• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom 3 moet tekst uit kolom 2 bevatten en anders uit kolom 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuutje1

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2020
Hallo,

Ik ben op zoek naar de volgende formule:

3 kolommen
(1) Voorraad - (2) leverdatum - (3) levertijd

In die kolommen staat:
(1) Voorraad: 0 of 1
(2) Leverdatum: vanaf: 3-8-2020 of 9-12-2020 etc. (deze datums verschillen per cel) kan ook geen datum bevatten en dus leeg zijn.
(3) Levertijd:
Als er in kolom (1) een 0 staat dan moet er in deze kolom (3) "Uitverkocht" komen te staan.
Als er in kolom (1) een 1 staat dan moet er in deze kolom (3) "Binnen 3 dagen" komen te staan.
Als er in kolom (2) een leverdatum staat bijvoorbeeld "vanaf 3-8-2020" dan moet deze tekst in deze kolom (3) komen te staan. Er staat alleen tekst in deze kolom als er ik kolom (1) een 0 staat.

Tot nu toe heb ik de volgende formule voor in kolom (3):
=ALS([@[Voorraad]]=0;"Uitverkocht";"binnen 3 dagen")
Maar als er dus in kolom 2 een vanaf tekst staat, dan komt deze nog niet in kolom (3)
Hoe krijg ik die laatste eis nou in de formule?

Laatst bewerkt:
=ALS(Kol1=0;"Uitverkocht";ALS(EN(Kol1=1;Kol2="");"Binnen 3 dagen";Kol2))
Kol3 op datum format zetten

Hallo Jean-Paul,

Helaas werkt uw formulie niet.
Als er een tekst in kolom 2 staat wordt deze niet overgenomen in kolom 3. Er blijft daar dan uitverkocht of binnen 3 dagen staan...
Er kan alleen tekst in kolom 2 staan als er in kolom 1 een 0 staat...

Inderdaad. Zonder voorbeeldbestand blijft het gokken.

Dus Tuut: welkom, lees dit nog eens door: https://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5. Plaats daarna een Excel voorbeeldje en je hebt waarschijnlijk binnen 10 minuten een correct antwoord.

Laatst bewerkt:
Owh sorry sorry sorry.

Hierbij het voorbeeld bestandje

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Jean-Peal
Ik zie dat u gewerkt hebt met cellen ipv. kolommen.
De lijst waar het om gaat wil nog wel eens van lengte veranderen vandaar dat ik graag kolommen willen selecteren.
Dus ik heb uw formule aangepast
van: =ALS(EN(A12=0;B12="");"uitverkocht";ALS(EN(A12=1;B12="");"op voorraad";"Vanaf: " &TEKST(B12;"dd/mm/jjjj")))
Naar: =ALS(EN(C:C=0;D:D="");"uitverkocht";ALS(EN(C:C=1;D:D="");"op voorraad";"Vanaf: " &TEKST(D:D;"dd-mm-jjjj")))
En die werkt.

Dus bij deze hartelijk bedankt voor de snelle hulp!!!!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Toch nog een vraagje...
Wat nou als:
In kolom 1 staan woorden zoals Baltimore 2-seater ALR (2002) en Baltimore 2,5-seater ALR (3002) Bengasi (013) Grijsblauw (13) en Ruud
Als in kolom 1 de woordjes: Baltimore en/of Ruud, voorkomen, moet in kolom 4 komen te staan: binnen 6-8 weken
Hoe wordt die formulie dan?

Ik heb het voorbeeld in de bijlage aangepast

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een nieuwe waar ik niet uit kom vanwege als er een bepaald woordje in staat...

Als er in kolom C een 0 staat en kolom D is leeg dan moet er in kolom D: onbekend, komen te staan.
Als er in kolom C een 0 staat en kolom D het woordje vanaf, bevat, dan moet deze tekst blijven staan in kolom D. Achter het woordje: vanaf, staat telkens een andere datum, maar het woordje: vanaf, blijft wel hetzelfde)
Als er in kolom C een 0 staat en kolom B het woordje: baltimore, bevat, dan moet er in kolom D: binnen 6-8 weken, komen te staan. Achter het woordje: baltimore, staat telkens een andere tekst, maar het woordje: baltimore, blijft wel hetzelfde)
Als er in kolom C een 1 staat en kolom D is leeg dan moet er in kolom D: binnen 14 werkdagen, komen te staan.

Bijlagen

Je mag voor bovenstaande ook gerust een nieuwe vraag openen hoor.

In kolom D staat nergens in een cel het woordje vanaf, dat is meegegeven in de opmaak van het getal. Een formule-optie kan dan niet... Mag de voorwaarde ook zijn dat er een getal (=datum) in D3 moet staan? Zo ja kom ik met jouw voorwaarden op deze formule uit:
Code:
=ALS(EN(C2=0;D2="");"onbekend";ALS(ISGETAL(D2);"vanaf: "&TEKST(D2;"d-m-jjjj");ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("baltimore";B2));"binnen 6-8 weken";ALS(EN(C2=1;D2="");"binnen 14 werkdagen";""))))
Als aan geen van de voorwaarden wordt voldaan blijft de cel leeg.

Laatst bewerkt:
Ah, ja dat klopt ook, sorry, die kolom is nu opgemaakt als: Cellen opmaken - aangepast - "vanaf: "d-m-jjjj"
In het orginele bestand is die kolom namelijk opgemaakt als: Cellen opmaken - standaard. Er staat dan bijvoorbeeld: 20210731 , dit is ook de datum maar dan anders geformuleerd.
Het uiteindelijke resultaat moet wel worden: vanaf: 31-7-2021

Voldoet de formule in #14?

Ik zie het... ik heb een aanpassing gedaan aan de volgorde van de ALS-functies:
Code:
=ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("baltimore";B2));"binnen 6-8 weken";ALS(EN(C2=1;D2="");"binnen 14 werkdagen";ALS(EN(C2=0;D2="");"onbekend";ALS(ISGETAL(D2);"vanaf: "&TEKST(D2;"d-m-jjjj");""))))
Nu zou het wel goed moeten gaan. Zie ook bijlage.

Bijlagen

Je formule is op basis van cellen?
Als ik in mijn bestand, waar het in moet uiteindelijk, kijk naar rij 255 ik dan zie ik dat je formule wordt toegepast op basis van cel 261 en niet op cel 255.

Kun je de formule aanpassen dat dit alleen op de kolommen gebaseerd wordt en niet op cellen?

Natuurlijk op cellen. Formules werken met cellen...

De verwijzingen moet je zelf goed zetten in je bestand. Alles verwijst naar kolommen op dezelfde regel. Dus als in de formule op regel 255 staat dat hij naar regel 261 verwijst heb je iets niet goed aangepast naar je eigen situatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan