Koelpasta laptop vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassie9

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

Mijn laptop is inmiddels bijna 3 jaar oud en de FAN heeft de laatste tijd meer moeite nodig de CPU te koelen. Ik heb de laptop de afgelopen jaren een aantal keer laten doorspuiten met een luchtcompressor, dus als het goed is bevindt er zich weinig stof in de ventilator. Daarom verdenk ik de koelpasta.

Ik heb nog Arctic Freezer koelpasta van mijn build van vorige maand liggen en dacht eraan de bestaande koelpasta (of wat daar überhaupt van over is, ben benieuwd) daarmee te vervangen. Ik heb daarnaast ook deze mooie instructievideo gevonden: klikkerdeklik!

Nu heb ik een paar vragen:
1. Kloppen mijn vermoedens?
2. Moet ik bepaalde onderdelen anders behandelen dan tijdens het bouwen van mijn desktop?
3. Zijn er nog essentiële tips of dingen die ik snel over het hoofd zou kunnen zien?

Alvast bedankt!

ASUS X53SD-SX209V met een Intel Core i5 2450M, 8GB RAM, Samsung EVO 840 250GB, NVIDIA GeForce 610M en één FAN.

Temps: 40 idle, 40-55 load, 70-80 gaming, 85 graden stressed. Van deze temps kon ik vorig jaar makkelijk 5-10 graden af tellen.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Neem aan dat je met het uitblazen je notebook niet open hebt gehad daarom denk ik dat controle op stof je even beter kan doen door hem even open te maken. dat zou ik eerst even doen voordat je koelpasta gaat vernieuwen.

Een hele mooie en duidelijke video, soms zitten er ook thermo-pads tussen ipv koelpasta..
Misschien dat je daar rekening mee moet houden..
In ieder geval heel veel succes!

Ik zal inderdaad eerst kijken naar stof. Mocht er inderdaad een hoop stof inzitten, dan laat ik de koelpasta met rust.

Verder zag ik nog een andere video waar de koelpasta werd vervangen en daar zag ik dat ASUS koelpasta heeft gebruikt en geen thermal pads:).

Heb inmiddels de hele laptop open gehad. De koelpasta was versteend en de heatpipe zat vol met stof. Ik heb de koepasta vervangen (na drie kwartier boenen :() en de heatpipe en ventilator helemaal schoongemaakt. De temperaturen reageren goed op de versnelling van de FAN. Ik kan inmiddels weer 10 graden van mijn vorige resultaten afhalen:D.

De behuizing en toetsenbord kreeg ik verschrikkelijk moeilijk los. Uiteindelijk klikte het allemaal weer vast;).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan