koffieschade macbook

Status
Niet open voor verdere reacties.

1aoosterh

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2013
Berichten
8
Beste mensen,

Na een ongelukje met een koffiekop, bleek de macbook van mijn vrouw ook in de door mij verspreide koffie te staan (zwarte koffie, zonder suiker en melk). Daarna kreeg ze hem niet meer aan de praat.

Ik las ergens een advies om de computer onmiddellijk af te koppelen van de stroom en de batterij eruit te halen. Dat hebben we meteen gedaan. We weten niet eens 100% zeker of ie het niet meer doet (kan ook zijn dat hij nog aan het opstarten was of iets dergelijks), maar het leek ons verstandiger hem sowieso eerst niet meer aan te zetten. Ik heb hem in de positie van een omgekeerde V op de grond gezet (ook dat las ik ergens) met een föhn op anderhalve meter afstand, met het idee dat dat toch het drogen versnelt.

Is het nu verstandig om hem overmorgen weer aan te zetten, of is het verstandiger om de harde schijf eruit te halen en te proberen die data nog te recupereren? Kan de harde schijf verder beschadigen als we hem aanzetten, bijvoorbeeld bij kortsluiting.

Het is ook weer niet zo dat er een enorme hoeveelheid koffie in beland is, misschien zelfs maar een paar druppels.

Hebben jullie nog tips? Het is ongelofelijk dom, dat weet ik. Ik zou het ook jammer vinden als mensen meteen beginnen over back ups en dergelijke. De meeste data zijn elders opgeslagen, maar toch heeft het recupereren van de data prioriteit op het behoud van de macbook (die al zes jaar oud is).

Weet iemand welke behuizing ik zou moeten hebben om een macbook weer aan te sluiten. Kan dat ook op een gewone pc en welke stappen moeten daarvoor gezet worden?

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik kan me voorstellen dat forumleden vermoeid raken door dit soort vragen, maar alle hulp is welkom.

Met hartelijke groet,

A. Oosterhooff
 
Persoonlijk zou ik met de macbook naar een Apple store gaan.
Vertel er ook uitgebreid je verhaal en hopelijk kunnen ze jou daar verder helpen.
Veel succes ermee!

Greets
 
Hallo

"Daarna kreeg ze hem niet meer aan de praat."

Is dus overduidelijk wel vocht in gekomen ....

Indien je op tijd alles spanningsloos zet , kun je verdere nutteloze schade beperken.

Het gewoonweg op laten drogen ,in de hoop van .... zou ik persoonlijk nooit doen.

Persoonlijk droog ik alles zo snel mogelijk (liefst onmiddelijk) d.m.v. luchtdruk "compressor".

Zo ben ik zeker dat er onder de i.c.'s , etc .... zich geen vocht meer bevindt...

Uiteraard dient er hiervoor meestal wel het een en ander worden gedemonteerd... , ik weet niet hoe handig je hierin bent.

Als alles droog is , voor de veiligheid nog enkele uren in de oven op een zeer lage t° --> +/- 45°c.

Uiteindelijk komt het hier op neer ... zo snel mogelijk aktie ondernemen , elke minuut dat het vocht het motherboard kan corroderen is er een te veel.

peter
 
Persoonlijk zou ik met de macbook naar een Apple store gaan.
Vertel er ook uitgebreid je verhaal en hopelijk kunnen ze jou daar verder helpen.
Veel succes ermee!

Greets


Hoi, enig idee wat de kosten tegenwoordig zijn voor een simpele reparatie via Apple ?
Macbook is zes jaar oud dus ik zou inderdaad zelf eerst aan de slag gaan.
 
Hoi, enig idee wat de kosten tegenwoordig zijn voor een simpele reparatie via Apple ?
Macbook is zes jaar oud dus ik zou inderdaad zelf eerst aan de slag gaan.
Ik weet zelf ook wel dat de prijs zeer hoog kan oplopen, maar ik zou dit persoonlijk doen.
ik ben iemand die liever het zekere voor het onzekere neemt ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan