• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolom opvullen met datum tot volgende datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronaldhuisje

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2010
Hallo,

Ik zit met een probleem, ik heb ongeveer 25 spreadsheets van elk ongeveer 3000 rijen. Deze rijen bevatten gegevens van ongeveer 25 dagen. Het aantal rijen per dag is onregelmatig verdeeld.

Een datum wordt alleen in de eerste cel van de desbetreffende dag getoon.

Bijv. één dag bestaat uit 230 rijen, alleen op de eerste rij is nu de datum weergegeven en op de andere 229 rijen niet. In de overige kolommen staan andere gegevens en deze zijn allemaal prima opgevuld.

Om per dag te kunnen sorteren moet ik (volgens mij) de gehele kolom van die dag opvullen met de datum.

Mijn vraag is dus hoe is het mogelijk eenvoudig de datum door te kopieren in de kolom tot dat de volgende datum aanvangt? Zonder dat ik alles handmatig moet kopieren

alvast bedankt vanuit Zuid Afrika

Ronaldhuisje

Selecteer de kolom met de datum.

Ga naar ( Ctrl+G )
Alt S
Lege waarden ( deze keuze zorgt er voor dat alle lege cellen in de kolom geselecteerd worden )
+ pijltje omhoog ( maakt een formule in de eerste lege cel met een verwijzing naar de cel erboven )
Afsluiten met Ctrl Enter ( Hierdoor wordt de formule in alle lege cellen geplaatst.
Als het goed is zijn nu alle cellen gevuld. De kolom moet je nu nog als waarde inkopieren, anders gaat het niet goed met sorteren.

Uitgaande van Rudi's voorbeeld:

Code:
Sub tst2()
  For Each ar In Sheets(1).UsedRange.Columns(1).SpecialCells(4).Areas
    If ar.Cells(1).Row > 1 Then ar.Value = ar.Cells(1).Offset(-1)
  Next
End Sub

Als je de code van snb wil gebruiken moet je er wel voor zorgen dat de celeigenschappen van Kolom A op voorhand ingesteld staan op Datum, anders moet je deze gebruiken
Code:
Sub tst1()
  For Each ar In Sheets("Blad1").UsedRange.Columns(1).SpecialCells(4).Areas
    If ar.Cells(1).Row > 1 Then ar.Value = Format(ar.Cells(1).Offset(-1), "mm/dd/yyyy")
  Next
End Sub

Dank u

Bedankt voor de snelle reacties, had helaas vandaag pas weer internet vandaar de late reactie.

Het heeft mij enorm veel werk bespaard!

Groeten!

Bedankt voor de snelle reacties, had helaas vandaag pas weer internet vandaar de late reactie.

Het heeft mij enorm veel werk bespaard!

Groeten!

Als hiermee je vraag is beantwoord, dan graag je vraag op opgelost zetten (rechts onderaan op de pagina).
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan