• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom telt niet door bij doortrekken (rij moet gelijk blijven)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lansink

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2008
Hallo,

heb mijn probleem al meerdere malen geprobeerd te Googelen, maar zonder resultaat.

Het probleem doet zich voor wanneer ik een tabel met getallen heb die elkaar horizontaal opvolgen, en ik in een volgende tabel de waarden verticaal onder elkaar wil hebben.

Bijgevoegd bestand verduidelijkt misschien eea. Ik wil dat de reeks getallen D5:O5 vanaf cel D14 onder elkaar komt te staan, maar als ik D14 verwijs naar D5 (=D5) en ik trek de cel vervolgens door naar beneden, dan houdt excel de kolom gelijk en wordt de rij doorgeteld. En als ik in D14 de opdracht =D$5 plaats, dan blijft de rij wel gelijk maar wordt de kolom niet doorgeteld/doorgetrokken.
In bereik C14:C25 heb ik de opdracht uit C14 (opdracht =D3) doorgetrokken, en terwijl in C15 dus de waarde uit E3 zou komen te staan, wordt nu de waarde uit D4 over genomen.

Al met al moet bij het doortrekken van de formule de rij gelijk blijven, maar de kolom moet verspringen/elkaar opvolgen/optellen (hoe je het maar wilt noemen).

Bekijk bijlage Kolom telt niet door.xlsx

Of deze in C14 en doortrekken naar rechts en beneden:

Code:
=INDIRECT(ADRES(KOLOM();RIJ(A1)+3))

Zie bijlage met behulp van de volgende formule die je dan naar beneden en naar rechts door kunt trekken.

Let op: er wordt gebruik gemaakt van hulpkolommen en hulprijen.

Code:
=VERT.ZOEKEN(C$12&"&"&C$13;$A$3:$O$8;KOLOM($D1)+RIJ(A1)-1;0)

Bijlagen

Code:
=SOMPRODUCT(($C$3:$C$5=C$13)*($D$2:$O$2=$B14)*($D$3:$O$5))
en als je die vervelende samengevoegde cellen weer gewoon zet en de 1 en de 2 voor elke a, b en C zet kan je ook deze gebruiken:
Code:
=SOMPRODUCT(($C$3:$C$8=C$13)*($B$3:$B$8=$C$12)*($D$2:$O$2=$B14)*($D$3:$O$8))
waarmee je met de cellen C12 en C13 bepaald wat hij optelt.

Succes,

Laatst bewerkt:
Waarom doe je zo moeilijk als gewoon transponeren ook hetzelfde resultaat geeft:
Kopiëer C2:O8 en plakken Speciaal - Transponeren --> Klaar

Dank voor alle antwoorden. Voor alle goeroe's hier misschien een makkelijke oplossing, maar dit vind ik allemaal veel te moeilijk voor een simpel ogend probleem...ik ben vast niet de enige die hier al ns tegenaan is gelopen.

Had gehoopt dat er iets van een instelling was dat Excel herkent of er kolommen of rijen doorgetrokken moeten worden, desnoods dat Excel dit pas herkent als je twee geselecteerde cellen doortrekt. Als ik in dat geval dus C14 en C15 zou willen doortrekken, dat Excel herkent dat de kolom gelijk blijft, maar de regel optelt (niet al te moeilijk lijkt me). Is er een reden dat Excel dit niet kent/kan?

mee eens Cobbe, met één nadeel. Transponeren via kopiëren speciaal heeft tot gevolg dat het niet wordt geupdate wanneer je gegevens in de bron worden geupdate.

Maar de beste oplossing als het maar éénmalig is en je gegevens NIET geupdate hoeven te worden.

Wanneer gegevens wel geupdate worden, kun je de functie Transponeren beter inzetten.

Dank voor alle antwoorden. Voor alle goeroe's hier misschien een makkelijke oplossing, maar dit vind ik allemaal veel te moeilijk voor een simpel ogend probleem...ik ben vast niet de enige die hier al ns tegenaan is gelopen.

Had gehoopt dat er iets van een instelling was dat Excel herkent of er kolommen of rijen doorgetrokken moeten worden, desnoods dat Excel dit pas herkent als je twee geselecteerde cellen doortrekt. Als ik in dat geval dus C14 en C15 zou willen doortrekken, dat Excel herkent dat de kolom gelijk blijft, maar de regel optelt (niet al te moeilijk lijkt me). Is er een reden dat Excel dit niet kent/kan?

Geen reden;) ?

Jawel er is een reden.
Zet er u eens aan om een UDF te schrijven die dit aankan.
Je zal rap zelf inzien waarom dat er niet inzit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan