koeling verbeteren, kijk even mee...

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
hallo
ik wil mijn bestaande kast verbeteren qua koeling.
hieronder een paar foto,s zoals de kast nu open ligt.
dan zou ik graag jullie meningen willen horen over de mogelijke verbeteringen.

computerkast001de7.jpg

computerkast003pz3.jpg

computerkast004gf9.jpg

computerkast005je7.jpg

computerkast006zd9.jpg

computerkast008cu6.jpg

mijn idee was om het voorpaneel te ontdoen van de lamellen (bolling) en die vervangen door een stukje mdf die ook meteen de 3,5 inch gleuf overkoepeld.
in dat mdf kan ik dan 2 fans van 8 cm boven elkaar kwijt die koele lucht de kast in blazen.
op de foto van de bovenkant is te zien dat er net achter de dvd speler (tussen de 2 verstevigingen) een ruimte zit waar 2 x een 8 cm fan naast elkaar kan, die kunnen de warme lucht, die opstijgt dan weer uit de kast zuigen.
volgens mij heb ik dan al een aardige koeling.
optioneel zijn bijvoorbeeld het paneel naast de aansluitingen aan de achterkant waarin eventueel 3 x 6 cm zou passen
verder wil ik de harde schijf een plaatsje hoger geven en het metaal waar die nu in hangt verwijderen om niet in de weg te zitten van de 2 voorzijde fans.
ook de processor koeling moet nog even beter maar zit even met de hoogte die ik maximaal kan benutten omdat de voeding daarvoor langs komt.
wat zijn jullie meningen/ideen???

Als eerste alle kabels weg werken om de airflow te verbeteren. Vervolgens een fan voor in de kast aan de onderkant en achter in de kast aan de bovenkant. Dit zodat de lucht altijd één kant op gaat.

kabels is inderdaad een goed punt wat ik niet genoemd had.
ik wil die namelijk nog vervangen door iets anders, ronde oid.
boven achterin heb ik geen ruimte, de voeding wordt daar weer geplaatst vandaar dat ik aan de bovenkant zat te denken, ook omdat de warme lucht van nature op wil stijgen.

Misschien boven budget, maar koop een goede kast, met 2 120mm ventilatoren, een voor, en een achter, vaak zit dan ook de voeding niet meer voor het moederbord, en is de airflow veel en veel beter, tevens kun je dan ook, de kabels boven het moederbord, eventueel naast de 5,25" drives kwijt, die kun je daar met tireribs vastzetten, en vaak hebben ze ook een 3,25" drivebay, waar je de rest van de kagels langs kunt geleiden, met tireribs.

ik heb diverse kastjes bekeken maar een kast met een beetje leuke koeling voorin en achterin zoals jij beschrijft heb ik niet gezien.
misschien heb je een paar voorbeelden?
ik wilde het nieuwe systeem hier namelijk ook in gaan bouwen over een paar maanden.

Een anders kast is inderdaad geen slecht opties. Een fan aan de voorkant boven in lijkt mij niet zo`n goed idee dit omdat er dan totaal geen ariflow meer inzit. De warme lucht van je CPU zal dan minimaal worden afgevoert.

Een fan aan de voorkant boven in lijkt mij niet zo`n goed idee dit omdat er dan totaal geen ariflow meer inzit. De warme lucht van je CPU zal dan minimaal worden afgevoert.

dat was ook niet de bedoeling, voorin laag aanvoer, bovenin afvoer.
ik sta open voor een paar goede kastjes qua koeling.

Een front ventilator zit altijd onder, uitzonderingen daar gelaten, en koelt tevens de harde schijven, die in de 3,5" bay hangen.

Antec heeft ze, alleen vaak met 1 achter, en 1 voor als optie, 3R System heeft ze, Thermaltake heeft er een paar, vaak zonder voeding, maar dat is geen probleem, die heb je al.

vergeet chieftech niet ook mooie kasten met vaak
meer dan genoeg invoeren en afvoeren van lucht.
ik zelf heb de Chieftec CA-01B-B-SL-OP Bigtower.
er zijn 3 92mm fans voor intake 1 in de zijkant in de buurt van pu voor afzuigen.
dan nog 2x 120mm achterzijde.
window en fans zijn optioneel trouwens zeg het er ff bij.
verder is deze erg ruim en heeft veel drivebays zo wel voor 3half als dvd/cdrom schachten

Een mini tower is eigenlijk per definitie een slechte kast voor een goede airflow, immers alles zit zo dicht bij elkaar dat de luchtstromen bijna altijd ergens door gehinderd worden
Voorbeelden van wat kasten met een betere airflow.
http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=TQXC56&showTechData=true
http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=TQXC14&showTechData=true
http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=TQXM30&showTechData=true
http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=TQXM16&showTechData=true

En zo zijn er nog vele meer te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan