Koeling van de systeemkast

Status
Niet open voor verdere reacties.

doesr

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
CPU wordt te heet en stopt ermee vanwege een ingeboude beveiliging.
Een extra ventilator aangebracht maar .....

Wat werkt beter:
-een ventilator die de warme lucht naar buiten afvoert.
-een ventilator die koele lucht naar binnen blaast.

Als je maar 1 fan plaatst, kan ie beter de warme lucht afvoeren.(achter in de kast bovenin)
Anders bouw je een overdruk op, die op gaat warmen.

Beter is om twee fan's te plaatsen.
1 die onderin(voor) koude lucht aanvoert en 1 die bovenin(achter) warme lucht afvoert.

Geplaatst door crash
Als je maar 1 fan plaatst, kan ie beter de warme lucht afvoeren.(achter in de kast bovenin)
Anders bouw je een overdruk op, die op gaat warmen.

Beter is om twee fan's te plaatsen.
1 die onderin(voor) koude lucht aanvoert en 1 die bovenin(achter) warme lucht afvoert.

Maar volgens mij kun je ook zeggen dat een kast met onderdruk eerder warm wordt, puur vanwege het feit dat er minder lucht te verwarmen is... Of zie ik dat nou verkeerd?

Geplaatst door Sidi
Maar volgens mij kun je ook zeggen dat een kast met onderdruk eerder warm wordt, puur vanwege het feit dat er minder lucht te verwarmen is... Of zie ik dat nou verkeerd?
Wat er niet is, kan ook niet verwarmt worden.;)

Heuh, ik bedoelde eigenlijk dat een pannetje met een kopje melk eerder aan de kook is dan een pannetje met 6 liter. Ofwel onderdruk is niet hetzelfde als geen druk. Er IS druk en er is dus wel degelijk iets om te verwarmen en dat gaat nog heel snel ook.
Het is overigens niet bedoeld om jouw expertise onderuit te halen ofzo, hoor. Ben zomaar een beetje aan het nadenken waarom bij mijn systeem werkelijk niks helpt tegen teveel warmte. Maar daar open ik wel 's een nieuwe thread over.

Met een lichte onderdruk, zorg je dat er nergen stilstaande lucht is.
Een pc kast is zo lek als een mandje, dus er komt wel ergens "valse" lucht binnen.
Je kan dus niet een echte onderdruk krijgen.
Je zorgt er alleen voor dat er iets meer lucht uit gaat, dan erin komt.

Met jou verklaring heb je wel gelijk hoor.:)
het gaat hier om de stilstaande lucht, die warmt makkelijker op.

Ha ja, zo had ik het nog niet bekeken. Er ontstaat toch een airflow. Daar heb jij weer gelijk in.

Leuke casemod heb je trouwens..

Geplaatst door doesr
CPU wordt te heet en stopt ermee vanwege een ingeboude beveiliging.
Een extra ventilator aangebracht maar .....

Wat werkt beter:
-een ventilator die de warme lucht naar buiten afvoert.
-een ventilator die koele lucht naar binnen blaast.

Ik ben heel benieuwd hoe warm jouw cpu dan wel niet word. Moet wel erg heet zijn wil'ie er al uit zichzelf mee stoppen.
Onder normale omstandigheden hoef jij geen extra fans in je kast te plaatsen om het systeem aan het draaien te houden.
Ik denk eerder dat er ergens anders iets fout zit, ofdat je zwaar aan het overklokken bent met een te lichte koeler?

Uitleg graag ...

De vraag heeft de status van opgelost.
Het omdraaien van de fan was is mijn geval voldoende om ervoor te zorgen dat de pc niet meer stokt.
Geen problemen meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan