koeling processor schoonmaken

• Onderwerp starter Onderwerp starter brbr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

brbr

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2002
Mijn porcessor wordt gekoeld met een ventilatoortje; om de ventilatoor heel zit een plastic koker ong. 10cm hoog. Om de koelvinnen goed schoon te kunnen maken zou ik graag die plastic koker/buis willen verwijderen, kan dat? Mag dat? Merk PC "Medion" type "microstar".

Koker is een ruim begrip. Misschien kunnen we je beter helpen met een foto?

Ik snap wel wat hij bedoelt.

Die ''koker'' kun je er meestal d.m.v. schroefjes of een kliksysteem loshalen. Waarschijnlijk heb je toch geen garantie meer op de pc, dus dat kun je gewoon doen.

Nouja, de enige soort kokers die ik al heb gezien zaten vast aan de behuizing zelf. Het lijkt me trouwens ook niet zo goed als dat deel niet bij de behuizing hoort en er niet per se luchtgaten zijn voorzien. Ik wist dus niet of het onlosmakelijk vastzat op de koeler of niet, vandaar dat ik hoopte het op een foto wel te zien...

Ik ken de bouw van Medion, heb meerdere kasten open gehad. Als er een luchthappertje is gemonteerd kun je deze vrij makkelijk loshalen. Ook zitten er dan altijd gaten aan de zijkank in de kast, ik vind het anders redelijk nutteloos.

Ja, dat is wel waar. Maar voor hetzelfde geldt is er onprofessioneel te werk gegaan en is er niet op gelet (bijvoorbeeld niet door een erkende fabrikant maar door een pc-bouwer) en dan zit je daar met een koker die volledig zinloos is. Dus in dat opzicht vind ik het sowieso een beetje raar en zinloos. Ze kunnen het beter aan de behuizing vastmaken.

Van de vraagsteller:

de plastic koker/buis zit redelijk vast en ik ben bang dat ik iets kapot maak wanneer ik het probeer los te maken. Er zitten geen boutjes of iets dergelijks.
Wat nu?

Deze koker, zoals een aantal onwetenden het hier noemen, is een zgn. fanduct.

In een Medion pc zit deze gewoon waar hij hoort: vastgeklikt op de fan van de cpu koeler!

reactie

Deze koker, zoals een aantal onwetenden het hier noemen, is een zgn. fanduct.

In een Medion pc zit deze gewoon waar hij hoort: vastgeklikt op de fan van de cpu koeler!

Dus? Kan ie los?

Van de vraagsteller:

Maar dat is nu juist het probleem, ik moet veel kracht zetten om haar los te krijgen en ik ben bang dat het fout gaat

Laatst bewerkt:
800x.jpg

Fanduct in een Medion PC

Als je goed kijkt zie je op de uiterst links en rechtse koelrib een 'tandje' zitten, daarmee zit het fanduct vast, door daar een dun schroevendraaiertje tussen te steken kun je hem (voorzichtig) los maken.

800x.jpg

Fanduct in een Medion PC

Als je goed kijkt zie je op de uiterst links en rechtse koelrib een 'tandje' zitten, daarmee zit het fanduct vast, door daar een dun schroevendraaiertje tussen te steken kun je hem (voorzichtig) los maken.

Dank voor de aanvulling, kon die foto niet zo snel vinden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan