Koeling constant maximaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ranco
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ranco

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2006
Hallo iedereen,

Mijn koelers in mijn computer draaien elke seconde dat hij aan staat maximaal. Ook als ik 95% Idle CPU heb draaien ze loeihard. Het geeft een hard blazend (irritant) geluid en mijn vraag is waarom het kan zijn dat ze bij minimale inspanning zo hard draaien. Bij games snap ik dat ze harder moeten werken maar als ze zelfs in Idle mode zo hard draaien klopt er iets niet.

Mijn specs;
- MSI 880GM-E41 (nieuw)
- AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3.2 Ghz (nieuw)
- NVIDIA GeForce GTX 465
- 6GB DDR3 1333Mhz (nieuw)
- Windows 7

Veel dingen zijn nieuw, net geïnstalleerd dus stof is niet het probleem.

Ik heb een koeler in mijn voeding, videokaart, processor en in de achterkant van mijn PC. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp je vraag niet 100%. Mijn PC staat op mijn bureau, als je dat bedoelt.

meschien kan hij zijn koeling niet kwijt
staat iet tegen de pc aan?

Heb je de pc zelf in elkaar gezet?
Was het eerst allemaal oke?
Zet de pc eens een minuutje helemaal zonder stroom (oftw. stekker ff eruit).en kijk daarna of het nog steeds is.
Kijk eens als het vanaf het begin is hoe de airflow is in je kast en of het overeen komt met de pijltjes die op de fans zitten.(mischien zit er een verkeerd om.)
processor is vernieuwd mss weinig koelpasta..
Check de temperaturen van de onderdelen eens met een programma bijv. speccy,speedfan en post die hier eens.

http://www.filehippo.com/download_speccy

http://www.filehippo.com/download_speedfan/

Laatst bewerkt:
Het was eerst oke, maar ik heb toen mijn moederboard, processor en RAM verandert naar bovenstaande specs.

speedfan.jpg

Wow -128C? O_O Nou ja, je wat voor processor heb je? als je AMD Hebt, even naar je bios, en kijken of je Smart Fan uit staat, staat deze uit, even aanzetten.. Smart fan uit = Fan draait op 100% Constant.
Smart fan Aan = PC, CPU, Sensoren regelen de fan. en ALS je hem hebt aanstaan, wel even in de gaten houden dat je fan dan niet TE sloom draait (800 - 1200rpm)

Mijn Smart Fan staat aan, maar mijn fans draaien nog steeds tussen de 2800/3800 RPM!

Nu zelfs 4200 RPM in Idle mode. Dat moet toch niet kunnen, of ben ik nou gek? (of allebei)

ik denk eerlijk gezecht dat er een paar casefans gewoon direct op de voeding zijn aangesloten
waardoor de fans altijd op 100% draaien

een fan controller is dan de oplossing of de fans moeten op het moederbord worden aangesloten

Ho! bedankt voor het meedenken! Maar mijn fan op mijn computer zit gewoon in het moederboard!

Niemand met de gouden tip? Is het normaal dat een fan/koeling 4200RPM draait?

Weet je wat? Als je een AMD CPU hebt, Download even AMD OverDrive, daar kun je bij Fan Control zien hoe hard ze draaien, Let wel op. Knoei niet zomaar met de settings van de voltage en core speed, tenzij je verstand hebt van overklokken:) maar even bij Fan Control kijken, en kijk welke zo hard draait, en PROBEER om hem wat lager te zetten.

Suc6! :thumb:

Hoi,
Cool'n'Quiet
AMD Cool'n'Quiet™ Technology reduces heat and noise so you can experience amazing performance without distraction. Combined with core enhancements, included in the AMD processors, that can improve overall power savings, deliver better multitasking and energy efficiency. Cool'n'Quiet technology can automatically adjust processor ratio to throttle CPU speed with four modes.

Features
- Independent Dynamic Core Technology
- Dual Dynamic Power Management™
- AMD CoolCore™ Technology
- AMD Wideband Frequency Control
- Multi-Point Thermal Control
Bron: MSI-handleiding
Ga in je Bios (DEL-toets in jouw geval) naar het "Cell Menu" dan de AMD Cool 'n' Quiet functie/optie en zet die op "auto" .
Kijk ook even onder de tab H/W Monitor
CPU Smart FAN Target
The mainboard provides the Smart Fan function which can control the CPU fan speed
automatically depending on the current temperature to keep it with in a specifc range.
You can enable a fan target value here. If the current CPU fan temperature reaches to
the target value, the smart fan function will be activated. It provides several sections to
speed up for cooling down automatically.
Als je aanpassingen in het Bios hebt gedaan gebruik dan F10 om de configuratie op te slaan.
Jouw handleiding in PDF-formaat kun je via onderstaande link downloaden onder downloads.
http://nl.msi.com/product/mb/880GM-E41.html

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan