Kolom Totalen weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertsjelle

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
87
Hallo Allemaal,

Zojuist ben tegen een nieuwe "uitdaging" aangelopen waar ik niet uit kom. Ik het een database met een query. In deze query worden er ook simpelen berekeningen uitgevoerd zoals optellen etc die ik weer terug laat komen in mijn formulieren.

Nu ben ik bezig met een "overzichtsformulier" in dit forumier wil ik de totalen van bepaalde kolommen uit mijn query weer geven. En ook de totalen van waarde die weer afhankelijk zijn van andere kolommen.

BV ik heb in mijn query een kolom met verkoopdatums en een kolom met prijzen van verkochten artikelen. Nu wil ik mijn forumulier het totaal bedrag uit de kolom prijzen weergeven maar ook de som van de verkochten artikelen per datum.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg.

Alvast bedankt.
_____________________

Jelle
 
Hangt er van af met welk soort formulier je werkt? Met een doorlopendformulier moet het volgens mij lukken. Werk je met een doorlopendformulier?
 
Hoi Charles,

Ik ben nog niet zo thuis in Access en weet niet wat een doorlopendformulier is. Ik heb een gegevensformulier en een formulier in kolom vorm. Maar als ik de gegevens uit een doorlopendformulier kan halen dan maak ik deze gewoon aan (zodra ik weet wat voor formulier het is;).)
__________________________________________

Jelle
 
Laatst bewerkt:
Ga in de ontwerpweergave van je formulier naar de eigenschappen van je formulier. Op het tabblad Weergave zie je de eigenschap Standaardweergave. Dez kun je instellen via en pulldownmenu. Kijk maar eens wat er, als je deze instelling wijzigt.

Overigens kun je op onderstaande link een gratiscursus bekijken of gebruiken als naslagwerk en het betreft niet alleen Access versie's:

http://www.gratiscursus.be/
 
Hoi Charles,

Als eerst bedankt voor de link naar de gratis cursus. Ik heb onlangs al een training op CD gevolgd maar daar kwam dit niet aan bod.

Nu heb het formulier omgezet in een doorlopendformulier:). Maar hoe kan ik hierin nu in een veld de totaal som van een kolom uit mijn query weergeven? Of een "voorwaardelijke som". Eigenlijk waar je in excel de "som.als()" functie voor gebruikt.
____________________________

Jelle
 
Hallo allemaal,

Ik ben al iets verder. Volgens diverse websites zou het moeten lukken door de onderstaande formulie toe te passen in de Expressiebuilder van een textveld. Blijkbaar toe ik toch iets niet goed:confused:. Weet iemand wat ik fout doe?


Voor de som van alle bedragen uit de tabel omzet (de tabel omzet staat in query1):
Sum(Query1!omzet)

Voor de som van alleen de bedragen van maart:
Sum(IIf(Query1!maand="maart", Query1!omzet, 0))

Alvast bedankt!
__________________________

Jelle
 
Als je een tekstveld in de voettekst van je formulier zet, moet deze formule het totaal berekenen van een bepaald veld:
=Som([omzet])
Er vanuit gaande, dat Query1 de basis is van het formulier. Op vergelijkbare wijze kun je met DSom('[Veld]";"[Query]";"[Maand]="'Maart'") een totaal voor Maart moeten opleveren. Waarom gebruik je voor de maandtotalen niet een kruistabel? Ben je in één keer klaar...

Michel
 
Ocafish,

Bedankt voor je reactie. De optie van de formule in de voettekst van formulier heb ik niet werkend gekregen. Maar de optie met de kruistabel werkt prima:thumb:. Het is niet helemaal wat ik in gedachte had maar de optie met de grafieken ben ik gelijk al bij mijn next-step. Dit gaat me een hoop tijd schelen:D.

Bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Wat lukt er niet met de formule in de voettekst? Misschien is het wel op te lossen.

Michel
 
Hoi Octafish,

Ik heb in de voettekt van het formulier een tekstvlak aangemaakt. In dit tekst vlak heb ik in de expressie builder de formule "=Som([omzet])" gebruikt. Waarbij Omzet de naam is van van de kolom/veld met alle omzetten.

Vervolgens gebeurt er niks:confused:

Misschien dat ik nog iets moet aanpassen?
_______________________________

Jelle
 
besturingselementbron

Probeer het eens met de besturingselementbron (in eigenschappen van veld omzet: 2e tabblad "gegevens" - 1e regel) ipv naam vh tekstvak (4e tabblad - 1e regel).

Als besturingselementbron = omzet, dan =Som([omzet])
Met queries wil het veld nog wel eens Expr1 heten... :)
 
Greenery80 bedankt voor het reageren.

Ik heb de tip uitgeprobeerd. In mijn database werkte het niet:confused:.

Om het probleem duidelijk te maken wilde ik een voorbeeld maken. Tot mijn verbazing werkte je tip in het voorbeeld wat ik aan het maken was wel:eek:

Waarschijnlijk dat er iets niet goed zit in mijn huidige database. Hebben jullie misschien tips waar ik het in moet zoeken. De som dit ik wil maken is een veld met het kenmerk Value en is een "dump" uit een excelsheet.
_________________________________________

Jelle
 
huh

ik heb even een paar keer aan mn voorhoofd gekrabd, maar ik ben even verbijsterd. :confused:

Als jij letterlijk de besturingselementbron hebt gepakt. Dan zou hij het moeten doen...
De besturingselementbron kan bijvoorbeeld zijn:
= [omzet] + 25

En dan bij totaal veld:
= Som([omzet] + 25)

Som werkt ook als het gegevenstype tekst is in de tabel (waar de dump gegevens in staan). Er kan zelfs 125,00 in staan...

Ik ben helemaal verbaasd dat het voorbeeld dat je wou maken wel werkte...
Heb je wel de volgende stappen gevolgd bij het voorbeeld maken?:
- kopieren als nieuwe db (niet een nieuwe db maken)
- onnodige tabellen, queries, formulieren en rapporten verwijderen
- opslaan in 2000 of 2003 format (ivm geen 2007)
- comprimeren en herstellen
- en natuurlijk checken of probleem nog bestaat... :)
 
Controleer eerst eens je tabel, en kijk of alle velden wel correct zijn gevuld. Je kunt bijvoorbeeld een query maken, waarbij je een berekening doet met dat veld. Als je goede numerieke waarden er in hebt staan, krijg je netjes een uitkomst. Verschijnt er her en der een foutmelding, dan heb je iets in het veld staan dat niet deugt. Dan gaat je som in het formulier ook niet werken.

Michel
 
Ik heb de fout gevonden

Greenery80 & Octafish,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een tijd de fout lopen zoeken en heb hem gevonden. Ik had de naam van de kolomvelden in het formulier aangepast. Vervolgens heb ik de naam van het veld gebruikt uit het formulier gebruikt ipv de naam uit de query in de som formule.

Octafish ik had beter je slogo in je handtekening moeten lezen.:eek:

Bedankt voor jullie hulp.
________________________

Jelle
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan