informeren in een shop:) Wellicht beter.

Is nog niet zo makkelijk:confused:
Ben bij 3 winkels geweest die ook pc's samenstellen en geen van alle hebben ze mijn maat, alle die ze verkopen zijn groter in diameter.
Wat ze wel voor me hadden was een gehele set met koelblok en al.
Hierop mijn vraag, is zoiets makkelijk te vervangen?

Enige optie om een dergelijke maat koeler die stiller is te verkrijgen is om het via internet aan te schaffen, maarja daar heb ik helaas een ontiegelijke hekel aan...

Ik zie net dat mijn garantie bij gsc deze maand verloopt. Komt goed uit, want de koeler die makkelijk verkrijgbaar is en ook stil is, is veel te groot voor mijn case.(zal flink gat in m'n voeding moeten vijlen)

Ik ga dus morgen als het allemaal lukken wil een nieuwe case kopen zodat deZalmanCNPS7000-Cu er bv in gaat passen.

Iemand nog tips?:D
Ik nog wel 2 vraagjes:
Wat is het verschil eiglijk tussen de kopere vs. kopere/alu variant?(of eiglijk het nut)

De CNPS7000A-Cu versie werkt op 3 sockets(478 en de 462/754)
Hoe zit het hier met de support van de komende processoren van AMD en Intel? Ik bedoel, gaan die ook passen met deze koeler of gaan die een andere socket hebben?(sorry kon dit niet vinden)

Laatst bewerkt:
Up-and-running:)
Ik ben opzich best verbijsterd, want gezien de maat van deze koeler dacht ik dat ie niet zou passen en de voeding zou pressen, maar niets minder het past gewoon in mijn medion-kast:8-0:
Wel heerlijk die stilte zeg.
(ik wist niet dat mijn 7200rpm hardeschijf zoveel geluid maakte!)

Ik dacht dat je het over een CPU-koeler (processor) had maar nu blijkt het over voeding te gaan.

Nee ging over een cpu koeler:D

Ik bedoelde in mijn vorige reply te zeggen dat ik er vanuit was gegaan dat mijn kast veel te klein was voor deze koeler. Ik dacht dat de voeding te laag zou hangen voor dit koelerbeest, maar nee, het paste met 0.5 cm speling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan