koeling kast, processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

stoffie

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Hello, ik ben nu een weekje in het bezit van mijn nieuwe pc, Intel pentium 4 3,2ghz prescott boxed, abit ic7-g moederbord, 1024 ram, hd seagate 120gb, 1024 ram en geforce 7000. Werkt allemaal perfect, alleen de warmte :) .
Als ik de pc opzet is alles ok, maar na een tijdje werken begint hij toch zo'n lawaai te maken, de koelers draaien dan op volle snelheid, mijn processor haalt 65°C, en ik de kast loopt de temperatuur op tot 48 à 50°C. Als ik het zijpaneel verwijder hoor je direct dat de koeler veel zachter begint te lopen, en de temperaturen dalen dan ook 10°C.
Hoe kan ik nu zorgen dat mijn pc altijd zo stil is, is het de boxed cooler van intel die gewoon te fel lawaai maakt als hij hard moet werken, of kan ik door middel van extra koelers de temperatuur verlagen zodat de processorkoeler niet zo hard moet draaien (bij deze optie denk ik dan dat ik nog meer lawaai ga hebben, immers die extra koelers maken ook lawaai).

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt

Zou je niet eens teruggaan naar die winkel en het probleem uitleggen en HUN er wat aan laten doen?

Je hebt nu nog garantie, dus terug na de winkel.

terug van pc winkel

ja, ik heb pc dus binnengedaan, en volgens hun is alles normaal. Ze hebbe hem 2u proefgedraaid en volgens hun maakt hij geen overdreven lawaai. Volgens mij echter wel! Mijn kameraad ging eergisteren naar duitsland, dus heb ik hem een papst 80*80 fan laten meebrengen, deze heb ik nu geplaatst en ja, de temperaturen zijn iets lager, dus de airflow in de kast heeft er zeker mee te maken.
Maar toch vind ik persoonlijk dat de intel boxed cooler veel lawaai maakt, ligt het aan mij of is mijn gehoor nog scherp :D .
In de winkel zeiden ze als het mij stoorde dat ik een silent tower cooler kon kopen (thermaltlake geloof ik). Zou ik dit dan niet beter doen? Of beter voor een zalman gaan?

Alvast bedankt

Ik laat de standaard Intel koeler, door Speedfan beheren.
Deze draait de meeste tijd op 5% van de snelheid.(CPU is dan ±31ºC)
Met Speedfan kun je instellen, bij welke temperatuur de fan harder moet gaan draaien.
Kost niks, maar het kan een stuk rustiger worden.:)
http://www.almico.com/speedfan.php
Je moederbord moet dit wel kunnen ondersteunen.

Je zit alleen met jou temperatuur, dus kijk of je de airflow nog meer kunt verbeteren
Kabels een netjes uit de airflow halen.(wegwerken)
Heb je nu alleen die Papst-fan als casefan?
Zo ja, deze gebruiken om je warme lucht, zo hoog mogelijk, uit de kast af te voeren.
Beter is om nog een fan voor, zo laag mogelijk, in je kast te plaatsen.
Deze fan(s) kun je met een simpel foefje op 7 volt laten draaien, in plaats van de 12 volt.
Dit scheelt een hoop herrie en je hebt toch continu een airflow door je kast.:)

speedfan heb ik al eens getest, pc heeft zichzelf toen uitgeschakeld omdat ik de processor fan op 50% had laten draaien :eek:

En de papst staat juist onder de voeding, en hoeft niet op 7V hij maakt totaal geen lawaai (12db, mij valt het niet op). Dus eventueel vanvoor nog een intake fan voorzien.
Als een andere cpu cooler zoals zalman of thermaltlake echt stukken stiller is als de boxed van intel vind ik het echt niet erg om daar 50 eurotjes voor neer te tellen. Ik vind echter op internet geen vergelijkingen qua geluid tussen deze dus ik hoop dat iemand hier ervaringen mee heeft:)

Geplaatst door stoffie
speedfan heb ik al eens getest, pc heeft zichzelf toen uitgeschakeld omdat ik de processor fan op 50% had laten draaien :eek:
Heb je toen Speedfan het niet automatisch laten regelen, maar zelf de snelheid op 50% gezet?
Bij mij gaat de fan sneller draaien, als de temperatuur 39ºC wordt.
Dit heb ik zelf zo ingesteld.
Jij zou dan deze waardes hoger moeten instellen.

BTW zit er niet te veel en niet te weinig koelpasta tussen je koelblok en de processor?

Zalman schijnt stille koelers te maken, maar ik heb hier geen ervaring mee.
Heb altijd een standaard Intel koeler gebruikt.

koelpasta heb ik niet zelf gedaan, dat heeft pc winkel gedaan dus veronderstel ik wel dat het goed is.

En speedfan regelt idd automatisch, mijn moederbord doet dit trouwens ook, de koeling is op zich wel voldoende, want met open kast word proc niet warmer dan 60° als hij zwaar belast is, alleen als de kast toe is beginnen de problemen, de temp stijgt, de koeler van de processor gaat harder draaien maar krijgt het niet gekoeld, en dus nog harder draaien en dus lawaai.

bedankt voor de reacties!

Dan toch maar even kijken voor een fan voor onderin de kast.
Zo laat je koude lucht binnen en moet het wel kouder worden.
Ik weet niet wat de gemiddelde temperaturen zijn van Prescott CPU's, maar mijn overgeklokte Pentium 4(Northwood 2,6@2,9ghz) komt niet hoger dan 51ºC.
Daarvoor moet ik al een zware game gaan doen.

Hallo

Ik zou de betrokken p.c. eens "stressed" laten draaien bij uw p.c. leverancier.

En deze dan eens de temp. laten controleren ...

Het "idle" draaien" van een configuratie , geeft geen enkele indikatie van een eventueel koelingsprobleem .

Het zelf "m.c. gyveren" aan de betrokken configuratie , kost u enkel nutteloos geld , zeker gezien het feit , dat deze nog in garantie is.. /was...

Een p.c , die je koopt , dient perfekt te werken ....PUNT !

Indien het betrokken verkooppunt een ietsje eer , en mondelinge reclame willen bekomen , zal dit wel snel "gratis" opgelost zijn .....

Peter

Persoonlijk vind ik de meegeleverde coolers van intel nogal waardeloos. Ze maken naar mijns inziens teveel lawaai en zijn amper geschikt om rendabel te kunnen overklokken. Een echte aanrader is de Zalman 7000 a of b (het verschil zit m in de gebruikte metalen de a versie is van aluminium en koper en de b versie helemaal van koper dat beter warmte geleidt). Deze cooler zorgt niet alleen voor een goed gekoelde processor maar ook voor een stille pc (rond de 20 decibel) nadelen zijn wel de hoge prijs (€49,-) en het gewicht (755 gram terwijl 450 gram het maximaal aanbevolen gewicht is voor een koeler oppassen met verplaatsen dus!!!!);)

Bijna helemaal met je eens.
De Zalman koeler (CNPS7000A) is werkelijk subliem, erg stil, koelt ontzettend goed.
Alleen de A is uit volledig koper, en de B zal dus deels koper, deels aluminium zijn.
(ikzelf heb de A namelijk)

De standaard koelers van Intel zijn *****n, ze doen hun werk, luidruchtig, maar ook niet meer als dat.
Heb een P4 2,4, en dat gaat nog qua lawaai, maar mijn P4 3Ghz is niet te doen, vandaar dat ik de Zalmankoeler heb geplaatst, dik tevreden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan