• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom berekenen - totalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AbbyFedPol

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2010
Berichten
13
Dag,

ik ben bezig met een berekening te maken.
In mijn tabel staat in kolom 1 "de datum" - automatisch verschijnt in kolom 2 "de dag van de week".
Op die manier is het makkelijk te weten wanneer bepaalde dingen op bvb maandag, of dinsdag of een andere dag gebeurd zijn.
Nu wou ik een formule maken om te zien hoeveel zaken er gebeurd zijn op bvb maandag of dinsdag of een andere dag van de week.
Ik dacht om gewoon alle cellen met de dag van te week te selecteren en daarin dan de formule =aantal(D4:D47;"maandag") ... echter ... dit werkt niet jammer genoeg.

Heeft er iemand een idee hoe ik toch een soort van berekening kan maken om onmiddellijk te zien hoeveel zaken er op maandag of dinsdag of een andere dag plaatsgevonden hebben ?

Alvast bedankt !
 
Waarschijnlijk staat er bij de dag een datum ingevuld met als celeigenschappen "dddd" ?

Als dat zo is zou je het voor maandag zo kunnen doen.

Code:
=SOMPRODUCT((WEEKDAG($D$4:$D$47;2)=1)*(1))

voor dinsdag de =1 veranderen in =2 , of met celverwijzing werken.

Plaats anders even een voorbeeldbestandje


Niels
 
Gebruik daar zo'n formule voor:

Code:
=AANTAL(WEEKDAG(D11:D18;2);1)

D11:D18= bereik
laatste 1 = dag vd week maandag = 1
 
Laatst bewerkt:
zet in B1 =TEKST(A1;"dddd") in dan naar beneden trekken
en gebruik de functie AANTAL.ALS( ) om de aantallen te bepalen

groet sylvester
 
Ik dank jullie allen ... ik heb uiteindelijk gekozen voor de oplossing van sylvester ... gezien de formule eenvoudig moet blijven (heb collega's die nog minder begrijpen van excell dan ikzelf) ... toch bedankt aan iedereen ... :thumb: :thumb: :thumb:
 
Zet je de vraag dan op opgelost.

Niels
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan