• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom A splitsen

• Onderwerp starter Onderwerp starter MMV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MMV

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2008
Beste allen,

Dit is mijn tweede vraag die ik hier vandaag post.

Ik heb alleen het vermoeden dat deze zelfs voor de gevorderden wat problemen gaat opleveren ;)!

Ik ben nog steeds bezig met het maken van een woordenboek. Hier heb ik bronbestanden voor. Als bijlage een voorbeeld.

Deze informatie is rechtsreeks vanuit een PDF document erin gezet en gefilterd. Nu wil ik de Nederlandse en Engelse termen in een aparte kolom met ook nog eens de omschrijving ernaast.

De omschrijving staat echter in aparte rijen. deze zouden moeten worden samengevoegd.

Het unieke element is mijn inziens: "):" Hier eindigt een woord namelijk mee.

Zou iemand hier zijn professionele mening over kunnen geven?

Bijlagen

Een aanzet, niet helemaal dekkend, maar in ieder geval op een belangrijk deel werkend:
Code:
=ALS(RECHTS(A1;2)<>"):";"";ALS(RECHTS(A6;1)=".";A2&" "&A3&" "&A4&" "&A5&" "&A6;ALS(RECHTS(A5;1)=".";A2&" "&A3&" "&A4&" "&A5;ALS(RECHTS(A4;1)=".";A2&" "&A3&" "&A4;ALS(RECHTS(A3;1)=".";A2&" "&A3;ALS(RECHTS(A2;1)=".";A2))))))

Rob dank voor je reactie.

Maar ik denk niet dat ik er met een geneste ALS functie kom. De grote beperking is namelijk dat er niet meer dan 9 in kunnen.

En aangezien de omschrijvingsregels heel divers zijn is hier geen pijl op te trekken.

Ik heb het gevoel dat dit niet kan zonder VBA te gebruiken. De omschrijvingen zou ik graag verwijderd zien vanuit kolom A.

Met 10 regels VBA:

Code:
Sub woordenboek()
  sq = Sheets("Blad1").Columns(1).SpecialCells(xlCellTypeConstants)
  For j = 1 To UBound(sq)
    c0 = c0 & IIf(InStr(sq(j, 1), "):") > 0, "#", "") & IIf(InStr(sq(j, 1), "):") > 0, Replace(Replace(sq(j, 1), "(", "|"), "):", "|"), sq(j, 1))
  Next
  sq = Filter(Split(c0, "#"), "|")
  For j = 0 To UBound(sq)
    With Sheets("Blad2")
      .Range(.Cells(j + 1, 1), .Cells(j + 1, 3)) = Split(sq(j), "|")
    End With
  Next
End Sub

Ultra Mega Gaaf!

Ik hoop dat ik dit niveau VBA schrijven ooit nog eens onder de knie krijg!

Mensen bedankt voor jullie input!

Groeten vanuit het Westland! Ik sluit de vraag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan