Kolom verberen/weergeven in subform met checkbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jackson1

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2009
Hallo,

Ik heb in access formulier gemaakt met hierin een subformulier. Nu wil ik in het formulier een checkbox waarmee in het subformulier bepaalde kolommen kan verbergen en weer kan laten weergeven. Weet iemand de VBA code die ik hiervoor moet gebruiken?

Het uiteindelijke resultaat moet zijn dat ik bepaalde kolomen kan verbergen om alleen de data te zien die op dat moment relevand is.

Alvast bedankt.

Code naar kolom in subform ontbreekt nog

Hallo,

Ik ben de afgelopen uren al iets verder gekomen.

Met de onderstaande code kan ik het hele subformulier verbergen:confused: (zie de onderdaande code). Alleen ik wil maar 1 kolom verbergen. Ik kom er alleen niet achter hoe ik een "verwijzing" moet maken naar een bepaalde kolom in subform1. Het zal ongetwijfeld een aanvulling zijn achter Subform1 maar ik kom er maar niet achter.

Private Sub Vinkbox1_Click()

If Vinkbox1 = True Then

Me.Subform1.Visible = True

Else

' nog invullen
Me.Subform1.Visible = False

End If

End Sub

Iemand een sugestie?

Je werkt dus met een Hoofd- en Subformulier. Welk soort formulieren gebruik je hiervoor? Als je subformulier een "Gegevensblad" formulier is, kun je via een rechtermuisklik en optie "Kolom zichtbaar maken ..." toch al kolommen verbergen en zichtbaar maken.

Charles,

Je hebt gelijk op deze manier kan je inderdaad de kolomen verbergen of zichtbaar maken.

Ik wil alleen dat de gebruiker het via een vinkje in een checkbox kan doen. Dit is veel makkelijker uit te leggen even overzichterlijker.

Maar toch bedankt voor je poging.

Gebruik onderstaande code bij het klik event van een selectievakje.

Code:
If MijnSelectieVakje = True Then
NaamSubformulier.Form.KolomNaam.ColumnHidden = True
Else
NaamSubformulier.Form.KolomNaam.ColumnHidden = False
End If

Zie voorbeeld in de bijlage. Open formulier Kolommen en selecteer de selectievakjes.

Bijlagen

Charles Bedankt

Charles,

Bedankt voor je hulp het werkt:D:D
Dit scheelt me een hoop tijd:thumb:

Is er ook een mogelijkheid om hierin een standaard optie aan te geven bv. standaard aangevinkt ?

Tot zover heb ik er mijn voordeel al mee gedaan.:thumb:

Groetjes Ronald

Jazeker is die er. Kijk maar bij de eigenschappen van een selectievakje. Daar kun je een standaardwaarde opgeven. -1 is aangevinkt en 0 is niet aangevinkt. Let wel je zal alle code ook aan moeten roepen bij de eigenschap "Aanwijzen" van het formulier.

Bakkie bedankt zover, ik heb het ook geprobeerd met true en false.
Maar nu wil ik eigenlijk dat hij bij formulier openen de aangevinkte kolommen dan ook verbergt.

:cool:

Zoals Charles zegt moet je inderdaad ook de code aanroepen hiervoor kun je onderstaande code gebruikt.

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)

Call naam checkbox_Click

End Sub

Verbergen van aangevinkte kolomen

Ronald,

Hiervoor kun je de onderstaande code gebruiken:

Private Sub NaamCheckbox_Click()

If NaamCheckbox = True Then

Me.NaamSubFormulier.Form.NaamKolom.ColumnHidden = False

Else

Me.NaamSubFormulier.Form.NaamKolom.ColumnHidden = True

End If

End Sub

Succes.

Jelle

Call checkbox bij openen

:rolleyes:Heb je ook al de geprobeert om de checkboxen aan de roepen bij het openen van het formulier? (zie onderstaande code)

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)

Call naam checkbox_Click

End Sub

Anders zou ik het ook niet weten. Ik heb nog niet zoveel access ervaring, maar ik had vorige week het zelfde probleen. misschien dat iemand anders het weet.

Die is er wel, maar die moet je in VBA opbouwen. Daarbij moet je door alle objecten heel loopen, dus het scheelt als je ze standaardnamen geeft, als Week1, Week2.. Week52.

Michel

Beste OctaFisch,

Had jij nog een idee hoe dit te programeren is... zelf kom ik er verder mee als ik een voorbeeld heb....vandaar dat ik een junior ben :rolleyes:
Ik heb de weken als volgt staan:

Kw1
Kw2
Kw3
enz.. tot en met Kw52

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan