koeling extra geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martbee

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2007
Sinds kort heb ik het geheugen uitgebreid van 256 Mb naar 1 Gb.
Nu krijg ik met regelmaat een spontane reboot wat veroorzaakt kan worden door te weinig koeling van het geheugen. Komt dat jullie bekend voor?

Zo ja, wat hier tegen te doen? Zijn de verschillende koelers een probaat middel?

Ik hoop dat jullie iets weten, m'n 256 Mb chip is weg, dus terug kan ik niet meer.

Alvast bedankt voor het meedenken! :thumb:

Martbee,

geheugen koeling bestaat nog niet voorzover ik het weet. Als je het in die richting zoekt dan moet de airflow door je kast goed zijn.
Maar ik denk eerder dat er iets niet goed is met het geheugen. Als het 2 reepjes zijn probeer dan een tijd met 1 reepje te draaien. Wissel na enige tijd het reepje. Treden er dan nog steeds reboots op?

Ron

Dank je Ron voor het antwoord.

Het is 1 reepje, dus weinig alternatieven door uit te proberen.
Alle beplating er af halen en zorgen voor een goede koeling?
Ik zal het eens proberen.

Groet!!

Martbee,

geheugen koeling bestaat nog niet voorzover ik het weet. Als je het in die richting zoekt dan moet de airflow door je kast goed zijn.
Maar ik denk eerder dat er iets niet goed is met het geheugen. Als het 2 reepjes zijn probeer dan een tijd met 1 reepje te draaien. Wissel na enige tijd het reepje. Treden er dan nog steeds reboots op?

Ron

moet toch even zegen dat geheugen cooling wel bestaat.
denk aan heatsinks die al om het wat duurdere geheugen zit.
maar dat verklaar niet de reboots.
denk meer dat het een cas latency probleem is.
is het geheugen wel van het zelfde merk en type ?
hoe zijn ze geinstaleerd.
en ondersteun je pc dual channel.
voor dual channel heb je 2 de zelfde modules nodig met de zelfde timing.
anders kan problemen onstaan.

eeehh, wat is cas latency?

Het heeft een maand goed gewerkt, toen begon de ellende met alle reboots.
Ik ben met het oude geheugen en de beschrijving van het MoBo naar de vakhandel geweest, daar werd aangegeven dat deze prima was. Bleek ook zo, totdat na een maand alle reboots kwamen. Het is 1 bank van 1024, kunnen er 2 in.

Zal ik het eens in de andere plaatsen???

:confused:

Je gaat er van uit dat het door het geheugen komt en dan ook nog door een te warm wordend geheugen, door wat kom je tot die conclusie?

Te warm geheugen bestaat eigenlijk niet, geheugen die veel warmte produceerd is voorzien van een heatspreader door de fabrikant, alleen bij overclocken zou er dat eentje op moeten.

Zet eerst eens in de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, uitgaat of reboot, en zet die hier eens neer.

Ook in te stellen, bij een opstart, door F8 in te toetsen in/na het biosbootscreen, en dan voor de optie te kiezen, "automatisch opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen".

Zet eerst eens in de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, uitgaat of reboot, en zet die hier eens neer.

Ook in te stellen, bij een opstart, door F8 in te toetsen in/na het biosbootscreen, en dan voor de optie te kiezen, "automatisch opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen".

Beide opties uitgevoerd, echter het blauwe scherm is direct weer verdwenen en een reboot volgt. Zie wel iets staan van geheugenmodule, maar daarna is het scherm te snel verdwenen. Dus ondanks de wijzigingen in de instellingen zoals hierboven is genoemd.
Ander geheugen deed hetzelfde, het zal niet de koeling o.i.d. zijn, maar hij accepteert het nieuwe geheugen niet.

In de ''veilige modus'' start hij wel op!! en kan ik nog wat bestanden redden. Is dit verklaarbaar????????????

Zucht...(never change a winning team oftewel was ik er maar vanaf gebleven)

Laatst bewerkt:
moet toch even zegen dat geheugen cooling wel bestaat.
denk aan heatsinks die al om het wat duurdere geheugen zit.
maar dat verklaar niet de reboots.
denk meer dat het een cas latency probleem is.
is het geheugen wel van het zelfde merk en type ?
hoe zijn ze geinstaleerd.
en ondersteun je pc dual channel.
voor dual channel heb je 2 de zelfde modules nodig met de zelfde timing.
anders kan problemen onstaan.

Correct! Dominator serie van corsair heeft zelfs een actieve koeling. (optioneel). Kijk eens bij de instellingen van je moederbord hoeveel volt er op je modules word gezet. Dit mag nooit meer zijn dan 2,2 en het liefst nog wat minder voor huis tuin en keuken gebruik.

Welk merk zijn de modules? Heb je gekeken met een memory configurator of de module(s) geschikt zijn voor je moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan