• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom vergelijking

Status
Niet open voor verdere reacties.

jansen010

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2008
Hallo,

Ik wil graag gegevens vergelijken tussen twee kolommen, en in zoverre kijken of de gegevens uit de ene kolom ook voorkomen in de andere kolom

voorbeeld:

kolom a kolomb
artikel (57891) zwart 57891

etc etc.

Ik wil eigenlijk dan kijken of gegevens in kolom b ook voorkomen in kolom a en hoe ik dan eventueel dubbele gegevens kan opsporen en eventueel verwijderen.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Alvast bedankt voor de hulp:thumb:

Even zoeken

Als je de Zoekfunctie van dit formum gebruikt en zoekt op "kolommen vergelijken" dan vind je heel veel informatie, o.a. deze.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.
Niet helemaal.

Gaat het om de artikelnummers alleen of speel de kleur ook 1 of andere rol?
Zijn deze artikelnummers in een bepaalde opmaak?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Nee, het gaat alleen om de gegevens, niet om de kleur etc. Ik wil in beeld hebben als een bepaald gedeelte van gegevens in een cel overeenkomt met gegevens in een andere cel.

En het gaat om twee kolommen van duizenden artikelen waarbij gegevens 'dubbel staan'. Die wil ik eruit selecteren/filteren.

Alvast weer bedankt voor het meedenken:thumb::thumb:

Jansen010,

De volgende macro zoekt de gegevens uit kolom B in kolom A en geeft deze in een vrolijk kleurtje weer.

Code:
Sub SearchAinB()
'
' SearchAinB Macro
' Macro created by Rian van Oers
'
Dim RowCol1 As Integer
Dim RowCol2 As Integer

RowCol1 = 1

While (Cells(RowCol1, 1).Value <> "")
  RowCol2 = 1
  While (Cells(RowCol1, 1).Value <> Cells(RowCol2, 2).Value) And (Cells(RowCol2, 1).Value <> "")
    RowCol2 = RowCol2 + 1
  Wend

If (Cells(RowCol1, 1).Value = Cells(RowCol2, 2).Value) Then
    LColorCells = "A" & RowCol1 & ":" & "A" & RowCol1
    Rows(RowCol1 & ":" & RowCol1).Select
    Range(LColorCells).Interior.ColorIndex = 44
    Range(LColorCells).Interior.Pattern = xlSolid
  End If
  RowCol1 = RowCol1 + 1
Wend
'
End Sub

Is dit wat je zoekt??

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Jansen,

Gaat het om een eenmalige actie of voor "altijd". Als het eenmalig is kan je verticaal zoeken gebruiken, als je hier bekend mee bent..Dan zet je gewoon een 1tje in een kolom er achter => verticaal zoeken, vind hij hem zet ie dat 1tje er neer. En met filteren kun je meteen alle 1tje selecteren en vervolgens eventueel verwijderen.. Dit is binnen 2 min gepiept..

Jansen010,

De volgende macro zoekt de gegevens uit kolom B in kolom A en geeft deze in een vrolijk kleurtje weer.

Sub SearchAinB()
'
' SearchAinB Macro
' Macro created by Rian van Oers
'
Dim RowCol1 As Integer
Dim RowCol2 As Integer

RowCol1 = 1

RowCol2 = 1
While (Cells(RowCol1, 1).Value <> Cells(RowCol2, 2).Value) And (Cells(RowCol2, 1).Value <> "")
RowCol2 = RowCol2 + 1
Wend

If (Cells(RowCol1, 1).Value = Cells(RowCol2, 2).Value) Then
LColorCells = "A" & RowCol1 & ":" & "A" & RowCol1
Rows(RowCol1 & ":" & RowCol1).Select
Range(LColorCells).Interior.ColorIndex = 44
Range(LColorCells).Interior.Pattern = xlSolid
End If
RowCol1 = RowCol1 + 1
Wend
'
End Sub

Is dit wat je zoekt??

Beste Rianneke,

Bedankt voor deze macro. Omdat mijn excel-ervaring nog niet zo denderend is, waar zet ik deze macro. Bedankt alvast voor het antwoord.

:thumb::thumb:

Op je vraag "waar zet ik deze macro?"

Even heel simpel:
1) select "tools" -> "macro" -> "record new macro"
2) press "ok".
3) stop weer direct met aanmaken macro door op "stop recording" te drukken.
16ln4lg.jpg

4) select "tools" -> "macro" -> "macronaam van de zojuist opgenomen macro" en druk op "edit".
5) vervang de gepresenteerde code (van "sub" tot "end sub") door de voorgestelde macrocode (van "sub" tot "end sub").
6) opslaan via opslaan knopje.
7) sluit vba.
8) select "tools" -> "macro" -> select "searchAinB"

Let op!!! de macro zoekt de waarden uit kolom A in kolom B en geeft de cellen een mooi kleurtje. Altijd verstandig om even in een proefbestand uitproberen alvorens je het echte bestand overschrijft.

Succes.

Bedankt iedereen voor de uitleg en hulp. Probleem opgelost!

:thumb::o

Beste Rianneke,

Dankjewel voor uw code, het heeft mij wel geholpen, maar helaas werkt de code niet volledig.

Het zoekt namelijk naar woorden die exact overeen komen met elkaar. Woorden die dus beginnen met een hoofdletter, maar eigenlijk wel identiek zijn, wordt genegeerd. :(

Ik heb namelijk twee kolommen, A en B, en beide bevatten een lijst met woorden, ik moet gewoon de "duplicates" eruit kunnen vinden.

Uw code doet voor de rest wel een goede job hoor, alleen als het ook de woorden die beginnen met hoofdletters kon vinden...

Dus vb. huis en Huis

Alvast van harte dank (en als iemand anders mij hiermee kunt helpen, please do)

Het is eigenlijk "not done" om in te springen in een topic van een ander, nog afgezien van het feit dat deze topic al 2,5 jaar oud is.
Omdat deze site ook bedoelt is om te helpen, stuur ik hierbij de aangepaste code.

Code:
Sub SearchAinB()
Dim RowCol1 As Integer

RowCol1 = 1   

Set SW = Range("B:B").Find(Range("A" & RowCol1), , xlValues, xlWhole)
        If Not SW Is Nothing Then
            Range("A" & RowCol1).Interior.ColorIndex = 44
        End If
        RowCol1 = RowCol1 + 1
    Wend

End Sub

Mocht er nog aanvullende vragen zijn, dan gaarne een nieuwe topic starten.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan