• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolom splitsen in meerdere kolommen power query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers,

Via een powerquery splits ik een kolom van Excel van b.v. Dhr. K. de Groot naar 4 kolommen.
Alleen als ik de volgende naam heb Mevr. C. Jansen dan komt de naam in de verkeerde kolom (van het tv)
Hoe kan ik dit met power query oplossen?
Nu splits ik de kolom op elke spatie.

Friend

Bijlagen

Ik heb een poging gewaagd maar begrijp je eigenlijk niet helemaal.
verkeerde kolom (van het tv) ???? Kijkkast kapot?;)
Kan je het bijgevoegde voorbeeldje eens uitbreiden met datgene wat je eigenlijk wilt bereiken?

Bijlagen

met TV zal hij waarschijnlijk tussen voegsel bedoelen.

@emields,
Tja, aanname. Ik ben eigenlijk geïnteresseerd van wat hij nou eigenlijk bedoelt oftewel hoe de indeling dient te zijn.

Misschien?
Heb het voorbeeldbestand van Peter even als basis gebruikt

PHP:
let
    Source = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="TblNamen"]}[Content],
    nCol = Table.AddColumn(Source, "lists", each let s = Text.Split([Naam]," ") in if List.Count(s) = 3 then List.InsertRange(s,2,{""}) else s),
    result = Table.Transpose(Table.FromColumns(nCol[lists]))
in
    result

Beste Peter, Emiels en Jec, bedankt voor jullie reacties. Ben niet thuis achter mijn pc maar waar het omgaat is dat ik het wil opsplitsen in de volgende kolommen: Titel, voorletters, tv ( ja tussenvoegsel) en achternaam. Alleen niet altijd staan deze 4 criteria in de te splitsen kolom, zeker niet als iemand geen tv heeft.
Friend

Nou Friend,
Mijn persoonlijke mening? Dat gaat je met power query never nooit voor 100% lukken. VBA? Ben ik ook bang voor.
Er zoveel diverse titels, voorletters, voornamen, voorvoegsels euhh aantal van tv's📺 samenstelling van achternamen, enz.
In je voorbeeldje gaat het met mijn bijlage dus al mis.
De query van JEC ook geprobeerd. Wat denk je? Helaas dus.

Peter,

Het is inderdaad een lastige. Teveel uitzonderingen/verschillen. Dus daar moet ik maar eens goed over nadenken.
Bedankt voor jullie input.

Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan