Koeler maakt irritant geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wando

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2001
Berichten
53
Mijn koeler maakt een irritant zoemend geluid. Is daar iets aan te doen? Als ik de binnenkant van de kast bekleed met geluiddempend materiaal, wordt de temperatuur in de kast dan niet te hoog?
 
Kijk eerst of je koeler en de heatsink/koelblok niet vol met stof zit.
 
Je temperatuur zal inderdaad wat gaan stijgen als je geluids-isolatie plaatst.

Heb je de fan/koeler schoongemaakt?

Hoe wordt je kast verder gekoeld.
Alleen een fan in de voeding of heb je nog extra casefan's?
 
wat ik soms doe is het stickertje van de fan trekken (NIET STUK TREKKEN!!!) en dan zie je de as van de ventilo. Daar een druppel crc56 of WD40 smeerolie op, en NIET MEER DAN EEN DRUPPEL, en dan de sticker er terug op. Werkt in de meeste gevallen echt wel...
HIER een site met wat foto's en uitleg...
 
Laatst bewerkt:
De fan/koeler van de voeding en de processor waren schoon. Bedankt voor de tips. Die van de processor heb ik geolied, die van de voeding nog niet. Maar dat ga ik binnenkort zeker doen.
Mocht het geluid er dan nog zijn, moet ik maar eens overwegen om een andere koeler aan te schaffen.
 
Als je cpu warmer wordt, gaat de koeler van de cpu harder draaien om de boel wat koel te houden. Sommige koelers produceren dan meer herrie dan anders.
 
Ojan,
WD40 zou ik afraden.
Dit is zeg maar te snel "uitgewerkt" en een beetje agressief.
In de link van jou raden ze het ook af.

Do not, however, use WD-40 or similar products. WD-40 is has great penetration, displaces water well, and loosens rust - but it's a lousy lubricant. It's mainly kerosene, and the oil that's left when the kerosene evaporates may be more than adequate for stopping a gate-hinge from squeaking, but won't last long in a fan bearing.
 
Geplaatst door crash
Ojan,
WD40 zou ik afraden.
Dit is zeg maar te snel "uitgewerkt" en een beetje agressief.
In de link van jou raden ze het ook af.
Ik heb dat gezegd vanuit mijn werkervaring... Wij gebruik(t)en dat produkt ook bij het vliegtuigonderhoud. Het werd nu vervangen door crc56. (reden: $$$)
Goed om weten...
 
WD40 is gerust goed hoor, maar niet voor fan's van de computer.:)
 
Ja, maar ff ter verduidelijking...
Veel produkten of merken uit de partikuliere handel vindt je ook terug bij vliegtuigonderhoud, maar het is wel zo dat ze aan bepaalde wetgeving moeten voldoen zoals FAA en JAA. Dus ze worden uitvoerig getest, want in vlucht is het buiten het vliegtuig -50°C In't kort, WD40 voor vliegtuigonderhoud is niet dezelfde als die je inde winkel vindt, dus geen schrik krijgen om te vliegen ze...

En nu weer ontopic...
Wando, beschrijf eigenlijk dat geluid eens beter. Kraakt het of is het gewoon luchtwrijving?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan