Koeling maakt herrie

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordydb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 aug 2008
Ik heb een pc gekocht die volgens de winkel heel stil moet zijn (silent striker). Dit bleek helaas niet zo te zijn.
Ook zaten er fouten op de harde schijven, waardoor er vastlopers waren in de bios.

Ik heb de pc al een keer terug gestuurd en toen zijn ze er achter gekomen dat er een verkeerde videokaart in zat. Namelijk met actieve koeling.

Ondertussen heb ik de pc weer terug. En nu maakt die nog meer herrie, waarbij de kast zelfs begint te trillen. Ook hingen de fans in de kast los (Arctic Silentium T2 Pro Behuizing), de pinnetjes waren afgebroken.
Ik dacht zelf dat de herrie van de harde schijven af komt. Want als ik op de harde schijf druk wordt het geluid minder.

Maar ik heb vandaag de pc maar is losgehaald. Ik heb de spanning van beide harde schijven gehaald en toen de pc opgestart. Maar de herrie bleef.
Toen de computer maar uitgedaan en de harde schijven weer aangesloten. Daarna heb ik de spanning van de koeling van de processor gehaald en toen was de pc wel stil.

Ik heb een een intel quad core processor (Q9300). Op de koeling die op de processor zit, staat:

d60188-001

N 7105D M1

F09A-12B1S2

01 AC2H3 (CX)

Als ik op internet zoek, vind ik deze koeling alleen bij duo core processors.
Dus ik begin mij nu af te vragen of ik wel de juiste koeling op de processor heb zitten????

En is het mogelijk dat de koeling van de processor de kast laat trillen??? Als ik de kast vasthoudt is het trillen er niet meer (resonantie).

Wss is het zo'n standaard intel koeler, voor quads is dat zeker herriemaker, maar let wel op, wat voor de verkoper stil is hoeft dat niet voor jou te zijn. Bij mijn pc zeiden ze ook dat is stil was, heb toen vanalles moeten vervangen voordat het aangenaam was. Let wel op dat bij quad cores het min of meer onmogelijk is om geluidloze koeling aan te schaffen (luchtkoeling).

Het lijkt er daarnaast op dat de harde schijf niet vast genoeg zit in de kast, of juist te vast. Je kan harde schijf silencers kopen (van die rubbertjes om je schijf) die zorgen iig dat de resonantie ophoudt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie.

De harde schijven zitten niet vastgeschroefd in de pc.
De harde schijven zitten aan één zijde aan elkaar vast met een soort kam om de warmte af te voeren.

Rondom de hardschijven zit schuimrubber.
Maar tussen de harde schijven zit niks.

Het geheel blijft vast zitten met klittenband. Alleen aan de kant van het moederbord zit dit niet goed vast.

Dit zegt de winkel over de pc:

"De ideale PC voor de stille powerusers onder ons.... Deze complete en extreem stille machine incl. FireWire, Geforce 9600GT 512MB, 2GB intern geheugen en RAID 0 opstelling is een absoluut stille topper! "

(ik heb trouwens een 8600 GT en 4GB intern)

Maar blijkbaar zorgt dus de koeling die er nu inzit voor extra herrie????

De kast is in theorie heel mooi.
Maar in de praktijk schijnt het een $%@#*^-kast te zijn.
Neem die ventilators die niet goed vast te zetten zijn.
Harde schijven die niet te plaatsen zijn.

Maar hij zou dus wel stil moeten zijn.... Dus gek dat dit bij jou niet zo is.

De processorkoeler is dus waarschijnlijk niet zo goed. Heb je gekeken of er echt geen koeler op de videokaart zit?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan