Koeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

craigy

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2007
hoe kan je ervoor zorgen dat je cooler sneller gaat draaien zodat de processor minder heet wordt:D

je heb wel koelers die het kunnen maar dat zijn geen standaard koelertjes die amd/intel,
bij de cpu leveren.
deze kan je dan met een fan controller bijregelen.
het beteken dan wel hoe sneller de fan draai hoe meer geluid je krijgt.

je heb wel koelers die het kunnen maar dat zijn geen standaard koelertjes die amd/intel,
bij de cpu leveren.

Dus : een betere koeling kiezen

bij de cpu leveren.

ik denk als bv.je koeler standaard 2700 toeren draait wel je toerental kan verminderen maar niet vermeerderen

De warmte/toerental verhouding kun je in de meeste gevallen perfect regelen met SpeedFan. Lees dit maar eens door.

ik denk als bv.je koeler standaard 2700 toeren draait wel je toerental kan verminderen maar niet vermeerderen

kan dus wel met de thermaltake versie die draai standaard 2800 en gaat tot 5500 prms
dus een fan gard is aan te raden ;)

mij proccesor is min 48 max 57 graden na halo combat evoled online
en mij coller draait rond de 4100rpm is dat go0ed

Het lijken mij geen verkeerde waarden, wellicht dat de geluidsproduktie wat aan de hoge kant is, maar dat is aan jou of je dat ook wenst:)

maar is er geen programmatje waarmee je de snelhied van de ventilator kan regelen :D

Er zijn wél programma's die dat kunnen, alleen zorgen die programma's ervoor dat de snelheid lager word, en dus je processor warmer

Je hebt nog geen bevredigend antwoord gekregen dus: Je voeding levert grofweg 2 spanningen (voltages) 5 volt en 12 volt.
Als je ventilator op 5 volt is aangesloten dan zou je kunnen proberen om deze op 12 volt te zetten.
Is deze dus aangesloten op 12 volt dan kan deze niet meer op een hoger voltage worden gezet, de ventilator kán dan simpelweg niet sneller draaien, ook niet met programmatuur;)

(nog even een snel rekensommetje: stél dat je fan dus op 5 volt zou draaien (met 4100 rpm..) en als je deze dus op 12 volt zou zetten krijg je het volgende toerental(rpm):
12x4100 delen door 5= 9840 rpm....)

Wil je dus echt lagere temperaturen dan zul je de pckast in de koel of vrieskast moeten zetten, óf wellicht zoals meerdere al hebben aangegeven, andere (betere) koeling aan te schaffen. Ja kan echter simpelweg niet een andere koeler er op zetten, door de verschillende sockets zijn er inmiddels honderdern koelers op de markt gebracht.

Wil je dat we mee gaan denken aan een betere koeling dan hebben wij ook meer info nodig:

- welk moederbord heb je(merk en type)
- welke processor heb je(type en snelheid)
- en ben je de boel aan het overklokken???

Laatst bewerkt:
Heel Bedankt voor het antwoord:thumb:

Proccesor amd atlon 2800+ 2083mhz overgeklokt naar amd athlon xp 3000+ 2215mhz
moederbord:asrock k7s41

Als u meer wilt weten vraag maar raak:D

ik heb gewoon een standaard coeler maar ik zelf meeer te denken aan een system fan :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan