Koelingsventilator blijft op 1500 rpm

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikself

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2001
Allereerst wil ik iedereen een gezond 2007 toewensen! :)

Enkele maanden geleden heb ik (onder garantie) een nieuw moederbord in m'n computer gekregen, omdat ik geen geluid meer had.

Computer loopt als een trein, geen enkel probleem, alleen valt me iets op als ik met Everest kijk naar de cpu-koeling en het aantal rpm's. Deze blijft (ook bij 0 - 1% cpu-gebruik) rond de 1500 schommelen.

Met m'n oude moederbord viel het aantal rpm's (als de cpu weinig te doen had) terug naar zo'n 700 rpm, maar nu blijft ie altijd rond de 1500 rpm hangen.

Kan ik dit (in de BIOS wellicht) beïnvloeden?

Gegevens Everest:

Veld Waarde
Sensoreigenschappen
Sensortype Winbond W83647HF (ISA 290h)
GPU sensortype Driver (NV-DRV)

Temperaturen
Moederbord 65 °C (149 °F)
CPU 43 °C (109 °F)
Aux 46 °C (115 °F)
GPU 46 °C (115 °F)
Seagate ST3250823AS 31 °C (88 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 1507 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.03 V
Aux 3.78 V
+3.3 V 3.31 V
+5 V 5.56 V
+12 V 12.77 V
-12 V 1.95 V
-5 V 2.64 V
+5 V Standby 5.02 V
VBAT Batterij 3.20 V
Debug Info F FF 70 FF
Debug Info T 65 43 46
Debug Info V 99 EC CF CF D2 CD CE (01)

Je zult nauwelijks iets horen bij 1500 Rpm. Wat me wel opvalt is de weergegeven temperatuur bij Moederbord. Meestal is in een systeem de temperatuur van de CPU het hoogste. In de BIOS kun je soms bij Lowest Fanspeed kiezen voor Low of Out. Maar dat wil niet zeggen dat je systeem dat ook altijd zal volgen.

Je zult nauwelijks iets horen bij 1500 Rpm. Wat me wel opvalt is de weergegeven temperatuur bij Moederbord. Meestal is in een systeem de temperatuur van de CPU het hoogste. In de BIOS kun je soms bij Lowest Fanspeed kiezen voor Low of Out. Maar dat wil niet zeggen dat je systeem dat ook altijd zal volgen.

Is de temp van het MB te hoog dan? Zolang ik de pc heb staat ie op die waarde, maar zou dat dan de reden kunnen zijn dat t onboard geluid het bij het oude MB begaf?

Waar moet ik de BIOS dan op instellen, op Low?

Je zou om te beginnen PC Wizard 2006 moeten downloaden. Dan krijg je wat uitgebreidere informatie dan in Everest (die langzaamaan wat veroudert, omdat hij niet meer wordt ondersteund).

In de BIOS kun je wellicht (niet iedere BIOS is hetzelfde ingedeeld) kijken in het menu Advanced, submenu Fan Control Configuration. In een ander submenu daar staat misschien Hardware Monitoring, waar ook temperaturen worden vermeld.

Ik zou op de website van de fabrikant van je moederbord op zoek gaan naar een (technische) beschrijving. Daar worden de plaatsing van de thermo-sensoren vaak nauwkeurig weergegeven met een toelichting op de juiste wijze van interpreteren van weergegeven waarden.

NB: ondersteunt je processor Hyper Threading Technology en is dat Enabled in het Main-menu van je BIOS?

Bedankt voor je reply!:) k zal even verder neuzen. Ben al ff in de BIOS geweest, maar kan nergens iets instellen qua temps.....voor zover ik t kan bekijken.

HTT wordt niet ondersteund.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan